به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس 18 روز تا آغاز عرضه بنزین با کارت سوخت فرصت باقی مانده است و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به عنوان متولی انجام این کار مسئولیت اطلاع رسانی را نیز برعهده گرفته است.
با اینحال مدیریت جدید این مجموعه اخیرا در گفتوگویی با صدا و سیما در خصوص نحوه عمل سوخت گیری با کارت سوخت انجام داده است که در این گفتوگو اعلام کرده است این طرح در مرحله نخست با اولویت در کلان شهرهای تهران، کرج، تبریز و اصفهان اجرا می شود، و پس از آن در مدت زمان کوتاه در دیگر کلان شهرها و کل کشور نیز اجرا می شود.
امیر وکیل زاده در خصوص مسائل احتمالی اجرای این طرح نیز گفته است گفت: در ابتدای اجرای این طرح، امکان عرضه سوخت با کارت جایگاه دار برای کسانی که هنوز کارت سوخت ثبت نام نکرده اند یا کارت سوخت را همراه خود ندارند، وجود دارد اما با اعمال محدودیت در کمیت بنزین؛ به طوری که برای مثال به جای ۶۰ لیتر، ۳۰ لیتر سوخت به راننده عرضه میشود و به مرور این محدودیت بیشتر می شود تا اینکه همه کارت سوختشان را تهیه یا فعال و از آن استفاده کنند.
وکیل زاده با اشاره به اینکه رمز اولیه کارتهای سوخت ۴ رقم شماره ملی فرد صاحب کارت است، تصریح کرد: اگر کسی رمز کارت سوخت را فراموش کرده باشد، میتواند با مراجعه به سایت شرکت ملی پخش یا از طریق تماس با شماره ۰۹۶۲۷ راهنمایی های لازم را برای دریافت آدرس مراکز رمزگشایی کارت سوخت دریافت کند.
به گفته وی، عدهای از شهروندان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کردهاند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبتنام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکردهاند، میتوانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ با در دست داشتن مدارک، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.
این مقام مسئول در خصوص زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح، گفت: سامانه هوشمند سوخت هیچ گاه جمع آوری نشد و نرم افزار و سخت افزار آن در جایگاه های سوخت با بازدید های انجام شده توسط کارشناسان آماده کار بوده است و هیچ مشکلی در جایگاهها وجود ندارد.
*ابهامات موجود در بازگشت کارت سوخت
این صحبت های وکیل زاده به عنوان مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی چندین ابهام را در ذهن ایجاد کرده است که مهمترین آن این است که ظاهرا استفاده از کارت سوخت جایگاه که قبلا برای هر خودرو حدود 60 لیتر در هر 24 ساعت بود تبدیل به 30 لیتر خواهد شد و سوال اینجا است که آیا این محدودیت در کارت شخصی نیز اعمال شده است یا خیر؟
ابهام و سوال دیگر این است که چرا اجرای این طرح در گام نخست فقط در برخی از کلانشهرها اجرا می شود و به یکباره شاهد اجرای این طرح در سطح کشور نیستیم. این کار میتواند موجب افزایش مصرف سوخت در دیگر شهرها شود.
موضوع سوم این است که اکنون که کارت های سوخت قرار نیست به کارتهای بانکی متصل شود تا کنون چه تعداد کارت سوخت جدید برای متقاضایان صادر شده است؟ و آیا صدور این کارتها به روز شده است؟
این ابهامات و سوالاتی است که مسئولان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی پاسخگوی آن باشند اما سکوت این مسئولان و تیم اطلاع رسانی موجب می شود تا مشکلات بعدی دامن گیر این بخش و فرایند اجرای این کار شود.
انتهای پیام/