تحویل پاکت‌های مناقصه فاینانس منطقه 3 تهران ـ شمال آخر مرداد/ مسکن مهر در اراضی بنیاد ساخته شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، منوچهر خواجه‌دلویی امروز در حاشیه بازدید رئیس بنیاد مستضعفان از آزادراه تهران ـ‌ شمال اظهار داشت: منطقه یک این آزادراه به طول 32 کیلومتر 95.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه 42 درصد مسیر منطقه یک تونل است،‌گفت :‌39 رشته تونل به طول 32 کیلومتر در منطقه یک ساخته شده است، این منطقه 25 دستگاه پل به طول 3.1 کیلومتر و 20 کیلومتر دیوار حائل دارد.

معاون بنیاد مستضعفان ادامه داد:‌ 88.2 درصد منطقه یک از نظر حجم پروژه زیرسازی است و بقیه روسازی و غیره است، ضمن آنکه این منطقه 2.1 میلیون مترمکعب بتن‌ریزی داشته است.

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد افزود: تونل‌های بلند سه‌قلویی تالون به طول 5 کیلومتر، 2 کیلومتر تونل ارتباطی نفر رو و ماشین‌رو و ساخت سقف دوم در تونل‌های بلند تانول در زمان ارتقای ایمنی و جلوگیری از آلودگی از ویژگی‌های منطقه یک است.

وی افزود: ابلاغ قرارداد پیمانکار سازه عوارضی آزادراه که نماد این آزادراه ملی هم خواهد بود در فروردین 97 منعقد شد و عوارضی این آزادراه از نوع الکترونیک و هوشمند است.

خواجه دلویی افزود: در منطقه یک 700 هزار تن سیمان مصرف شده است و حجم بتن‌ریزی 2.1 میلیون مترمکعب است.

وی اضافه کرد: روسازی پروژه 85.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تأسیسات الکترومیکانیل منطقه یک هم 50 درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه سامانه هوارسانی نیمه‌عرضی در تونل‌های تالون و البرز اجرا شده است گفت: آب سالم و آب چشمه‌ها در ساخت آزادراه جدا شده است و به عنوان حقابه اطراف پروژه استفاده می‌شود و هیچ آبی توسط ادوات و ماشین‌آلات آلوده نشد.

وی اضافه کرد: پروژه از سال 75 تا سال 94 پیشرفت مناسبی نداشت اما با حضور پیمانکاران ایرانی این پروژه رشد کرد.

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد درباره چینی‌ها در آزادراه تهران شمال گفت:‌چینی‌ها طبق قرارداد ادعاهایی داشتند و این ادعاها از دولت بود آنها معتقد بودند دولت ایران به تحریم خورده از و از سال 81 به بعد پولی دریافت نکرده‌اند اما وادار شدند طبق قرارداد در حد منابع فاینانس کار را تمام کنند از ادعاهایشان دست کشیدند و فاینانس 220 میلیون دلاری هم با رفتن آنها بسته و تمام شد.

خواجه‌دلویی درباره اراضی که قرار بود بابت سرمایه‌گذاری بنیاد در آزادراه تهران ـ‌ شمال به بنیاد ارائه شود گفت:‌بازگشت سرمایه بنیاد در آزادراه تهران ـ  شمال به صورت 40 درصد از محل عوارضی و 60 درصد از محل اراضی که دولت به بنیاد می‌دهد است.

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد اضافه کرد:‌پیش از این دولت در فاز 5 پردیس طبق مصوبه هیأت وزیران 100 هکتار اراضی به بنیاد اختصاص داد، سند هم صادر شد، اما وزارت راه در این زمین مسکن مهر ساخت بنیاد پرونده حقوقی علیه شرکت‌های جدید تشکیل داد و پس از آن مقرر شد اراضی معوض به بنیاد بدهند.

وی افزود: حتی زمینی را هم که در منطقه 22 به بنیاد اختصاص یافت از سوی یکی از ارگان‌ها تسخیر شد و قرار شد اراضی معوض به بنیاد بدهند.

*افتتاح منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال دو ماه پس از تخصیص سهم 300 میلیاردی دولت

وی بیان کرد: برای تکمیل منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال 600 میلیارد تومان اعتبار لازم بود که بنیاد سهم 300 میلیاردی خود را تأمین کرد و درباره آورده دولت هم رئیس سازمان برنامه و بودجه تصمیم گرفت 300 میلیارد تومان به این پروژه اسناد اختصاص دهد که این موضوع تخصیص شد اما از طریق خزانه ابلاغ نشده است و این رقم عمدتاً برای خرید تجهیزات و تأسیسات در منطقه یک است.

وی اظهار داشت: بر آورده بنیاد در این پروژه سالانه 22 درصد سود تعلق می‌گیرد که حجم آورده بنیاد حساب می‌شود و باید 40 درصد از این حجم آورده از محل عوارض برگردد.

* افتتاح منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال دو سال پس از افتتاح منطقه یک

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود دو سال پس از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران ـ‌ شمال منطقه دو افتتاح شود، البته در حال حاضر اتصال منطقه یک به جاده موجود کندوان در حال تکمیل است.

وی بیان کرد:‌منطقه دو امروز 29 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکاران ایرانی از خرداد 96 در این منطقه فعال هستند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود منطقه دو در نیمه دوم سال 1400 به بهره‌برداری برسد.

* مناقصه جذب فاینانسر منطقه 3

وی درباره منطقه سه آزادراه تهران ـ شمال توضیح داد: تکمیل این منطقه 4 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد با توجه به جمع‌بندی بنیاد و وزارت راه به عنوان شرکای پروژه مقرر شد فاینانس خارجی برای این منطقه جذب شود و اجرا توسط متخصصان داخلی باشد.

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد ادامه داد:‌سال گذشته 8 گروه خارجی برای تأمین فاینانس این منطقه اعلام آمادگی کردند و اسفند 97 وارد مناقصه شدند.

وی ادامه داد:‌آنها باید طرح فنی و مشخصات مالی فاینانس و قیمت را به ما می‌دادند، اما تا آخر مرداد مهلت گرفتند و باید پایان همین ماه پاکت‌های خود را تحویل دهند و بعد باید دولت تضمین دهد و کار شروع شود.

وی بیا کرد: این فاینانسرها از کشورهای چین،‌کره، ایتالیا و ... هستند اما عمده آنها چینی هستند که از بانک و بیمه کشور چین تضمین آورده‌اند.

انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی