به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دیدار با اعضای مجمع خیرین توسعه و ترویج فنی حرفه ای با اشاره به اینکه این مجمع با نیت خیر کار بزرگی را در سطح کشور آغاز کرده است، گفت: آموزشهای فنی و حرفهای باعث خارج شدن افراد کم برخوردار از حالت استضعاف میشود.
وی ادامه داد: اثر یادگیری این مهارت ها به خوبی قابل لمس است.
وی با اشاره به اینکه در دوران تحصیلاش مهارتهایی را آموخته است و امروز از مجموع اموزشهای دوران تحصیل در مدرسه تنها این مهارتها برایش باقی مانده است، گفت: به نظر میرسد آموزش مهارتها نتایج موثرتری از آموزش محفوظات در مدارس به دنبال خواهد داشت.
شریعتمداری با بیان اینکه ۶۴۰۰ کارگاه آموزشی در سال ۹۷ به ۱۳۰ هزار نفر سرباز در رشته های مختلف آموزش داده داشت: اموزش مهارتهای فنی می تواند برای پیشرفت کشور موثر باشد.
وی با تأکید بر اینکه ما در موضوع آمایش سرزمینی عقب ماندهایم، ابراز داشت: نیازهای واقعی کار به تفکیک مناطق از طریق آمایش ممکن خواهد بود تا بر اساس مزیت های نسبی و پتانسیل های موجود در هر نقطه از کشور و با توجه به نیازهای بازار کار آموزش صورت گیرد.
شریعتمداری خاطرنشان کرد : تکیهگاه دولت در زمینه حل مشکل کار آموزشهای فنی حرفهای با همراهی مجموعه های مردم نهاد همچون خیرین مهارتی است.
وی با اشاره به اینکه سالانه به جمع بیکاران فارغ التحصیل افزوده می شود , نیازمند تشکیل نهضت مهارت افزایی هستیم گفت: ایجاد مشوق ها به ترویج این نگاه کمک میکند.
وزیر کار خاطرنشان کرد: با وجود اینکه کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است باید در روشهای مهارت آموزی ما بازنگری کنیم.
وی پیشنهاد داد: کمیته ای برای پیگیری این موضوع از سوی خیرین مهارتی تشکیل شود تا در شورای عالی کار هم بتوانیم به پیشنهادات داده شده رسیدگی کنیم.
در این نشست منصوره شریف الحسینی مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج فنی حرفه ای یادآور شد: توسعه و ترویج مهارتها نیازمند همراهی تمامی متولیان و دست اندرکاران این حوزه است.
وی گفت: پس از دوسال سال تحقیق و آمایش به این نتیجه رسیدیم که باید با وزارت کار در خصوص برنامههای خود همفکری داشته باشیم.
شریف الحسینی برگزاری جلسات مشترک با وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش نیز خبر داد وگفت: استفاده از ظرفیت این مجمع برای مشارکت در ساخت مراکز فنی حرفه ای در مناطق محروم و کمبرخوردار برای بهرهبرداری اقشار آسیب پذیر از این نوع آموزشها مقدور است.
مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست با اشاره به اینکه هنرستان ها و مراکز مهارت آموزی به صورت ویژه در حال فعالیت هستند گفت: توانستیم هنرستانها را در مناطق محروم به ۴ برابری افزایش دهیم.
وی با تاکید بر اینکه برای دانشآموزان غیر هنرستانی هم باید آموزشهایی در جهت مهارت آموزی ببینند، اظهار داشت عمده مصوبات شورای عالی اشتغال ناظر بر مشکلات بیکاران دانشگاهی و باید این مشاورهها را به سمت هنرستانها سوق دهیم.
وی افزود: ماهیت آموزش های مهارتی مشارکتی است و نیازمند ایجاد مشوق ها در قالب قوانین کتاب پیش از سن ۱۸ سالگی افراد دوره مهارتآموزی خود را تمام کنند.
انتهای پیام/