به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی مورد استفاده در صنعت یا مصارف عمومی از رنگهایی برای زیبایی یا محافظت در برابر خوردگی بهره میبرند. رنگها که پایهای شیمیایی دارند، عمدتاً اشتعال زا هستند و همین ویژگی در شرایطی میتواند خطر آفرینی باشد.
فناوری، دست صنایع را گشوده است و اکنون از رنگهایی که ضد حریق هستند، استقبال قابل توجهی شده است. فعالان فناور داخلی نیز توانستهاند فناوری تولید این رنگها را برای تولید پوششها و رنگهایی که محصول را از حیث آتش سوزی ایمن میکند بومی سازی کنند.
علی احمدی مدیرعامل شرکت دانشبنیان درباره محصولات این شرکت گفت: ما دو گروه محصول دانش بنیان داریم که گروه اول ساخت محصولات شیمیایی و پلیمری است که مصرف نسبتا بالایی در ایران دارد و در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، گروه دوم محصولات رنگ های ضد حریق و ضد خوردگی است که برای کابل های برق و جلوگیری از آتش روی کابل ها در اکثر مراکز صنعتی یا ساختمان های بلند استفاده می شود.
وی افزود: اگر در مرکز صنعتی کابلی آتش بگیرد رنگ ضد حریق که به عنوان یک ماستیک روی کابل ها قرار می گیرد، از روندگی آتش جلوگیری می کند و باعث خاموش شدن آتش می شود.
محافظهای ضد حریق داخلی شدند
مدیرعامل شرکت دانشبنیان ادامه داد: اگر آتش سوزی یک مرکز صنعتی ساختمانی انجام بگیرد وقتی درجه حرارت به 500 درجه سانتیگراد برسد فلز شروع به دفرمه شدند می کند و می خوابد بنابراین وقتی از رنگ های ضد حریق استفاده شود باعث می شود که بعد از آتش سوزی لایحه های کربنی روی فلز ایجاد شود و از انتقال آتش روی فلز تا 1200 درجه سانتیگراد جلوگیری کند و شرایطی ایجاد کند که اگر آتش سوزی انجام شد در مدت زمان کوتاه باعث خرابی و ریزش ساختمان نشود.
احمدی ادامه داد: این محصول مشابه خارجی دارد اما ما توانستیم با امکانات داخلی و شرایط پیش رو بتوانیم دانش فنی پلیمرهای مهندسی و همچنین رنگ ضد حریق را بدست آوریم.
وی درباره مزیت رقابتی محصولات این شرکت گفت: بخش زیادی از مواد داخلی است و باعث می شود که قیمت ما نسبت به شرکت های خارجی چیزی حدود یک چهارم قیمت آنها در بیاید بنابراین از خروج ارز جلوگیری می کند و همان کار با قیمت ارزان تر انجام می شود.
محصولاتی که توانایی ورود به بازارهای صادراتی دارد
مدیرعامل شرکت دانشبنیان درباره بازار صادراتی محصولات این شرکت گفت: بازار صادرات دارد که در حال حاضر بازاریابی در بازارهای ترکیه و عراق را شروع کرده ایم. در ترکیه تا حدودی موافقت های اولیه را گرفته ایم و با یک شرکت ترکیه ای صحبت هایی کردیم که آنجا ارایه دهیم.
احمدی درباره رونق تولید محصولات دانش بنیان گفت: ما خودمان را باور کنیم و مسوولین ،شرکت های دانش بنیان و دانشمندان داخلی را باور داشته باشند. اعتقاد دارم که خیلی ها به ساخت داخل اعتقادی ندارند و این یکی از معضلاتی است که باید این فرهنگ بوجود بیاید که این امکان و توانایی وجود دارد که می توانیم در این زمینه کارهایی با دانش فنی بالا بوجود بیاوریم همینطور که تا حالا انجام دادیم.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان ادامه داد: باید از شرکت های دانش بنیان از نظر مالی و جانبی مانند دارایی ، بیمه حمایت شود. بخشنامه زیاد است وحرف زیاد زده می شود اما به آن ترتیبی که شایسته این کار است کاری هنوز انجام نشده است.
وی گفت: البته ما از صندوق نوآوری خیلی استفاده کردیم گرفتن ضمانت های مختلف برای موادی که در اختیار صنایع قرار می دهیم. توانستیم از این امکانات استفاده کنیم که خیلی شرایط مناسبی را ایجاد کرده است اما همچنان نیاز به حمایت های بیشتری هستیم.
انتهای پیام/