به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، امیرعلی نعمتالهی قائممقام سابق وزارت آموزش و پرورش و معاون سابق حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در سومین میزگرد بررسی چالشها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگیهای وزیر آینده آموزش و پرورش که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: در نظام تعلیم و تربیت آن چیزی که در این سالها مغفول مانده است و مشکل اساسی نظام تعلیم و تربیت است، بحث مدیریت و تدبیر است و باید میان مدیریت، تدبیر، تصمیمگیری و تصمیمسازی در عرصههای مختلف آموزش و پرورش با حوزههای تخصصی تعلیم و تربیت تمایز قائل شویم.
وی با اشاره به نهادهای مختلف تصمیمگیر درباره آموزش و پرورش افزود: نهادهای مختلفی از جمله مجلس، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و ساختارهایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای نظام تعلیم و تربیت نقشهسازی میکنند و این خودش موجب یک چالش میشود.
نعمتالهی به سیاسیکاری در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به دلیل گستردگی مخاطبان و فراوانی ذینفعانی که نظام آموزش و پرورش دارد، همواره گروههای سیاسی، احزاب و جریانات به خصوص در انتخابات به آموزش و پرورش با دید سیاسی نگاه میکنند و دغدغه دارند و نگرانند که آموزش و پرورش با کدام گروه و جریان همراهی کند. این هم یکی از مباحث جدی است.
معاون سابق حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نکته بعد عدم توجه کافی و لازم به منزلت فرهنگیان است چرا که ما نتوانستیم شأن معلم را فرهنگسازی کنیم.
وی ادامه داد: اینکه بخواهیم بگوییم در این دولت یا دولتهای سابق کاری در آموزش و پرورش نشده، توجه نشده یا دغدغه آموزش و پرورش نبوده است، جفاست؛ با همه نقدی که به استعفای آقای بطحایی وجود دارد که بدون مشورت و بر اساس تصمیم خود ایشان استعفا کرده است، اما رئیسجمهور برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش دغدغه دارد و به دنبال این است که فردی را معرفی کند که مشکلات آموزش و پرورش را کمتر کند، قابل تقدیر است.
نعمتالهی اضافه کرد: اینکه بخواهیم مشکلات آموزش و پرورش را مشکلات مالی و بودجهای صرف بدانیم، به نظرم خیلی درست نیست و با همه مضایق دولت، همه تخصیصها و آنچه مورد نیاز آموزش و پرورش بود، سازمان برنامه و بودجه و دولت تأمین کرد.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در مورد سند تحول بنیادین و به ویژه در اواخر دهه 80 و اوایل دهه ۹۰ کار زیادی شد و سند پر افتخاری در کشور است اما در همین دولت، زیرنظام های ششگانه آن آماده شد.
قائممقام سابق وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: شنیده میشود که از وزرای پیشنهادی، برنامه خواسته میشود یا برخی کاندیداها برنامه دادند اما به نظر میآید در حال حاضر نیازی به برنامهای به غیر از اجرای سند تحول بنیادین نیست و برنامهای بهتر از زیرنظامهای سند تحول و برنامههای عملیاتی آن، نیست؛ در کنار آن، مطالبهای که رئیسجمهور در ابتدای دولت دوازدهم از وزیر وقت آموزش و پرورش به عنوان زمینه حکم وزیر آموزش و پرورش داشتند و در آن به صورت جامع و کامل به مشکلات و مسائل آموزش و پرورش شده است نیز مورد توجه است و به نظر میآید وزیر آینده آموزش و پرورش میتواند روی همین برنامهها متمرکز شود.
وی افزود: وزیر آینده آموزش و پرورش باید فرد توانند و تحولخواه باشد و خیلی اعتقاد ندارم از معلمی، کار را شروع کرده باشد؛ البته اگر فردی اینگونه باشد و انگیزه تحول داشته و تحول خواه باشد، ترجیح دارد و میتواند موثرتر باشد لکن لزوما نیاز نیست وزیر آموزش و پرورش حتما از درون آموزش و پرورش باشد.
نعمتالهی ادامه داد: متقدم در حال حاضر آموزش و پرورش به عملیات و اجرا نیاز دارد نه به شیرین زبانی و چرب زبانی؛ امروز معلمان و آموزش و پرورش، خانواده و بازنشستگان آموزش و پرورش منتظر تحول هستند و وزیر در کنار اجرای سند تحول، کارهایی که در گذشته وزرای سابق شروع کردند و با سند تحول تطبیق دارد و به مصلحت آموزش و پرورش است آنها را تکمیل و اجرا کند.
انتهای پیام/