مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران پس از 40 سال تغییر رویکرد داده است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس‌، نادری رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در نخستین نشست خبری این مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در سال 98 با موضوع تدوین رویکردهای جدید مؤسسه در حوزه پژوهشی و فرهنگی کشور، اظهار داشت: این مؤسسه قبل از انقلاب بسیار تأثیرگذار بوده و اثرات آن بعد از انقلاب کمرنگ شده است و موضوعات مرتبط در دانشکده علوم اجتماعی پیگیری می‌شد که در دوره جدید فعالیت این مؤسسه به دنبال احیای جایگاه آن هستیم.

نادری ادامه داد: دوره جدید فعالیت این مؤسسه با دو تحول همراه خواهد بود.

وی توضیح داد: در بحث تحول در رویکردها، نیازمحوری و اثرگذاری عینی و کاربردی پژوهش‌های مؤسسه در فرایند تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و تلاش برای برون‌رفت از حاشیه و پیرامون و بازگشت به متن را پیگیری می‌کنیم.

نادری افزود: سومین رویکرد جدید در دوره تحول یاری رساندن به قوای سه‌گانه خواهد بود.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به رویکرد چهارم و پنجم، گفت: توسعه همکاری با همه دستگاه‌ها و نهادها و انجام طرح‌های مشارکت با نهادهای فکری مانند شوراهای عالی، سازمان تبلیغات و شهرداری‌ها انجام می‌شود. 

وی تمرکز جدی بر دو حوزه آسیب‌شناسی و اختلالات جمعیتی را رویکرد ششم این مؤسسه دانست و گفت: این دو موضوع مورد اشاره مقام معظم رهبری هم بوده است که اختلالات جمعیتی، مشغولیت ذهنی برای مدیران و مسئولان و مردم ایجاد کرده است که گروه جمعیت‌شناسی برای مطالعات این حوزه در مؤسسه ایجاد خواهد شد.

نادری توضیح داد: هم اکنون نرخ زاد و ولد به زیر نرخ جایگزینی رسیده که جمعیت یکی از منابع قدرت کشورها است همچنین در بحث آسیب‌های اجتماعی کارگروه‌های خوشه‌های اجتماعی در مؤسسه تشکیل خواهد شد که خوشه‌ها متشکل از صاحبنظرانی هستند که برای مشکلات جامعه و دانشگاه راه‌حل ارائه می‌دهند.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در بحث عفاف و حجاب بعد از دوشنبه کذایی در دانشگاه تهران جلسه‌ای با ریاست دانشگاه تهران برگزار شد و در این جلسه پیشنهاداتی ارائه شد. طبق این پیشنهاد مقرر شد تحقیق جامعی درباره بحث عفاف و حجاب در دانشگاه تهران داشته باشیم که ببینیم اصولاً دانشجوها و اساتید چگونه به بحث عفاف و حجاب نگاه می‌کنند و چه واکنشی دارند. 

وی ادامه داد: این پیشنهاد برای دفتر نمایندگی ولی فقیه هم ارسال شد و مورد موافقت همه قرار گرفت که هم اکنون پیشنهاد موضوع آماده است و غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم حتی پیشنهاد دادند این طرح باید در همه دانشگاه‌های کشور انجام شود.

نادری رویکرد هفتم و رویکرد آخر را فعالیت فارغ از نگاه فراجناحی و فرابخشی در بحث پژوهش عنوان کرد و گفت: در حوزه علم قبیله‌گرایی نخواهیم کرد تا همه ارکان نظام از منافع پژوهش بهره‌مند شوند.

* اقدامات و فعالیت‌ها در دوره تحول

نادری با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات دوره تحول در مؤسسه گفت: راه‌اندازی واحد پژوهش‌های راهبردی از طریق ایجاد شبکه و باشگاه پژوهشگران در علوم اجتماعی از اقدامات در دست کار خواهد بود.

وی در این باره توضیح داد: زمانی که دانشجو در حال تحصیل و فارغ از تحصیل است ارتباطی با پژوهش ندارد و در دانشگاه هم کمتر برای پژوهش آنها را راهنمایی و هدایت می‌کنیم.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران،‌ راه‌اندازی مرکز اسناد و گنجینه پژوهش در این مؤسسه را اقدام دوم عنوان کرد و گفت: میراث پژوهشی ارزشمندی از دهه 30 در این مؤسسه وجود دارد که معتقدیم بخش زیادی از علم  مربوط به تاریخ علم است.

نادری راه‌اندازی سامانه شفافیت پژوهشی را دیگر اقدام جدید مؤسسه عنوان کرد و گفت: از این پس طرح‌ها، منابع و هزینه‌کرد منابع طرح‌ها به صورت عمومی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی گفت: راه‌اندازی مرکز نشر مؤسسه و راه‌اندازی انتشارات علمی جدید و سر و سامان دادن به نشریات فعلی و راه‌اندازی گروه‌های مطالعاتی جدید از دیگر اقدامات مؤسسه در دوره جدید است.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مرکز نشر مؤسسه 250 عنوان جلد کتاب را منتشر کرده است.

انتهای پیام/