گروه علمی و دانشگاهی خبرگزای فارس، حجت عابدی اصل - تعلیم و تربیت یکی از مهمترین بخشهای هر کشور محسوب میشود چرا که پایه و اساس و حتی پیشرفت در حوزه های نظامی، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و بسیاری دیگر مبتنی بر کارکرد آموزش عالی است. کشور ایران طی سالهای اخیر با تغییرات در سیستم آموزشی و تربیتی و همچنین پیشرفت هایی در حوزه فناوریهای نوین توانسته به رتبه 16 در تولید علم برسد اما برای ارتقاء این امتیاز باید فعالیت و کوشش خود را در دستاوردهای علمی چند برابر کند.
در حال حاضر تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در کشور بیش از 2 هزار 276 مرکز است که 119 دانشگاه و مرکز دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 44 دانشگاه و دانشکده مستقل وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که فعالیت همه آنها باعث رشد علمی و پژوهشی در سطح کشور و جهان میشود، از طرفی باید بگویم یکی از دانشگاههایی که در تربیت نیروی متخصص مهارتی برای پیشرفت حوزه صنعت فعالیت میکند دانشگاه علمی و کاربردی است.
دانشگاه جامع علمی کاربردی نزدیک به 27 سال است با رسالتی متفاوت از دیگر دانشگاه های کشور از فعالیتش می گذرد هدف و رسالت این دانشگاه تربیت دانشجویانی مهارتی و کارآفرین است که بتوانند بعد از فارغ التحصیلی خود اشتغال بوده و در رشته مورد علاقه ای که خواندند کسب و کار مناسبی را راه اندازی کنند در این مسیر دانشگاه از کیفی گرایی فاصله گرفته و به سمت کمیت گرایی حرکت کرد اما برگشتن بر روی ریل اصلی و رسیدن به جایگاه واقعی از اقداماتی است که توسط معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی در حال انجام است که در این رابطه فعالیت های خوبی صورت گرفته است.
برای آشنایی با فعالیت های این دانشگاه که در سال رونق تولید گام های خوبی برداشته است از مهدخت بروجردی علوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی دعوت کردیم تا ساعتی را در خبرگزاری فارس مهمان ما باشد تا در محیط خبری اطلاعات و اخبار مرتبط با فعالیتهای دانشگاه را از او بپرسیم.
آنچه در گفتوگوی ما با بروجردی علوی میخوانید:
* هدف اصلی دانشگاه کاربردی کردن علم است
* دانشگاه علمیکاربردی تنها دانشگاهی است که حدود 600 ساعت کار عملی دارد
* تهیه و انتشار 23 عنوان کتاب گام مهمی در حوزه آموزش و پیشرفت علمی
* فعالیت علمی و کاربردی بدون پژوهش دچار ضعف است
* تولید متنوع محصولات از یک محصول داخلی
* در هر رویداد استارتآپی 700 ایده دانشجویی به صنعتگران و صنایع تولیدی به فروش میرسد
* تنها راه رونق اقتصاد کشور استفاده از پتانسیل داخلی است
* اگر از ایدهها و خلاقیت قشر جوان کشور استفاده شود، نتیجه آن برد ـ برد است
* هدف اصلی دانشگاه، کاربردی کردن علم است
فارس: وضعیت دانشگاه علمی کاربردی در حوزه پژوهش چگونه است؟
بروجردی علوی: در حال حاضر 27 سال از عمر دانشگاه علمی کاربردی میگذرد که طی این مدت به خصوص در سالهای اخیر این دانشگاه از نظر کیفیت رشد نکرده و از آن غفلت کرده است و بیشتر به سمت کمیتگرایی حرکت کرده است در واقع میتوان گفت دانشگاه از هدف اصلیاش که کاربردی کردن علم است خارج شده و باید هرچه سریعتر به وظیفه ذاتی و اصلی خود بازگردد.
فارس: چرا دانشگاه از نظر کیفیت رشد نکرده است؟
بروجردی علوی: باید در این رابطه بگویم که رسالت این دانشگاه در ریلگذاری مسیر حرکت خود درست بوده است، اما در فعالیتهایش از آن غفلت کرده و از ریل خارج شده است که باید با اقدامات جهادی و پشتیبانی علمی مسیر حرکت این دانشگاه را به ریل اصلی برگردانیم که این اتفاق در حال انجام است.
فارس: رسالت اصلی دانشگاه علمی کاربردی چیست؟
بروجردی علوی: مأموریتگرایی و کیفیتبخشی 2 رسالت اصلی دانشگاه علمی کاربردی محسوب میشود که در مقوله ماموریتگرایی این دانشگاه بر اساس ماموریتی که برای او تعریف شده بود، مجوز فعالیت گرفت، اما متاسفانه در طول زمان از ماموریت خود فاصله گرفت، اما در مقوله کیفیتبخشی باید بگویم دانشگاه باید هم در مسیر علم حرکت کند و هم کاربردی باشد، بهطوریکه در حال حاضر بسیاری از مراکز برای گرفتن رشته تحصیلی باید محیط کار داشته باشد که در غیر اینصورت اجازه تاسیس رشته به آنها داده نمیشود.
* تنها دانشگاهی هستیم که حدود 600 ساعت کار عملی داریم
فارس: آیا دانشگاه ماموریتی را هم برای خودش ترسیم کرده است؟
بروجردی علوی: بله ، دانشگاه علمی کاربردی دارای 5 ماموریت برای مراکز تحت پوشش خود است که این ماموریتها در حوزههای کشاورزی، مهندسی، خدمات اجتماعی و هنر و صنعت است درواقع همه این رشتهها باید به صورت کاربردی و علمی به آن پرداخته شود، البته باید به این نکته اشاره کنم ما تنها دانشگاهی هستیم حدود 600 ساعت کار عملی داریم که نتیجه آن در زمان فارغالتحصیلی دانشجویان مشخص میشود.
فارس: این همه ساعت کار عملی چه نتیجه ای دارد؟
بروجردی علوی: یکی از ویژگیهای این دانشگاه آن است که دانشجویان آن در هر مقطعی تحصیل کرده باشند میتوانند با توجه به مهارت و تخصصی که دارند به راحتی وارد بازار کار شوند و نهتنها کارآفرین بوده بلکه برای بسیاری از جوانان نیز تولید اشتغال خواهد کرد، درواقع این دانشگاه با فعال کردن کارگاهها و آزمایشگاهها در رشتههای مختلف توانمندی و تخصص دانشجویان را تبدیل به تخصص میکنند که در پایان تحصیلات آنها میتوانند به عنوان یک نیروی علمی متخصص وارد جامعه شوند، از طرفی میتوان گفت این دانشگاه در تربیت دانشجویان کاربردی و همچنین تامین نیروی انسانی موردنیاز کشور نقش بسیار زیادی را ایفا میکند.
فارس: اساتید این دانشگاه قبل از تدریس مورد ارزیابی قرار می گیرند؟
بروجردی افزود: بله، مدرسان این دانشگاه مورد ارزیابی قرار میگیرند برای کیفیسازی اساتید نیز آزمون یکپارچه برگزار میشود که در این رابطه 600 مرکز علمی کاربردی که وابسته به سازمانهای دولتی بودند و از نظر کیفی شرایط مناسبی نداشتند تعطیل شدند که این کار برای کیفیسازی دانشگاه و حرکت به سوی منویات مقام معظم رهبری در سبکسازی بدنه دولت انجام شده است، درواقع ما با افزایش کیفیت آموزشی در دانشگاه به دنبال تربیت نیروهایی هستیم که در بدنه جامعه ورود پیدا کرده و بخشی از مشکلات کشور را برطرف کند.
* تهیه و انتشار 23 عنوان کتاب گام مهمی در حوزه آموزش و پیشرفت علمی
فارس: در زمینه بالا بردن کیفیت آموزش چه اقداماتی انجام داده اید؟
بروجردی علوی: از سال تحصیلی جدید دانشگاه علمی کاربردی با تهیه و انتشار 23 عنوان کتاب گام مهمی را در حوزه آموزش و پیشرفت علمی برداشته است، بهطوریکه مهارتهای مشترک در قالب عملی و نظری و همچنین هر آنچه که در مورد حوزه اشتغال وجود دارد را در قالب کتاب در اختیار اساتید قرار میدهد تا با استفاده از آن بتواند نهتنها کیفیت آموزشی را بالا برده، بلکه در مسیر رسیدن به دانشگاه نسل 3 و حتی نسل چهارم سرعت بیشتری داشته باشیم. درواقع میتوان گفت سیاست ما در قالب سیاست اقتصاد مقاومتی که از سال گذشته برنامهریزی شده است انجام میشود.
فارس: فعالیت اصلی معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه علمی کاربردی چیست؟
بروجردی علوی: اساس کار معاونت مدیریتهای زیر مجموعه ما هستند در بخش اول مرکز انتشارات این دانشگاه بوده که اقدام به برگزاری دورههای تخصصی برای اساتید کرده است، همچنین از ظرفیت این مرکز برای تولید مقالات و دستاوردهای دانشجویان و اساتید استفاده میشود، دومین بخش این معاونت مربوط به حوزه آیتی است که در آن با استفاده از نرمافزارهای جدید سامانه مربوط به ثبتنام را راهاندازی کردیم و همچنین با استفاده از پتانسیل این بخش به سطحبندی دانشگاهها پرداختهایم که این سطحبندی میتواند باعث افزایش کیفیت و کاربردی شدن دانشگاهها و همچنین تأمین بودجه برای آنها میشود. البته باید بگویم دو شاخص مهم در سطحبندی دانشگاهها مقوله آموزش و پژوهش است. این درحالی است که یکی از دستاوردهای این بخش ثبتنام 350 هزار دانشجو در یک مدت زمان واحد است.
فارس: برنامههای معاونت در همین گستردگی بود؟
بروجردی علوی: خیر، سومین بخش از معاونت پژوهش و فناوری صنعت و کارآفرینی است که جزء رسالت این دانشگاه محسوب میشود که در این رابطه ما به طور مثال در هفته پژوهش نمایشگاه اشتغال را ایجاد کردیم که در قالب اقتصاد مقاومتی و همچنین صرفهجویی در هزینهها تولیدات و دستاوردهای دانشجویان را به نمایش گذاشتیم. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که ارتباط دانشگاه با حوزه صنعت در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و دانشجویان ما به عنوان یک کارآفرین در حوزههای مختلف مشغول فعالیت هستند.
* فعالیت علمی و کاربردی بدون پژوهش دچار ضعف است
فارس: فعالیت دیگری در حوزه پژوهش و فناوری دارید؟
بروجردی علوی: بله، ما بخش سامانه اطلاعات پژوهشی یا همان IMIS است که دراین بخش تمام فعالیتهای حوزه پژوهش مراکز علمی کاربردی در سراسر کشور رصد میشود و تمام دادههای پژوهشی آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد، بهطوریکه ما در این بخش برای تقویت فعالیتهای پژوهشی از مراکز فعال در زمینههای مختلف حمایت خواهیم کرد و برای آنها چشمانداز مختلف در نظر گرفتهایم. درواقع پژوهش در دانشگاه علمی کاربردی یکی از بخشهایی است که مورد تاکید و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه ما معتقدیم فعالیت علمی و کاربردی بدون پژوهش دچار ضعف است و باید برای هر کار کاربردی و علمی پژوهش وجود داشته باشد. این درحالی است که پژوهش است که میتواند دانشجو و فارغالتحصیل ما را به عنوان یک نیروی مهارتی و کارآفرین به جامعه بشناساند.
فارس: برای سال تحصیلی جدید برنامه خاصی را تدارک دیده اید؟
بروجردی علوی: بله، برای سال تحصیلی جدید هدفگذاریمان بر روی مقوله فناوری است، به طوری که همه رشتههای ما شغلمحور هستند. در واقع کسانی که در این رشتهها حضور مییابند، باید علاقمند باشند؛ چراکه با خلاقیت و نوآوری میتوانند دستاوردهای خوبی را به جامعه بدهند. البته باید به این نکته اشاره کنم که با پایش رشتههای تحصیلی در این دانشگاه یک تحول بزرگ اتفاق افتاده است، بهطوریکه 200 هزار دانشجو و 600 مرکز موجود دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور میتواند به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان علم و محصولات مورد نیاز جامعه شناخته شود.
* تولید متنوع محصولات از یک محصول داخلی
فارس: در زمینه مهارت افزایی چه اقداماتی انجام شده است؟
بروجردی علوی: مهمترین برنامه این دانشگاه در زمینه مهارت افزایی راهاندازی مراکز نوآوری هستند که این مراکز خصوصی بوده و با فعالیت تخصصی و همچنین سرمایهگذاری به برندسازی محصولات داخلی میپردازند. درواقع آنها برای جوانان و حتی کشور پولسازی کرده و اشتغال ایجاد میکنند. از طرفی باید بگویم مراکز نوآوری با برگزاری استارتاپهای مختلف در رشتههای متنوع با دادن ایدههای فناورانه نهتنها باعث رونق تولید میشود، بلکه دستاورد آنها تولید متنوع محصولات از یک محصول داخلی است.
فارس: چه تعداد مرکز نوآوری در دانشگاه دارید و ماموریت آنها چیست؟
بروجردی علوی: دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر دارای 130 مرکز نوآوری است که این مراکز تخصصی بوده و هر کدام مبتنی بر یک حوزه در صنعت فعالیت میکند. یعنی ماموریت آنها این است که ایدههای دانشجویان را دریافت کرده و آنها را با برگزاری استارتاپها اجرایی میکنند. بهطوریکه هر یک از مراکز نوآور ما یک رویداد شتاب یا همان استارتاپ را با حضور صنعتگران در رشتههای مختلف برگزارمی کنند و نسبت به سرمایهگذاری در آن رشته مخصوص اقدام می شود. در حال حاضر در سراسر کشور مراکز نوآوری ما توانستهاند 70 رویداد استارتاپی را برگزار کرده که نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است این اتفاق به صورت استانی انجام میشود، باید به این نکته اشاره کنم که مراکز نوآوری دانشگاه علمی کاربردی پتانسیلهای موجود در هر شهر را فعال کرده و با تولید محصولات و با استفاده از ظرفیتهای موجود از واردات محصولات خارجی جلوگیری میکنند.
* در هر رویداد استارتاپی 700 ایده دانشجویی به صنعتگران و صنایع تولیدی به فروش میرسد
فارس: مراکز نوآوری در چه حوزه هایی بیشتر فعالیت می کنند؟
بروجردی علوی: مراکز نوآور دانشگاه علمی کاربردی در حوزه کشاورزی نقش محوری دارند بهطوریکه از یک محصول با ایدههای جدید چندین محصول را خلق کرده و در گردش تولید قرار میدهند. درواقع در هر رویداد استارتاپی 700 ایده دانشجویی را به صنعتگران و صنایع تولیدی به فروش میرسد. به طور میانگین باید بگویم هر ایده باعث ایجاد 600 شغل میشود.
فارس: رسالت اصلی این مراکز چیست؟
بروجردی علوی: فعالیت مراکز نوآوری به اینگونه است که با نگاه ویژه اقتصادی به ایدهها و محصولات کمک میکند تا رونق تولید در همه شهرها و استانها افزایش یابد و سرمایهگذاری توسط صنایع داخلی و حتی شرکتهای سرمایهگذار خارجی انجام شود. بهطوری که دانشجویان در رشتههای جدید این دانشگاه توسط اساتیدی که دانشگاه تامین میکند آموزش دیده و پس از آن با استفاه از موقعیت جغرافیایی و پتانسیل هر منطقه یا هر شهر نه تنها اقتصاد مقاومتی را رونق داده، بلکه با دادن ایدههای مختلف از یک محصول چندین دستاورد را خلق می کنند و با کمک سرمایهگذاران داخلی محصولات در جامعه توزیع میکنند.
فارس: به نظر شما رونق تولید چگونه محقق می شود؟
بروجردی علوی: تنها راه رونق اقتصاد کشور استفاده از پتانسیل داخلی است؛ به طور مثال در شهر اردستان که تولیدکننده ارده کشور است، 10 هزار شغل به واسطه همین تولید محصول ایجاد شده است. ما باید با استفاده از ظرفیتهای داخلی، دانشهای بومی خود را که در حال مرگ هستند نجات دهیم. یکی از ایرادهای موجود این است که تاکنون کسی به ظرفیتهای داخلی و وجود محصولات طبیعی نپرداخته درواقع یکی از کارکردهای مهم دانشگاه علمی کاربردی این است که در هر گوشهای از کشور با استفاده از مراکز نوآوری که ایجاد کرده، در مرحله اول پتانسیل هر منطقه را شناسایی کرده و آنها را در قالب آموزش به قشر جوان میآموزد.
* تنها راه رونق اقتصاد کشور استفاده از پتانسیل داخلی است
فارس: آموزشهایی که توسط مراکز نوآوری به دانشجویان داده میشود چقدر در خلق ایده موثر هستند؟
بروجردی علوی: میتوان گفت 48 درصد ایدههایی که تبدیل به رونق تولید و باعث افزایش محصولات متنوع صنایع میشوند مربوط به کسانی است که شاغل در همان صنعت و دانشجوی ما هستند، اما 15 درصد دیگر از ایدههای دانشجویان ما به افرادی تعلق میگیرد که در یک رشته خاص علاقمند بوده و پشتکار دارند. این درحالی است که 11 درصد ایدههایی که تبدیل به تولید محصول میشود، به دانشجویان کم سن و سال این دانشگاه است که با خلاقیت و استفاده از ایدههای نو از بسیاری از محصولات داخلی چندین محصول را ابداع کرده و در چرخه تولید قرار میدهند.
* اگر از ایدهها و خلاقیت قشر جوان کشور استفاده شود، نتیجه آن برد ـ برد است
فارس: بگوئید مراکز نوآوری خودشان اجازه سرمایه گذاری دارند و اینکه موانع رونق تولید چیست؟
بروجردی علوی: دانشگاه علمی کاربردی به همه مراکز نوآور خود در سراسر کشور اختیارات خوبی داده است، به طوریکه همه آنها میتوانند با استفاده از ایدههای مختلف به سرمایهگذاری بپردازند. درواقع یکی از ضعفهای بزرگ ما در اقتصاد، استفاده نکردن از ایدههای دانشجویان و مردم صنعتگر و کشاورز است که به عقیده من خودباوری در شرایط کنونی جامعه نیاز اصلی کشور است، از طرفی باید بگویم در بازی اقتصاد مقاومتی اگر از ایدهها و خلاقیت قشر جوان کشور استفاده شود، نتیجه آن برد ـ برد است.
انتهای پیام/