پوشش دانشجویان؛ دغدغه و وظیفه مشترکی که خانواده‌ها و مسؤولان را درگیر کرده است

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ خبرهای رسانه‌ها را چک می‌کردم که به مصاحبه یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه برتر کشور رسیدم، صحبت‌هایش به نظرم طعم گلایه و بیشتر از آن بوی نگرانی داشت. نگرانی از وضعیت جوانان کشور و به تبع آن شرایط دانشگاه‌ها چرا که دانشگاه‌ها محلی برای رشد جوانان است و امروزه به دلیل گرایش بیشتر جوانان به تحصیلات عالیه زمان بسیاری از روز جوانان در دانشگاه سپری می‌شود.

در گفت‌وگوی این عضو هیأت علمی دانشگاه خواندم که در حال حاضر محل غذاخوری  دانشگاه که برای اساتید و کارمندان دانشگاه در نظر گرفته شده بود به یک رستوران برای دانشجویان تبدیل شده که به صورت مختلط و به شکلهای زننده از آن استفاده می کنند، اگر هر شخصی برای یک مرتبه به رستوران مراجعه کند خواهد دید برای برخی دانشجویان دختر کشف حجاب طبیعی بوده و در کنار پسران  می‌نشینند و بگو بخند می‌کنند، از طرفی در بوفه های اطراف دانشگاه نیز بسیاری از دانشجویان به مصرف دخانیات می پردازند.

این صحبت‌ها فکرم را مشغول کرد؛ اگر شرایط به این صورت است بنابراین واقعا خانواده‌ها با چه دلگرمی و خیال راحتی فرزندان‌شان را به دانشگاه بفرستند؟

البته در اینکه کشور ما در حوزه حجاب و عفاف وضعیت قابل قبول و خوبی دارد، شکی نیست اما در گفت‌وگویی با جوانان به این نکته می‌رسیم که شاید آن‌ها نیز در تنگنای برچسب‌های روشنفکرنماها قرار گرفته‌اند، برچسب‌هایی نظیر عقب‌ماندگی و متحجر بودن که به افراد با پوشش مناسب زده می‌شود.

برخی کارشناسان، خانواده‌ها را مسؤول پوشش فرزندان‌شان می‌دانند و براین عقیده‌اند که اگر جوانان ما از خانواده با اعتماد به نفس بالا وارد جامعه و دانشگاه شوند زخم‌زبان‌ها و برچسب‌ها بر روی آنان تاثیری ندارد و حتی می‌توانند خودشان برای دیگران الگو بوده و تاثیر گذار باشند.

اما در زمینه مسأله پوشش در دانشگاه‌ها مسؤولان نیز بیکار ننشسته‌اند، در جلسه 818 شورای عالی انقلاب فرهنگی که تیرماه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار شد، اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی سند عفاف و حجاب را در 5 فصل تصویب کردند؛ دانشگاه‌ها هم بخشنامه عفاف و حجاب را اجرایی می‌کنند.

در این زمینه با برخی مسؤولان و کارشناسان نیز گفت‌وگو کردیم که شنیدن نظرات‌شان خالی از لطف نیست.

* باید بدیهیات اخلاقی و شرعی رعایت شود

محمد صادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی در این زمینه گفته است: درباره رعایت مسائل شرعی متاسفانه شاهد رشد ترویج بازی و ورزش مختلط دختر و پسر در محیط های عمومی و دانشگاه هستیم که به شکل نامتعارف و کشف حجاب انجام می شود که اگر هم به آنها تذکر داده شود استدلال آنها برگزاری بازی در دانشکده های دیگر دانشگاه است، این در حالی است که هر دانشجویی نباید با هر لباس و ظاهری که می پسندد وارد محیط دانشگاه شود باید قانون در این رابطه با قدرت و جدیت برخورد کند.

* هدف کشورهای غربی کم رنگ کردن مقوله حجاب و عفاف در جامعه ایرانی است

 حجت الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد نیز درباره رعایت حجاب و عفاف در جامعه به خصوص دانشگاه‌ها گفت: احترام به قانون و تبعیت از دستورات اسلام وظیفه هر فرد مسلمانی است اگر امروز در برخی مسائل اجتماعی دچار خلاء می شویم نباید تردید داشت که دشمنان انقلاب اسلامی در قالب شبکه های مجازی و ماهواره‌ها در حال تضعیف دین هستند.

وی افزود: باید همه نهادها و دستگاه‌ها به خصوص متولیان فرهنگی چشمانشان را باز کنند و برای حملات و دسیسه‌های فرهنگی دشمنان آمادگی داشته باشند که در این رابطه یکی از هدف های کشور های غربی کم رنگ کردن مقوله حجاب و عفاف در جامعه ایرانی است که باید جوانان را در این زمینه هوشیار کرد.

حجت الاسلام کلانتری تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه ما به حجاب و عفاف اسلامی نیازمند است باید مسئولان همه حواسشان به قشر جوان و دانشجویی کشور باشد تا شان و منزلت بانوان در محیط های آموزشی حفظ شود و قانون را در این زمینه اجرا کنند، همچنین نیروی انتظامی هم با کسانی که کشف حجاب می کنند برخورد قاطع دارد که نشان از بیداری اسلامی این نهاد خدمتگذار است، دستگاه‌های فرهنگی و دینی و به خصوص مساجد باید فعالیت‌های خود را در حوزه حجاب و عفاف گسترش دهند.

مسأله حجاب و عفاف باید به صورت ریشه‌ای از درون خانواده فرهنگ سازی شود

رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز درباره اهمیت حجاب و عفاف در محیط دانشگاهی و سطح جامعه گفت: من معتقدم مسأله حجاب و عفاف باید به صورت ریشه‌ای از درون خانواده رعایت شود چرا که امروز در بسیاری از خانواده ها ارزش‌های اخلاقی جایگاهی ندارد، به طور مثال اگر به خانواده ای تذکر بدهیم که فرزندش به عنوان دانشجو تخلف اخلاقی در محیط دانشگاه انجام داده است آنها قبول نمی کنند و تخلفات فرزندان را طبیعی می‌دانند.

وی افزود: امروز متاسفانه خانواده ها نمی خواهند فرزندانشان در محیط های آموزشی در قالب نگاه قانونی و دستوری قرار بگیرند که این نشان از وجود خلاء در خانواده ها است، وقتی فرزندی در خانواده تعلیم و تربیت دینی و اسلامی را نمی آموزد بدون شک در دانشگاه نیز از قوانین تبعیت نمی‌کند و خانواده از او حمایت می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: یکی از راه هایی که کشور های غربی برای ترویج غلط آزادی به آن می پردازند این است که جامعه خود را موفق نشان می دهند از طرفی باید بگویم تا زمانی که یک فضای موفقیت آمیز به دانشجو نشان ندهیم نمی توانیم از او بخواهیم به درخواست‌های دانشگاه جواب دهد یعنی باید جامعه موفقی را به جوان امروزی نشان داد تا فرهنگ آن جامعه تبلیغ، تولید و اجرا شود.

* تحقیق جامعی درباره بحث عفاف و حجاب در دانشگاه تهران

احمد نادری رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران نیز تحقیق جامعی درباره بحث عفاف و حجاب در دانشگاه تهران خبر داده و گفته است: در زمینه عفاف و حجاب در دانشگاه تهران در جلسه‌ای با ریاست دانشگاه تصمیم گرفتیم که تحقیق جامعی درباره بحث عفاف و حجاب داشته باشیم تا ببینیم اصولاً دانشجوها و اساتید چگونه به بحث عفاف و حجاب نگاه می‌کنند و چه واکنشی دارند. 

به گزارش فارس، آنطور که مسلم است خانواده‌ها و مسؤولان به یک اندازه در زمینه پوشش و عفاف جوانان دغدغه دارند و نگران هستند اما به گفته کارشناسان باید وظیفه هر مجموعه مشخص بوده و به طور دقیق تعیین شود.

انتهای پیام/