به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی در جمع معاونان ادارات کل آموزش و پرورش نهضت سوادآموزی اظهار کرد: امروز عملکرد نهضت سوادآموزی را باهم مرور کنیم که چرا به نهضت پایبندیم و چرا بعضی معتقدند فلسفه وجودی نهضت از بین رفته است.
وی در ادامه افزود: به لحاظ عملکردی استمرار فعالیت نهضت سوادآموزی به دستور امام خمینی (ره) در سال ۵٨ تأسیس شد لذا باید بعد از انجام وظایف سوادآموزی به سمت تغییر رویکرد در آموزشها برود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: توسعه مفهومی پربسامد و گسترده در ادبیات نوشتاری و گفتاری است. زمانی میگفتند توسعه منابع محور است، زمانی آن را اقتصادمحور میدانستند و بعد توسعه را تکنولوژی بنیان مطرح کردند اما امروز تجربه جهانی توسعه را انسان محور میداند، زیرا انسان هم عامل توسعه و هم هدف توسعه است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: از سال ١٩۵٠ این سؤال مطرح شد که چرا در برخی کشورها توسعه تحقق و در برخی کشورها هنوز توسعه تحقق پیدا نکرده است و برخی در توسعه فزایندگی و برخی کاهندگی دارند.
حسینی در ادامه اضافه کرد: در دهه۵٠ میلادی علت توسعهنیافتگی را کمبود انباشت سرمایه میدانستند و در دهه ۶٠ الگوی توسعه تغییر پیدا کرد و گفته شد که کنترل جمعیت علت توسعه است اما بعد از انقلاب سبز گفته شد در کشاورزی سنتی بهرهوری رخ نمیدهد و باید در این حوزه تغییرات و توسعه بهره ورانه انجام شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه کمتر از یک دهه بعد و در دهه 70 میلادی سرمایهگذاری حداقلی در کالاهای مصرفی مطرح شد، گفت: تا اواخر دهه ٧٠ چهار الگو برای توسعه وجود داشت و در دهه ٨٠ نهضت بازگشت به خویشتن را مطرح کردند که کشورها از ظرفیت بالقوه خود و از توانمندی انسانها استفاده نمیکنند و الگوی توسعه انسانمحور مطرح شد.
وی خاطرنشان کرد: امروز در جوامع، سازمانها و نهادها میگویند؛ اگر سازمانی بهترین تجهیزات و اعتبارات را داشت تا انسان بارور، فکور و خلاق نداشته باشید و منابع به سرمایه تبدیل نشود، توسعه اتفاق نخواهد افتاد.
حسینی با اشاره به نظریه پیچ هرز توسعهنیافتگی، اظهار کرد: برای فرار از این پیچ باید دنده ایجاد کرد تا حرکت صورت گیرد و آن دنده انسان و منابع انسانی است لذا زمانی که انسان به سرمایه انسانی تبدیل شد، توسعه اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه در قرن بیستم و در اوج پیشرفت آمریکا؛ مقالهای مهم با عنوان «ملت درخطر» منتشر شد که میگفت: تعدادی کشور خزنده و آرام بیشترین سرمایهگذاری در آموزش را میکنند اما در آمریکا به دنبال سرمایهگذاری در منابع و جنگ هستیم و اگر غفلت کنیم از آموزش و توسعه دور میشویم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: منابع انسانی فقط آموزشهای رسمی نیست بلکه آموزش مستمر و مادم العمر بزرگسالان است و نهضت سوادآموزی چنین آموزشی را نشانه گرفته است و در هر مقطعی که به دنبال تولید و تبدیل منابع به سرمایه انسانی باشیم، این موضوع تعطیلبردار نیست.
خانواده باسواد، سرمایه فرهنگی ایجاد میکند
وی با بیان اینکه سوادآموزی بزرگسالان بهرهوری و کارآمدی را دنبال میکند، گفت: خانواده باسواد، سرمایه فرهنگی ایجاد میکند چراکه در فرزندان هم تأثیر میگذارد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از دلایل عقبماندگی الگوهای زبانی است، اظهار کرد: الگوی زبانی باید با برنامه درسی تطبیق پیدا کند و وقتی خانوادهای باسواد شد الگوی زبانیاش تغییر میکند و در عملکرد تحصیلی فرزندانش تأثیر میگذارد.
وی با اشاره به اینکه سند تحول دو روح افزایش کیفیت و افزایش عدالت اجتماعی دارد، اظهار کرد: سوادآموزی بزرگسالان گام مؤثری برای خروج از حلقه فقر و افزایش عدالت اجتماعی، سلامت روانی و اجتماعی است که با سوادآموزی اتفاق میافتد.
حسینی با بیان اینکه امروز به سواد سیاسی، امنیتی، زیستمحیطی، فناوری و رسانهای نیازمندیم، گفت: باوجود دنیای مجازی و تردد امواج نمیدانیم با فرزندانمان بهعنوان شهروندان این فضا هستند، چگونه رفتار کنیم.
حسینی در ادامه با قدردانی از زحمات و تلاش همکاران در نهضت سوادآموزی، اضافه کرد: نرخ باسوادی در شهرها و روستاها افزایش و تفاوت نرخ باسوادی دختران و پسران کاهش پیدا کرده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: درسال ۹۷ بیش از ۴۳۱ هزار نفر بیسواد و کمسواد تحت پوشش قرار گرفتند و باید تا سال ۱۴۰۱باسوادی سالی ۶۰۰ هزار نفر را هدفگذاری کنیم که در فرایند سوادآموزی قرار گیرند.
وی گفت: برای سوادآموزی نگاه به جمعیت هدف مهم است و با آموزش به افراد در مناطق محروم، عشایری، کودکان، نوجوان و جوانان در گروه سنی ١٠ تا ١٩ساله، خانوادهها، سربازان، زندانیان و... به سمت جمعیت هدف برویم و تغییر رویکرد به سمت جمعیت هدف در دسترس تر است.
حسینی با اشاره به برنامه حلقههای کتاب و کتابخوانی در سازمان نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: این برنامه علاوه بر سواد و افزایش سرمایه اجتماعی، همبستگی و گفتگو درون خانواده را افزایش میدهد چراکه امروز ما باهم هستیم اما بی همیم و نسل کلیک هستیم بهطوریکه تجمعات انسانی به خطر افتاده است.
وی اذعان کرد: افزایش مراکز یاددهی یادگیری باعث میشود تا مشارکت، مهارت و سواد مسئله محور افزایش یابد.
حسینی تصریح کرد: فردی را به گردونه سواد برمیگردانید و پس از دوره سوادآموزی منابع محتوایی برای این نسل کم داریم و در نتیجه از سوادش بهره نگرفته است و مجدد به حلقه بیسوادی برمیگردد لذا باید محتوای متناسب با گروه سنی در دستور کار داشته باشیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه همیشه به دنبال جشن ریشهکنی بیسوادی هستیم، گفت: انسداد مبادی بیسوادی مهم است؛ امروز مدرسه برای سوادآموزی کم نداریم و باید در شناسایی و متقاعدسازی خانوادهها تلاش کنیم و پس از ورود افراد کاری کنیم که ترک تحصیل نکنند.
حسینی افزود: استفاده از فضای مجازی بسیار مهم است و شبکه تعاملی سینا تی وی قابلیت پوشش دورترین مناطق کشور را دارد و از آن باید استفاده کنیم. در این مسیر از فناوریهای دیگر همچون موبایل و تبلت استفاده کنیم لذا در این راستا اولین تفاهمنامه را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منقعدکردیم تا در طول برنامه ششم مدارس هوشمند شوند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: دانش آموزان، مدارس، مناطق و استانهای لازم التوجه در بودجهریزی با رویکرد عدالت ترجیحی مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت.
حسینی بابیان اینکه امروز مباحث آماری نهضت سوادآموزی باید مورد راستی آزمایی جدی قرار گیرد، گفت: باید امکانات و تجهیزات وضع موجود را بشناسیم، وضع مطلوب را ترسیم و در گام بعدی ابزار رسیدن به وضع مطلوب را پیشبینی کنیم.
وی تصریح کرد: نهضت سوادآموزی را از ساختار دولتی به سمت ساختار مردمی و غیردولتی حرکت دهیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولتها به دولت خدمتگزار تبدیلشدهاند، گفت: ساختار دولت که بزرگ شد، کمکم به این نتیجه رسید که بزرگ شدن خدمترسانی را کم کرده است لذا کوچکسازی رخ داد چراکه خرد جمعی بشری میگوید مردم را با مشارکت دادن میتوان بزرگ کرد و هرچه تشکیلات برای آنها بسازیم بزرگتر میشوند.
وی در ادامه اضافه کرد: در نهضت سوادآموزی همین کاررا با استفاده از ظرفیتهای درون و بیرون سازمانی بهویژه ظرفیتهای مدرسه انجام بدهیم.
اگر اتفاق بزرگی در حوزه زنان رخ دهد کانون آن آموزش و پرورش است
سید جواد حسینی در جلسه مشترک سرپرست وزارت آموزش و پرورش با معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که با هدف بررسی راههای ارتقاء و بهبود وضعیت آموزشی دانش آموزان دختر برگزار شد، سید جواد حسینی اظهار کرد: ۷۰ درصد کتابهای درسی از لحاظ تصاویر، اسامی، نقش های کلیدی، ابزاری، پدید آورندگان و سایر مؤلفهها مردانه است.
وی در این جلسه گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در راستای توانمند سازی دانش آموزان دختر به ویژه در حوزه آموزشی، بهداشتی و آشنایی با حقوق و مسئولیت های فردی، خانوادگی و اجتماعی، ارایه کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نیمی از دانش آموزان کشور را دختران و بیش از 50 درصد معلمان و نیروهای شاغل در وزارت آموزش و پرورش را بانوان تشکیل می دهند، گفت: اگر قرار است اتفاق بزرگی در حوزه زنان رخ دهد مطمئن باشید که کانون آن آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران ایجاد تحول در حوزه زنان بود، گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید بر توانمند سازی زنان تمرکز کنیم و با همین رویکرد امروز شاهد موفقیت های چشمگیر بانوان هستیم و زنان در بسیاری از زمینه ها از آقایان نیز پیش افتاده اند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به میزانی که این توانمند سازی محقق شده است فرصت آفرینی نکرده ایم و اگر این موضوع را به عنوان یک واقعیت نپذیریم، شاهد هیچگونه تحولی نخواهیم بود؛ ضمن اینکه برای این فرصت آفرینی رویکرد اصلی عدالت جنسیتی خواهد بود.
حسینی پوشش تحصیلی، نرخ جذب جمعیت پایه تحصیلی به تفکیک جنس، نرخ باسوادی، نرخ ترک تحصیل به تفکیک جنس و میزان برخورداری دانش آموزان از اردوگاه ها و مراکز تربیتی را از جمله شاخص های عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در پژوهشی که حدود ده سال پیش با رویکرد بررسی کلیشه های جنسیتی در کتاب های درسی تمام مقاطع تحصیلی انجام دادم؛ به این نتیجه رسیدم که ۷۰درصدکتابهای درسی به لحاظ تصاویر، اسامی، پدید آورندگان، نقش های کلیدی، ابزاری و بسیاری از موارد دیگر مردانه است و امروز رویکردها به گونه ای است که این شاخص را کاهش دهیم و مترصد هستیم تا بخشنامه دولت مبنی بر واگذاری حداقل ۳۰درصداز پست های کلیدی به بانوان را در این وزارتخانه عملی کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در بحث بازماندگی از تحصیل، مسائل فرهنگی نقش مهمی را ایفا میکند و برای حل چنین معضلی باید تمرکزمان بر شناسایی این افراد در درجه نخست و متقاعد کردن آنها بر ادامه تحصیل را در مرحله بعد قرار دهیم.
حسینی در ادامه گزارشی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش در راستای توانمند سازی دانش آموزان دختر به ویژه در حوزه های آموزشی، بهداشتی و آشنایی با حقوق و مسئولیت های فردی، خانوادگی و اجتماعی ارائه کرد.
ورزش فرهنگیان و بازنشستگان در دستور کار 670 منطقه آموزشی قرار گیرد
سید جواد حسینی در دیدار با مدیران و کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش که در محل این معاونت برگزار شد، اظهار کرد: طرح های حوزه تربیت بدنی و سلامت؛ کارآمد، تاب آوارانه و توانمندسازانه است و این موضوع باعث ایجاد انگیزه در مجریان آن می شود.
وی افزود: سازمان عریض و طویل آموزش و پرورش اگر بخواهد اهدافش محقق شود باید همگرایی و همراهی اجزای سازمان خودش را شکل دهد و تعارضات را به حداقل برساند، فاصله صف تا ستاد را کاهش دهد و شفاف سازی و مشارکت آفرینی کند لذا با این رویکرد بازدید از بخش های مختلف وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته است.
فضاهای آموزشی کوچک مقیاس امکان تحرک بدنی و سلامت در جوامع را کاهش می دهد
وی جوامع امروز را جوامعی طوفانی برشمرد و افزود: سرعت، شدت و فراگیری دگرگونی ها از مشخصات بارز جوامع طوفانی است، بنابراین کم تحرکی، تقسیم کار مکانیکی، کاربری های شهری و محل مسکونی نامتناسب با تعالی انسان و همچنین کاربری های فضاهای آموزشی کوچک مقیاس که امکان تحرک بدنی و سلامت را کاهش می دهد از مشخصه های این نوع جوامع است.
حسینی تصریح کرد: جامعه ما نیز از این نقیصه رنج می برد بر اساس آمارهای جهانی و آمار های داخلی امروزه بیش از 90 درصد بیماری های مهم و مرگ آفرین به سبک زندگی بر می گردد البته این آمار جهانی است و ما دخالتی در آن نداریم.
وی ادامه داد: امروز 20 تا 25 درصد وزارت خانه های بهداشت و آموزش های پزشکی در دنیا و در ایران در سلامت نقش آفرینی می کنند مشکل امروز ما بیماری های واگیر دار نیست، زیرا این نوع بیماری ها به کنترل در آمده است لذا مشکل امروز جامعه بیماری های غیر واگیر دار است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر نقش بوفه های مدارس به عنوان پایگاه توانمند سازی تغذیه سالم اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه تربیت بدنی و سلامت ضمن اینکه بر اساس سند تحول یکی از ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت است در تمام ساحت های پنجگانه دیگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیرگذار است.
وی گفت: اعتیاد از سه جهت مهم است؛ اول اینکه اعتیاد در فرو پاشی زندگی افراد بیشترین نقش را دارد و دوم اینکه باعث 16 نوع آسیب دیگر هم می شود به طوری که 25 درصد از قتل ها، بیش از 70 درصد از طلاق ها ناشی از اعتیاد است؛ سوم اینکه روابط انسانی را تحت تاثیر خودش قرار می دهد؛ بنابراین حوزه تربیت بدنی، اول خودش در تاب آوری و بازسازی آدم ها نقش دارد و دوم، توانایی در بازسازی فضای پیرامون افراد و سوم در توانایی افراد در بازسازی محیط پیرامون خودش نقش دارد، زیرا عقل سالم در بدن سالم است لذا در سند تحول، تربیت بدنی و سلامت به عنوان یک ساحت آورده شده است.
سرمایه گذاری در حوزه تربیت بدنی بهره وری شش برابری دارد
حسینی سرمایه گذاری در این حوزه را دارای بهره وری شش برابری توصیف و عنوان کرد: سرمایه گذاری در ورزش قهرمانی، ورزش همگانی، استعداد یابی، کانون های اصلاحی، زیرساخت ها، نیروی انسانی و هر سرمایه گذاری دیگری در این حوزه بهره وری چند برابری را دارد.
وی بر سامان دهی مدارس تاکید و عنوان کرد: به همان میزانی که به ساماندهی نیروی انسانی اهمیت می دهیم باید به ساماندهی مدارس هم اهمیت بدهیم. در این ساماندهی دو رویکرد وجود دارد یکی اینکه 24 نوع مدرسه داریم که این موضوع قابل قبول نیست و باید کاهش یابد و دومین رویکرد اینکه مدارسی که قابلیت تعلیم وتربیت تمام ساحتی را ندارند و کل فضا به درس رسمی اختصاص دارد و فرصت تحرک بدنی و اجتماعی و هنری تمام ساحتی در آن ها وجود ندارد و سلامت نمیآفرینند، مکان های پاکیزهای با ضریب نفوذ بالا برای تعلیم و تربیت نیستند لذا احداث مدارس با مجتمع های بزرگ را در دستور کار داریم تا در آن تربیت و تعلیم، دانش آموزی و کنش آموزی قابل تحقق باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش متخصص ترین نیروها در آموزش و پرورش را مربیان تربیت بدنی اعلام وعنوان کرد: گاهی این نوع نگاه در آموزش و پرورش وجود ندارد لذا در این زمینه باید چرخش صورت بگیرد لذا در کالبد مدرسه، نیروی انسانی، محتوای کتاب های درسی، برنامه های درسی و در تامین اعتبارات در این راستا باید توجه خاصی داشته باشیم.
وی گفت: برنامه های تربیت بدنی متصل به اعتبارات نیست زیرا اجرای طرح های ورزشی با استفاده از همان امکانات و فضاهای موجود مدارس و بدون اعتبارات جدید، امکان پذیر است لذا وقتی مدرسه را به عنوان کانون حرکت در نظر می گیریم، یعنی با کمترین امکانات بیشترین بهره وری را داشته ایم.
ورزش فرهنگیان و بازنشستگان در دستور کار همه 670 منطقه آموزشی قرار گیرد
حسینی از وجود 3 هزارو 339 مکان ورزشی در آموزش و پرورش خبر داد و افزود: طرح های؛ حیاط پویا، انجمن های ورزشی، کانون های ورزشی، المپیادهای درون مدرسه ای، فدراسیون دانش آموزی و مدرسه قهرمان طرح های خوبی هستند که باید گسترش یابند و علاوه بر آن ورزش فرهنگیان و بازنشستگان باید در دستور کار همه 670 منطقه آموزشی قرار گیرد؛ بنابراین در هر منطقه یک مدرسه بزرگ به مدت 3 ساعت برای بازنشستگان در نظر گرفته شود تا پیشکسوتان اوقات فراغت، کارآفرینی و هنرآموزی و همچنین صنایع و دستاوردهای خود را در آن مدرسه به نمایش بگذارند.
وی افزود: اینکه کانون مدرسه هدف قرار گرفته شده، به این علت است که در کانون مدرسه همه اضلاع و ارکانی که می توانند در راستای هدف مشارکت داشته باشند و به طور عدالت گسترانه پهنه 107 هزار مدرسه نشانه گیری شده است و همه این ها با ارتقای کیفیت به نظام تعلیم وتربیت و سلامت و تربیت بدنی به پیش می رود که جای تقدیر از این معاونت است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تلاش برای افزایش اعتبارات تربیت بدنی، افزودن 40 هزار مربی پرورشی به دبیران تربیت بدنی کار ارزشمندی است. در حوزه سلامت اجرای طرح هایی از جمله؛ پایگاه های سلامت تحت عنوان بوفه مدارس، سلامت دهان و دندان، توزیع آهن یاری، ویتامین دی، طرح سفیران سلامت، طرح دادرس و شناسنامه الکترونیکی بهداشت مدارس از جمله برنامه های خوبی است که در این معاونت انجام شده است و باید ادامه پیدا کند.
وی بر استفاده بهینه از ظرفیت موجود تاکید و اظهار کرد: کاهش و کنترل احتیاط، طرح مورد، طرح توانمندسازی دانش آموزان معلمان و اولیا، اجرای طرح نماد، همیار مشاور، کانون های یاوران زندگی که در ده درصد مدارس در حال اجراست و... از جمله طرح های ارزشمند اجرا شده در حوزه تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش است.
حسینی افزود: اینکه یک معاونت در جشنواره شهید رجایی، در حوزه پژوهش در حوزه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر و در راستای توانمندسازی آموزگاران ابتدایی فعال باشد و رتبه کسب کند، نشان از نوع نگاه حرفه ای و انگیزشی همکاران این معاونت است.
وی شورای عالی آموزش و پرورش را به مثابه پارلمان آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: درس تربیت بدنی و سلامت به واسطه اهمیتی که دارد باید از موضوعات مطرح شده در شورای عالی آموزش و پرورش باشد.
پردیس های نسیبه و چمران دانشگاه فرهنگیان قطب تربیت بدنی کشور شود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: پردیس های نسیبه و چمران دانشگاه فرهنگیان امکانات قابل توجهی دارند لذا می تواند به قطب تربیت بدنی تبدیل شوند و این دانشگاه باید سهمیه بیشتری در جذب دانشجو به حوزه تربیت بدنی و سلامت بدهد.
تصویب اساسنامه فدراسیون های ورزشی دانش آموزی در هیئت دولت
وی از تصویب اساسنامه فدراسیون های ورزشی دانش آموزی در هیئت دولت خبر داد و اظهار کرد: خلق ثروت های مشروع از ظرفیت های درونی مدارس طرح خوبی برای رهایی آموزش و پرورش از حلقه تنگ محدودیت آفرین و ممنوعیت آور 1،4 درصدی بودجه کیفیت بخشی است لذا تبلیغات درون مدرسه ای در حاشیه برگزاری المپیادها و مسابقات ورزشی، می تواند یکی از این روش ها باشد لذا اگر این موضوع عملی شود فعالیت های درون مدرسه بینیاز از اعتبار می شود.
حسینی بر ارائه طرح های اقتصادی برای خلق ثروت در آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی تاکید و عنوان کرد: پیگیری ورزش کارکنان از آن جهت مهم است که بهره وری سازمانی را ارتقا می دهد.
انتهای پیام/