غرور ملی؛ سوغاتی این 13 محقق ایرانی از مسابقات جهانی اختراعات

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در هفته گذشته خبر خوش دریافت مدال‌های طلا از مسابقات جهانی اختراعات، جامعه علمی و مردم کشورمان را خوشحال کرد.

هشتمین المپیک اختراعات و خلاقیت جهان در سئول کره جنوبی در تاریخ ۲۵ تا ۲۷ جولای ( ۳ تا ۵ مرداد ) با حضور ۲۲ کشور جهان در سئول کره جنوبی برگزار شد و مخترعان جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب ۸ مدال طلا شدند.

در پایان این رویداد پدرام یوسفی در کلاس  شیمی و تجهیزات، عرفان یلان، امیر حسین میرمهدی، شایان سنگانه، امیرعباس محمدی کوشکی، فاطمه ابراهیمی، یگانه اسماعیل زاده و هستی رضایی در کلاس برق و الکترونیک، امیررضا فتحراضی، نروان بهبو و احرار سروی در کلاس مکانیک و مکاترونیک، بارمان غریبی در کلاس متالوژی و آرمان روحی در کلاس مهندسی پزشکی موفق به کسب مدال طلا شدند.

مهران خسروانی به عنوان نماینده سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان در ایران و سرپرست گروه اشاره کرد که پدرام یوسفی موفق به کسب جایزه ویژه بهترین طرح بیوتکنولوژی ، عرفان یلان موفق به کسب کاپ ویژه مسابقات شدند.

خسروانی خاطر نشان کرد: در این رویداد کشورهای ایران ، آمریکا ، انگلستان ، امارات متحده عربی، مصر، عراق، کره، ژاپن، تایوان، مالزی، اندونزی حضور داشتند.

دانش آموزان ایرانی با حمایت جشنواره بین المللی پروژه های دانش آموزی سینا به عنوان بزرگترین جشنواره پژوهشی دانش آموزی کشور در این رویداد حضور داشتند.

* مشکل حق انتخاب نظام قدیمی‌ها در کنکور برطرف شد

خبر خوش دیگری هم در هفته گذشته کنکوری‌های کشور را خوشحال کرد.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار شد که در این جلسه مسأله حق انتخاب نظام امتحانی داوطلبان در کنکور 99 مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که داوطلبان سال ۹۹ در نظام انتخابی مختار باشند.

وی افزود: براین اساس داوطلبان کنکور 99 که در نظام قدیم آموزش متوسطه تحصیل کرده‌اند می‌توانند دروس نظام قدیم یا جدید آموزش متوسطه را در کنکور امتحان دهند و این مسأله بستگی به تمایل داوطلبان دارد. 

* مصوبات نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی اعلام شد

مشروح مصوبات نخستین جلسه ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور که هفته گذشته به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد؛ اعلام شد.

مصوبات به شرح ذیل است:

۱. تشکیل کارگروه رصد فرهنگی با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۲. تهیه گزارش از سازمان برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌هایی که طرح‌های کلان دارند مثل وزارت صمت، وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها در خصوص پیوست فرهنگی طرح های کلان
۳. روز آمد کردن سند مهندسی فرهنگی با مشارکت جامعه نخبگانی، انجمن‌های مردم نهاد و نهادهای فرهنگی
۴. آئین نامه داخلی ستاد هماهنگی و راهبری مهندسی فرهنگی
۵. تاسیس کمیسیون کارشناسی پشتیبان سند مهندسی فرهنگی و کارگروه‌های معین در نهادهای مربوطه با توجه به تقسیم کار ملی.

* دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها

در هفته گذشته مراسم یک روز باز پیش از انتخاب رشته کنکور سراسری در برخی دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این مراسم دانش‌آموزان و خانواده‌های توانستند یک روز را در دانشگاه سپری کرده و با رشته‌های تحصیلی و دانشکده‌های این دانشگاه آشنا شوند. 

هدف از برگزاری این رویداد کمک به دانش‌آموزان برای انتخاب رشته است زیرا آمارها نشان می‌دهد بسیاری از دانشجویان پس از ورود به دانشگاه متوجه می‌شوند برداشتی که از رشته دانشگاهی خود داشته‌اند با واقعیت‌ها متفاوت است و در آینده یا تغییر رشته می‌دهند یا با بی‌میلی یک مقطع تحصیلی را به پایان می‌رسانند. 

* سوت احداث یک کارخانه نوآوری دیگر به صدا درآمد

 با امضای تفاهم نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری و پارک علم و فناوری اردبیل و بخش خصوصی، فرآیند احداث «کارخانه نوآوری»، مرکز نوآوری و شتابدهنده بخش خصوصی اردبیل آغاز شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل تفاهم نامه ای را به امضا رساندند که بر مبنای آن، «کارخانه نوآوری اردبیل» در محل پیشین کارخانه چرم مغان ایجاد و به مرکزی برای استفاده استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بدل می‌شود.

* کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

 کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حضور شرکت‌های دانش بنیان  و استارتاپ‌ها، دانشجویان، دانش‌آموختگان، استادان، متخصصان، مخترعان، سرمایه‌گذاران، فعالان بخش خصوصی، شتاب‌دهنده‌ها، مدیران و کارشناسان دولتی و با هدف بررسی چالش های مالکیت فکری در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

همچنین در این کافه چالش های فناوری های نو، چگونگی ثبت اختراع و ارزش گذاری آن مورد بررسی و گفت و گو قرار گرفت.

* انتصابات آموزش عالی

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی  «احمد صالحی آرا» را به سمت سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه منصوب کرد.

انتهای پیام/