فارس من| بررسی برنامه فضایی ایران در نقشه جامع علمی کشور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اقتصاد فضایی به عنوان یکی از مهمترین پایه های نظام اقتصادی کشور، در سال های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است.

این موضوع آنقدر اهمیت دارد که جزو دغدغه های اصلی مخاطبان خبرگزاری فارس بود. تعدادی از مخاطبان در سامانه «فارس من» اعلام کردند:« پس از انتقاد مقام معظم رهبری از کندی فعالیت های فضایی کشور حرکت هایی صرفا نمایشی در بین برخی مسئولان اتفاق افتاد و صرفا چند برنامه در حد حرف و بدون نتیجه اعلام شد ولی تاکنون هیچ پیشرفت جدی در این زمینه صورت نگرفته است. بلکه بنظر می رسد قصد تعطیلی این صنعت و تبدیل آن به یک نیاز و وابستگی خیل جدی است. لازم است برنامه ها و اسناد بالادستی این صنعت از جمله سند چشم انداز، سند جامع هوافضای کشور و برنامه های توسعه 5 ساله با جدیت پیگیری شده و از حرف به عمل برسد. شورای عالی فضایی هم علیرغم وعده همه مدیران این حوزه همچنان تشکیل نمی شود البته اگر تشکیل هم بشود امیدی به خروجی مفید نیست.»

نقشه جامع علمی کشور به عنوان یکی از  اسناد بالادستی برای تحقق و پیشرفت نظام  برنامه های مختلفی را تدوین کرده است.برای شناخت جایگاه فضایی در اسناد بالادستی با بابک نگاهداری  مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئول دفتر امور شوراى عالى و معین شورای عالى انقلاب فرهنگى گفت‌وگو کردیم.

 

  هدف طراحی سند ایجاد هماهنگی و هم‌سویی بین مجموعه سازمان‌ها و دستگاه‌هایی است که در حوزه هوافضا فعالیت می‌کند.

لزوم هماهنگی بین دستگاه‌ها 

نگاهداری در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،‌ درباره این موضوع توضیح داد: باید هماهنگی‌های بیشتری بین دستگاه‌ها در حوزه هوا فضا وجود داشته باشد تا بتوان نتیجه بهتری گرفت. امیدواریم نقشه جامع علمی کشور و ستاد راهبری نقشه که به د نبال تدوین سند راهبردی حوزه هوافضا بودند برای این حوزه اسناد بخشی نیز تنظیم کند.

 

وی افزود: هدف طراحی سند ایجاد هماهنگی و هم‌سویی بین مجموعه سازمان‌ها و دستگاه‌هایی است که در حوزه هوافضا فعالیت می‌کند.

نگاهداری در ادامه تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلی‌ترین مشکلی که برای پیشرفت در حوزه فضایی وجود داشت، زمان طراحی سند خود را نشان داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعتقاد دارم هرچه میزان هم‌افزایی و همکاری نهادها با یکدیگر بیشتر شود، هماهنگی بین بخشی و دستگاهی نیز ایجاد می‌شود و ما شاهد پیشرفت چشمگیرتری در این حوزه خواهد بود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌