به گزارش گروه آموزشوپرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست با کارکنان و مدیران معاونت حقوقی و امور مجلس با اشاره به سیاست بیخردانه دولت آمریکا گفت: آمریکا مواجهه بیخردی با نظام جهانی دارد و تحریم وزیر امور خارجه کشورمان نشان از عجز و ناتوانی آمریکا در مقابله با ملت ایران دارد، هرچند که این تحریم باعث اقتدار بیشتر محمدجواد ظریف شده است.
وی با بیان اینکه در جلوگیری از تخلفات و ارتقای خدمت مکرمانه تلاش کنیم، گفت: دادههای آماری حوزه حقوقی را دادهکاوی کنید تا در پژوهشگاه مطالعات موردبررسی و پژوهش قرار بگیرد و خروجی پژوهشها، مبنای عمل برنامهها قرار داده شود.
حسینی بابیان اینکه بررسی تخلفات انجامشده، عدم آگاهی متخلفان به مسائل قانونی را نشان میدهد و اگر افراد آگاهی لازم را داشتند، مرتکب تخلف نمیشدند، گفت: آگاهی بخشی، مصونیت سازی ایجاد میکند و این آگاهی بخشی از طریق توانمندسازی و دورههای ضمن خدمت میتواند در مخاطبان و ذینفعان صورت گیرد.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش با اشاره به پیگیری سیاست پیشگیری در امور حقوقی، اظهارکرد: برای سالمسازی محیط اجتماعی رویکرد پیشگیری بر درمان اولویت دارد، همچنین جهتگیری ساختاری بر آسیب شناسی ارجحتر است لذا در امور حقوقی باید سیاست پیشگیری مدنظر قرار گیرد.
وی در ادامه اضافه کرد: یکی از دلایل انحرافات اجتماعی برچسبزنی است و بهعنوانمثال فردی از زندان برمیگردد یا از اعتیاد پاکشده است اما بازهم به وی برچسب میزنیم لذا از برچسبزنی به افراد خصوصاً در دستگاههای دولتی باید پرهیز کنیم.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش تأکید کرد: در معاونت حقوقی و امور مجلس باید قوانین مربوط به املاک و ظرفیتهای آموزشوپرورش را احصا کنیم تا از درون قوانین، ظرفیتهای آموزشوپرورش را آزاد کنیم و در این مسیر باید به دنبال تدوین طرحها و لوایحی که آزادسازی ظرفیتها را انجام می دهد، باشیم.
حسینی تأکید کرد: بر تسجیل و مستندسازی املاک و داراییهای بیشمار آموزشوپرورش تمرکز داشته باشید لذا مدارس، کانونها، مراکز درمانی، رفاهی، آموزشی از املاکی مهمی است که باید حفظ شود.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش با اشاره به تعیین تکلیف املاک مورد اختلافی، اظهارکرد: در مورد این املاک پیگیریهای لازم در راستای حل اختلافات صورت گیرد و ساماندهی و بهینهسازی املاک مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به ساماندهی مدارس، اظهار کرد: با ساماندهی مدارس تلاش میکنیم از تنوع ٢۴ نوع مدرسه که در حال حاضر وجود دارد، کم شود و مدارسی که غیراقتصادی است و قابلیت اجرای تعلیم و تربیت تمام ساحتی را ندارد به فضایی منتقل شوند که تعلیم و تربیت تمام ساحتی در آن اجرا شود، چراکه اولین آموزه سند تحول بنیادین، تعلیم و تربیت تمام ساحتی است.
حسینی بابیان اینکه حضرت امام (ره) فرمودند: مجلس در رأس امور است، گفت: مجلس حاصل رأی مردم است و رابطه آموزشوپرورش با مجلس می تواند به صورت رابطه آسیبی و ظرفیت ساز باشد، لذا باید بر رابطه ظرفیت ساز تأکید کنیم.
وی افزود: رابطه با مجلس نباید تعارضی، تزاحمی و تداخلی باشد و باید از چنین روابطی پرهیز کنیم و در رابطه همواره باید نگاه آسیب شناسانه وجود داشته باشد.
حسینی خاطرنشان کرد: روابط توافقی، سازشی و تساهلی نیز خطرناک است و نباید رابطه سازشی و تعارضی داشته باشیم بلکه باید رابطه تعاملی باشد.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: وزارت آموزشوپرورش اهداف سازمانی بر مبنای سند تحول بنیادین دارد لذا باید از ظرفیت مجلس در جهت تحقق اهداف استفاده کنیم و میتوانیم از این ظرفیتهای قانونی بهخوبی بهره بگیریم.
راه اندازی دبیرخانه دائمی الگوهای یادهی- یادگیری در دانشگاه فرهنگیان امری ضروری است
سید جواد حسینی همچنین در نشست هماهنگی پانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان کشور که با حضور داوران این جشنواره و در ساختمان شهید رجایی برگزارشد اظهار کرد: با داده کاوی می توان بهترین عملکرد را رقم زد، لذا باید ابتدا داده ها را ارزیابی و سپس راهکار مناسب را ارائه کرد.
وی افزود: قرار نیست مانند گذشته عمل کنیم بلکه باید بهبود عملکرد و تولید گفتمان داشته باشیم، لذا پژوهشگاه آموزش و پرورش، دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی مسئولیت واکاوی داده ها را بر عهده دارند هرچند که دانشگاه های مذکور مسئولیت سنگینی در تربیت نیروی انسانی نیز دارند.
حسینی خاطرنشان کرد: بخش های مختلف وزارتخانه تمام وقت خود را صرف امور اجرایی می کنند و فرصت بازنگری در اندیشه ها و آنچه انجام می دهند را ندارند، بنابراین مراکز فرهنگی مرتبط با آموزش و پرورش، باید مرکز مطالعات استراتژیک آموزش و پرورش باشند.
وی بهبود عملکرد را ضروری دانست و ادامه داد: انبوه داده ها باید از بخشهای مختلف آموزش و پرورش جمع آوری و در اختیار مراکز مذکور قرار گیرد تا آنها پس از انجام کاوشهای لازم به ارائه راهکار بپردازند و با رویکرد آینده پژوهانه بهبود عملکرد را داشته باشند.لذا این نقشی است که باید به دانشگاه فرهنگیان اضافه شود.
وی گفت: ما باید تولید گفتمان ها و ادبیاتی در جامعه داشته باشیم که این تولید، آموزش و پرورش را هم به دل جامعه و هم به دل برنامه ریزان ببرد و ادبیات جدید تحقق پذیر و کیفیت بخش باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری پانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان اظهار کرد: این جشنواره حرکت ارزشمندی است که باید دائما جاری و ساری باشد.
وی راه اندازی دبیرخانه دائمی الگوهای یادهی- یادگیری در دانشگاه فرهنگیان را امری ضروری دانست و افزود: این دبیرخانه باید دائما تجارب جهانی و تجارب داخلی را جمع آوری کند و طرحی با نام "جام" یعنی (جمع آوری ایده های مطلوب) را در فرآیندهای یادگیری - یاددهی اجرا کند تا پویایی در دل تعلیم و تربیت شکل بگیرد.
حسینی ادامه داد: بسیج فرهنگیان انگیزه کافی برای اجرای طرح ها را دارد، لذا چه سازمانی بهتر از بسیج می تواند در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری کند و به اجرای بهتر طرح ها از جمله طرح هایی مانند؛ طرح نماد کمک کند.
وی برگزاری جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان را ایده خوبی دانست و افزود: این جشنواره منشا اثرات خوبی است که باید امتداد یابد.
انتهای پیام/