روزنامه هفت صبح: با اینکه تنوع این بخش از بازار به واسطه ورود انبوهی از محصولات روز جهان در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نسبتاً قابل توجه است، اما همچنان بهای بالای این قبیل خودروها سدی بر سر راه دستیابی علاقهمندان جوان خودرو به محصولات کوپه است. ما اینجا در یک گزارش آماری سعی کردهایم دستهبندی جدید و جالبی از بازار خودروهای اسپورت ارائه کنیم.
نکتهای که لازم است خریداران این کلاس بدانند، ارزش هر ثانیه و دهم ثانیه شتاب کمتر است که بابت آن البته باید بهای سنگینی پرداخت کنند، بهطوری که حدود ۳ میلیارد تومان برای یک خودرو با شتاب کمتر از پنج ثانیه باید خرج کرد، اما اتومبیلهای پرشتاب با زمان ۶ تا ۷ ثانیه بهایی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. ۱۲ رقیب متفاوت اینجا گرد آمدهاند تا در رده قیمتی ۵۰۰ میلیون تا ۲۰ میلیارد تومان توانمندیهای خود را ثابت کنند. ببینیم بهترین و سریعترین خودرو کوپه کشور کدام مدل و ساخت چه شرکتی است؟
هیوندای جنسیس کوپه مدل ۲۰۱۳ / فولکس گلف GTI مدل ۲۰۱۸
جنسیس کوپه از پرفروشترین محصولات بخش پایینی بازار است که در مقطع فعلی با بهای ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قابل خرید بوده و دقیقا رقیب مستقیم فولکس گلف GTI است که از قضا مشخصات نزدیکی به هم دارند.
با اینکه فاصله قدرت دو خودرو حدود ۷۵ اسب بخار است، اما وزن سبکتر گلف و استفاده از موتور چهار سیلندر توربو در این محصول آلمانی باعث شده تا جی تی آی گزینه جذابتری به نظر برسد. البته موتور حجیمتر جنسیس و ابعاد و ظاهر آن، این کرهای را بهشدت شبیه محصولات آمریکایی کرده است.
پورشه ۹۱۱ کاررا اس / مرسدس بنز SLS مدل ۲۰۱۲
یک کوپه واقعا مهیج و پایدار روبهروی اسب خشن و بی اعصاب مرسدس بنز قرار گرفته تا رقابتی جانانه را کلید بزنند. میدانیم که در ایران از سری SLS تنها به تعداد ۵ تا ۶ دستگاه وجود دارد و همین عامل، بهای این محصول در بازار را تا چند برابر مبالغ واقعی بالا برده است که البته بی دلیل هم نیست. این هیولای مخوف که دیفرانسیل عقب است و موتور مخوفی دارد، در کورسهای سریع توان برتری بر ۹۱۱ کاررا اس را ندارد، ولی در مسافت بلند، کاملاً از ۹۱۱ جلو میزند.
پورشه ۷۱۸ باکستر S مدل ۲۰۱۷ / ب. ام؛ و ۳۵i Z۴ مدل ۲۰۱۰
دو خودرو با سقف بازشو که یکی از نمونه فلزی و دیگری از سقف پارچهای بهره میبرد و هر دو جزو گزینههای جذاب در میانیترین بخش بازار هستند. پورشه لوکستر و جدیدتر است و به غیر از طراحی گیرا، هندلینگ بهتری دارد. ب. ام؛ و هم با وجود موتور حجیم شش سیلندر و سه لیتری، کیفیت سواری قابل اعتنایی داشته و البته نصف پورشه قیمت دارد. هندلینگ بهتر این اسب اشتوتگارتی به لطف موتور دو لیتری کوچک و قدرتمند است که مصرف و استهلاک کمتری نسبت به ۴Z با آن پیشرانه سنگین و حجیم دارد.
مازراتی گرن کابریو استرادال مدل ۲۰۱۲ / ب. ام؛ و M۶ مدل ۲۰۱۳
حدود شش سال از ورود هر دو خودرو به بازار ایران میگذرد و در این مدت، رقابت ام ۶ و گرن کابریو لحظهای کمرنگ نشده است. هر دو خودرو به غیر از موتورهای قدرتمند، از کابینی مجلل، ظاهری اشرافی و مهیج و سواری لذتبخش برخوردارند، ولی در جاده، اغلب اوقات برد با ام ۶ است و استرادال قادر به رقابت با کوسه آلمانی نیست. گشتاور ۶۸۰ نیوتون متری موتور ۴۴۰۰ سی سی و دو توربو ب. ام؛ و آنقدر خوب با گیربکس خودرو هماهنگ است که در کورسهای مختلف مازراتی ناامیدانه تنها دنبال کننده دود لاستیکهای ام ۶ است.
آلفا رومئو ۴C / لوتوس الیزه ۲۲۰ کاپ
هر دو به تعدادی کمتر از ۱۰۰ دستگاه در ایران حضور دارند، اما جزو محبوبترین خودروها در بین علاقهمندان به سرعت هستند. در فضای مجازی هم دو خودرو دنبال کنندگان بسیاری داشته بهطوریکه روزانه حجم زیادی عکس و ویدئو از حرکات این دو خودرو در صفحات اینستاگرامی وطنی منتشر میشود.
وزن سبک این دو کوپه اسپورت که در محدوده ۹۰۰ کیلوگرم است، موجب شده تا به مدد موتورهای کوچک، هم هزینه نگهداری خودروها کاهش یافته و هم شتابی بالا برای راننده به دست آید. البته بسیاری آلفارومئو را با لقب بچه فراری، بر لوتوس ترجیح میدهند.
پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۱۱ / فراری ۴۵۸ ایتالیا مدل ۲۰۱۰
این دو سریعترین خودروهای ایران هستند. قناری پورشه البته یکی از رکوردداران شتاب صفر تا ۱۰۰ در جهان هم هست و زیر ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست مییابد. از این دو خودرو که قیمتی بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان دارند، تنها به تعداد یک دستگاه در کشور موجود است و همین عامل، مقایسه آنها را با هم جذابتر میکند. طبیعتاً با موتورهای حجیم و قدرتمندی که دارند محدودیتی برای سرعت و شتاب نداشته، ولی احتمالاً این پورشه است که با اندکی اختلاف، اسب ایتالیایی را به زانو در خواهد آورد.