اجرای طرح ملی توسعه‌ مشاغل خانگی در ۳۱ استان با ظرفیت ۴۰ هزار نفر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، قرارداد همکاری جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تداوم اجرای طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی، صبح امروز (16 مردادماه) در مراسم سالگرد جهاددانشگاهی و با حضور حسن روحانی رییس‌جمهور کشور، بین  حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد.

در راستای پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه‌ی کارآفرینی و اشتغال، استفاده از ظرفیت نهادهای توسعه‌ای به‌عنوان یکی از مولفه‌های ضروری در نظر گرفته شده است؛ یکی از طرح‌های کارآمد حوزه‌ی اشتغال، طرح توسعه‌ی کسب‌وکارهای خرد و خانگی است که در آن از ظرفیت جهاددانشگاهی در نقش یک سازمان توسعه‌ای استفاده‌شده و در مرحله‌ی پایلوت در 9 استان کشور دستاوردهای قابل اعتنایی داشته است.
موضوع این تفاهم‌نامه توسعه و بهبود مستمر و پایدارسازی کسب‌وکارهای خرد و خانگی در چارچوب طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی و از طریق پیاده‌سازی الگوهای موفق، توسعه‌ی اشتغال و کارآفرینی در مناطق، رسته‌ها و گروه‌های هدف با تاکید بر مناطق روستایی و توسعه‌ی کسب‌وکارهای خرد و خانگی از نظر مهارت، استانداردها، کیفیت، تکنولوژی، حضور در بازار، برندسازی محصولی و منطقه‌ای است.

این قرارداد دارای 3 فاز اجرایی به شرح زیر است:
فاز اول، پیاده‌سازی طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی و شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌ها است که شامل بررسی و مطالعه‌ی ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و امکانات موجود، تعامل با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و ثبت‌نام متقاضیان در سامانه‌ی inhb.ir می‌شود.
فاز دوم شامل پیاده‌سازی طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی و توانمندسازی 40 هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی می‌باشد که دارای سه مرحله‌ی ارزیابی و استعداد‌سنجی متقاضیان، مشاوره و هدایت متقاضیان و آموزش است.
فاز سوم اتصال به بازار و توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی برای 40 هزار متقاضی در ۳۱ استان است که شامل جلب مشارکت کارآفرینان، خبرگان، خیرین و... و تیم‌سازی و شبکه‌سازی، هدایت و مشاوره‌ی صاحبان مشاغل خانگی به ارتقای کمیت و کیفیت محصولات و بسته‌بندی، برندسازی و استاندارد‌سازی و کمک به تنظیم برنامه‌های فروش و شکل‌دهی و ظرفیت‌سازی بازارهای فیزیکی و الکترونیکی می‌شود.

زمینه‌های همکاری در این تفاهم‌نامه شامل؛ انجام مطالعات به منظور آسیب‌شناسی، بهبود و ارتقای کمی و کیفی کسب‌وکارهای خرد و خانگی، تدوین و پیاده‌سازی الگوهای موفق از شبکه‌ی کسب‌وکارهای خانگی در سراسر کشور در جهت پیوند آن با اقتصاد ملی، ایجاد هم‌گرایی و هم‌سویی بین کسب‌وکارهای بزرگ و خرد و خانگی با ایجاد و تقویت زنجیره‌ی ارزش، اجرا و پیاده‌سازی طرح‌های اشتغال و کارآفرینی در مناطق روستایی کشور با تاکید بر روستاهای کانونی، اجرای طرح‌های توانمندسازی و اتصال به بازار برای متقاضیان کسب‌وکارهای خرد و خانگی در چارچوب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و شناسایی و ترغیب پیش‌رانان برای توسعه‌ی کمی و کیفی کسب‌وکارهای خرد و خانگی می‌باشد.
 
هم‌چنین توسعه‌ی کسب‌وکارهای خرد و خانگی در جهت صادرات و عرضه در بازارهای جهانی، توسعه‌ی بازار فروش و عرضه‌ی محصولات کسب‌وکارهای خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌ها و برندهای بزرگ و موفق، بسترسازی برای شکل‌گیری شبکه و برند قوی ملی و بین‌المللی کسب‌وکارهای روستایی و خرد و خانگی با بهره‌گیری از الگوهای موفق بین‌المللی، همکاری در تربیت کارگزاران و تسهیل‌گران اشتغال روستایی و کسب‌وکارهای خرد و خانگی و حمایت و همکاری در تامین نیازها، زیرساخت و منابع مورد نیاز برای پیشبرد طرح‌های اجرایی اشتغال در مناطق روستایی و پیاده‌سازی کسب‌وکارهای خرد و کوچک از دیگر زمینه‌های تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

انتهای پیام/