ذاکری: بازارهای رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی شکل گیرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در یک گفت وگوی تلویزیونی گفت: برای فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در کشور باید در مرحله اول آمایش خوبی از نیازهای کشور در همه مراحل صورت بگیرد، در واقع باید عرضه و تقاضا در کشور متعادل شود که در این رابطه باید دولت یک سری الزامات را لحاظ کند که می‌توان به عدم ایجاد انحصار اشاره کرد.

* باید سطح بندی کیفیت تولیدات انجام شود

وی افزود: وقتی رقابت را از تولیدکننده بگیریم و قوانین هم به نفع تولیدکننده داخلی باشد، نتایج کوتاه‌مدت خوبی را شاید داشته باشیم، اما در بلندمدت این نتایج مناسب کشور نخواهد بود. ما باید از توان تولید محصولات در داخل کشور اطمینان حاصل کنیم و پس از آن به وضع قوانینی بپردازیم که در آن حمایت جدی صورت گیرد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که باید از لحاظ کیفی سطح‌بندی کیفیت تولیدات انجام شود. اگر ما یک محصول خارجی را با تولیدات داخلی جایگزین می‌کنیم، باید هم از بعد اقتصادی متعادل باشد و هم به نوعی نباشد که انگیزه استفاده از تولیدات از بین برود.

* از نظرفنی حرکت تولیدکنندگان به سمت افزایش چرخ عمر محصول است

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: خوشبختانه از نظر فنی، تولیدکنندگان داخلی به سمتی در حال حرکت هستند که هزینه چرخ عمر محصول را افزایش می‌دهند که در این رابطه اگر سطح‌بندی کیفی اتفاق بیفتد، افق روشنی را به مشتری می‌دهد و مشتری می‌تواند بر اساس توضیحات خوداختیاری تولیدکنندگان و اعتماد به آنها محصول موردنیاز خود را تامین کند.

* باید رقابت را بین تولیدکنندگان داخلی شکل دهیم 

ذاکری تصریح کرد: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌باید رقابت را بین تولیدکنندگان داخلی شکل دهیم که اگر بازار رقابتی برای تولیدکنندگان شکل گیرد، طبیعتا به سمت افزایش کیفیت محصول خواهیم رفت. در حال حاضر بیساری از شرکت‌ها واحد تحقیق و توسعه دارند که سعی می‌کنند محصولاتشان را خودشان ارزیابی کرده و نسبت به ارتقا آن اقدام کنند البته تجربه نشان داده است شرکت‌ها و صنایع وقتی تقاضا در کشورها افزایش پیدا می‌کند توجه به این بُعد کمتر می‌شود.

* اکنون به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار گام برداشته‌ایم

وی اضافه کرد: با مراجعه صنایع به دانشگاه‌ها شاهد تاثیرگذاری زیادی در ارتقا کیفیت و ایجاد جذابیت برای مصرف‌کنندگان هستیم؛ چراکه دانشگاه‌های ما از نسل اول و دوم خارج شده‌اند و اکنون به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار گام برداشته‌اند، به‌طوری‌که همین شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و نوآوری در دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند که به صورت جسته و گریخته ما شاهد اختراع یا ابداع‌های خاصی توسط آنها هستیم که این نشان می‌دهد اگر ما همین روند را پیش بگیریم و پشتیبانی از مراکز را ادامه دهیم و همچنین اگر شرکت‌های تولیدکننده به این مراکز رجوع کنند، به سطح کیفی خوبی در محصولات خواهیم رسید.

* در کشور تولیداتی را داریم که در دنیا برای نخستین‌بار انجام شده است

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: توجه ویژه رسانه ملی و رسانه‌های گروهی به فرهنگ استفاده از کالای ایرانی نقش محوری در رونق تولید دارد، به‌طوری که ما در حال حاضر در کشور تولیداتی را داریم که در دنیا برای نخستین‌بار انجام شده است که نه‌تنها استفاده عمومی دارد، بلکه این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود، اما باید بگویم چه اتفاقی افتاده است که بیش از یک دهه ما محصولات خارجی را جایگزین تولیدات داخلی کرده‌ایم که در این رابطه باید اشاره کنم تولیدکننده خارجی از تولیدات داخلی کپی‌برداری کرده و آنها را وارد بازارهای ما می‌کند. این در حالی است که‌ تکنولوژی و علم‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید محصول ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مربوط به کشور ایران است‌‌‌، اما متاسفانه به دلیل تفکر غلطی که در جامعه ما وجود دارد، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تولیدات خارجی جایگزین تولیدات داخلی شده است.

ذاکری در پایان گفت: باید فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی توسط رسانه‌ها انجام شود و تسهیلات مناسبی را برای رونق تولیدات داخلی از سوی دولت صورت گیرد.

انتهای پیام/