جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت:
کشورهای جهان می کوشند دانشجویان خارجی بیشتری را در موسسات آموزش عالی خود جذب کنند. برای رسیدن به این هدف، هر یک با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، طرحهایی را برای جذب حداکثری به اجرا در می آورند.
وی افزود: در این بین، برنامه های کره جنوبی و جمهوری خلق چین قابل تامل است، کره جنوبی اکنون با جذب ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی مقصد بسیاری از افرادی است که به تحصیل در این کشور علاقه مند هستند. در عین حال، دولت کره جنوبی در پروژه تحصیل در کره جنوبی ۲۰۲۰ تجدید نظر کرده و اعلام داشته است که این کشور مایل است تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های خود تا ۲۰۰ هزار نفر افزایش دهد.
مهراد ادامه داد: جهانی شدن موضوعی نیست که تنها دولت و دانشگاههای کره جنوبی به آن علاقه مند باشد، کشورهای این منطقه مانند ژاپن، سنگاپور و چین نیز سیاست هایی از این نوع رادر برنامه های آموزش عالی خود دنبال می کنند.
مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: چین با اعطای بورس تحصیلی دانشجویان خارجی بیشتری را جذب می کند. هم کره جنوبی و هم جمهوری خلق چین با توجه به توانمندی های اقتصادی، رقابت پذیری علمی، دیپلماسی عمومی و برنامه های آموزشی همواره سیاست های جهانی شدن را ارتقا می دهند.
وی اضافه کرد: در سالهای اخیر، آموزش عالی چین از نظر کیفیت و کمیت رشد سریعی پیدا کرده است. آمارها نشان می دهد که در این کشور تعداد ۲۶۳۱ موسسه آموزش عالی رسمی از جمله ۴۷۰ کالج خصوصی وجود دارد. آمار سال ۲۰۱۷ حاکی از آن است که در این کشور بیش از ۳۷ میلیون دانشجو به تحصیل اشتغال دارند.
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: اکنون، سیاست آموزشی دانشگاه ها در جمهوری خلق چین بیشتر بر تثبیت این موقعیت و بر ارتقا کیفیت در برنامه های آموزشی تاکید دارد. در سال ۲۰۱۷، چین پروژه دانشگاه های تراز اول دوبل(از نظر ملی و بین المللی) را به منظور ارتقای بعضی از دانشگاه ها و رشته های موضوعی به تراز جهانی به اجرا گذاشت. در سال ۲۰۱۸ نیز، وزارت آموزش این کشور با اجرای چند برنامه تلاش کرد تا توانائی دانشگاه ها را ارتقا و وضعیت آموزش در کالج های چهار ساله را در تراز جهانی قرار دهد. بعلاوه، چین با سرمایه گذاری هنگفت در تلاش است به آموزش عالی در استان های کم توسعه یافته مرکزی و غربی جان تازه ای بخشیده و از دانشگاه ها و کالج های محلی برای ساخت ظرفیت های تازه جهت توسعه برنامه های اجتماعی و اقتصادی حمایت می کند.
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: گزارش سالانه رتبه بندی دانشگاه ها بر حسب بین المللی سازی نظامی است که در این کشور به جزئیات بین المللی سازی در دانشگاه ها توجه خاصی را معطوف کرده و از اعتبار بیشتری نیز برخوردار است. این نظام توسط مرکز ارزیابی پژوهشی برای بین المللی سازی دانشگاه جیایوتونگ طراحی شده است.
مهراد گفت: این گزارش از سال ۲۰۱۳ به طور سالانه منتشر می شود. در گزارش سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۳۹ دانشگاه چین در جدول رتبه بندی دانشگاه ها بر حسب بین المللی سازی قرار دارد.
این نظام، بین المللی سازی دانشگاه ها را بر اساس هفت شاخص عمده بین المللی سازی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان، آموزش، پژوهش، مبادله فرهنگی، رویت پذیری بین المللی و هم تراز خوانی رتبه بندی می کند.
وی اضافه کرد: در این رتبه بندی، دانشجویان شرکت کننده در برنامه های مبادله دانشجو(اعزام و جذب دانشجو)، تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه، تعداد اعضای هیات علمی با مدرک تحصیلات خرجی، برنامه های پژوهشی مشترک میان دانشگاه ها و پژوهشگران بین المللی، پردیس دانشگاه های خارجی و بودجه سالانه برای مبادله و همکاری های بین المللی مورد تحلیل قرار می گیرد.
به گفته مهراد، آمار ها نشان می دهد که در سال ۲۰۱۸ میلادی، کل دانشجویان خارجی ۴۹۲ هزار و صد و هشتاد و پنج نفر بود که از ۱۹۶ کشور جهان در ۱۰۰۴ موسسه آموزش عالی واقع در ۳۱ استان یا منطقه خود مختار چین به تحصیل اشتغال داشتند. در بین این دانشجویان، تقریبا ۶۰ درصد به قاره آسیا، ۱۶/۷۵ درصد به قاره آفریقا، ۱۴/۹۶ درصد به قاره اروپا و ۷/۲۶ درصد به آمریکا تعلق دارد. کره جنوبی با ۵۰ هزار و ششصد دانشجو در صدر نشسته است. سپس، کشور های تایلند، پاکستان، هندوستان، آمریکا، روسیه و اندونزی کشور هائی هستند که دانشجویان بیشتری را به دانشگاه های چین اعزام کرده اند.
وی گفت: رشد تعداد دانشجویان بین المللی که در دوره های رسمی دانشگاهی ثبت نام میکنند چشمگیر است. آموزش زبان چینی انتخاب اول بسیاری از دانشجویان بین المللی است.
مهراد ادامه داد: دانشگاه های این کشور در رتبه بندی های بین المللی رتبه های برتر و اعتبار بیشتری را جستجو می کنند. سرعت حضور تعداد زیادی از دانشگاه های چین در رتبه بندیهای بین المللی قابل توجه است. تعداد دانشجویانی که در دانشگاههای این کشور پذیرفته می شوند از پیش تعیین شده است و کیفیت تحصیلات دانشگاهی نیز تقریبا از یک سطح بالا تری برخوردار است.
انتهای پیام/