به سرپرستی دانشمند ایرانی ؛ ساخت فیبری برای اصلاح ضربان‌های نامنظم قلب

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ضربان قلب برای حفظ ریتمی پایدار به یک مدار سالمی از سیگنال‌های الکتریکی وابسته است؛ زمانی که این سیستم دچار اختلال شود، عواقب مرگباری را به دنبال خواهد داشت.

براساس گزارش «نیواطلس»، از همین رو برای اصلاح ضربان‌های نامنظم قلب می‌توان از ضربان‌سازها و داروهایی استفاده کرد اما دانشمندان اکنون روش جدیدی را ارائه کردند که در آن از نخ‌های کربنی ریزی به عنوان پل‌های الکتریکی برای حفظ گردش سیگنال‌ها، استفاده می‌شود.

این تحقیق به سرپرستی «مهدی رضوی» دانشمند ایرانی در موسسه انستیتوی قلب تگزاس انجام شد و در آن دانشمندان الیاف کربنی بسیار ریزی را با رسانای الکتریکی ایجاد کردند که هرکدام از آنها به اندازه یک چهارم عرض موهای انسان است. از طرفی پلیمر غیرسمی که این رشته‌ها را پوشانده از ده‌ها میلیون نانولوله‌ میکروسکوپی ساخته شده است.

محققان از این فیبرها به عنوان‌ پل‌هایی در آزمایشات خود استفاده کردند و آنها را داخل بافت‌های آسیب‌دیده قلب موش‌ها قرار دادند. پیش از این، موش‌ها دچار اختلالاتی در سیگنال‌های الکتریکی در قلب‌شان بودند اما قرا رگرفتن فیبرها در قلب‌شان باعث شد تا در طول ماه‌ها قلب آنها بدون هیچ گونه ضربان‌سازی عملکرد منظمی داشته باشد. جالب است بدانید، زمانی که فیبرها از قلب آنها برداشته شد این حیوانات مجددا دچار اختلالاتی در ضربان قلب‌شان شدند.

انتهای پیام/