هم‌نشینی با سگ در مدارس طبیعت

خبرگزاری فارس- گروه آموزش و پرورش: دو روز پیش بود که عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در مراسم روز خبرنگار در پاسخ به پرسشی در خصوص علت لغو مجوز مدارس طبیعت نیز اظهار کرد: «این مدارس به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند و مجوزی نداشتند اگر یکی از کودکان حاضر در این مدارس آسیب می‌دید یا سازمان محیط زیست باید دیه پرداخت می‌کرد یا مسؤولان زندانی می‌شدند».

وی تأکید کرد: «طبق فتوای مراجع فعالیت این مدارس غیرشرعی بوده و ما وقتی با این فتوا مواجه شدیم دیگر به دنبال کسب مجوزها برای تأسیس مدارس نرفتیم. ضمن اینکه بر اساس پایش‌های وزارت اطلاعات به ما رسماً‌ اعلام شد کسانی که مجوز این مدارس را صادر می‌کردند عضو حزب منحله توده بوده‌اند و صلاحیت مدیریت این مدارس را ندارند».

طرح شکل‌گیری مدارس طبیعت از اواخر سال ۹۲ کلید خورد و در سال ۹۳ اولین مدرسه طبیعت در مشهد آغاز به کار کرد و روند شکل‌گیری این مدارس تسریع شد تا جایی که این رقم به حدود ۸۰ مدرسه رسید.

مدرسه طبیعت در حقیقت با عنوان آموزش طبیعت و محیط زیست به کودکان ۳ تا ۱۲ سال فعالیت کرد.

در شیوه‌نامه اجرایی مدارس طبیعت آمده است: «تجربه طبیعت در بهترین حالت خویش می‌تواند در زیستگاه‌های طبیعی یا فضاهایی که کمیته آراستگی، نظم انسانی و مدیریت فضا در آنها اعمال شده و بیشتر از نظم طبیعی و بوم شناختی برخوردار باشند، صورت بگیرد.

کودک با چنین فضاهایی در می آمیزد به شکلی که گاه خود جزئی از آن می‌شود. در تخیلاتش غرق است، به کاوش‌های فردی که اغلب هدف مشخصی ندارد، مشغول است، عناصر مختلف آن را دستکاری و شکل می‌دهد، به تخیلاتش پیرامون اشیا و موجودات اطراف خویش جان می‌بخشد به صورت فردی یا با دوستان واقعی یا خیالی‌اش چیزهای مختلف می‌سازد و با آنها به بازی و شادی می‌پردازد.

تأمین این تجربه جز در موارد استثنایی که احتمال دارد محیط مدرسه از فضای مناسب و به قدر کافی وسیع برخوردار باشد، در چارچوب مدرسه‌های امروزی ممکن نیست؛ برای این کاربست می‌بایست فضاهای مناسبی را در خارج از مدرسه تدارک دید و طراحی کرد و دانش آموزان را در ساعت‌های مقرر به آنجا برد.

اما طی این سال‌ها مدارس طبیعت با مجوز محیط زیست فعالیت می‌کرد و در شبکه‌های اجتماعی هم تصاویری از اقدامات این مدارس منتشر می‌شد اما آنچه کم‌کم موجب ایجاد نگرانی شد؛ تغییر سبک زندگی اسلامی- ایرانی بود.

در کنار انس به طبیعت، خانواده‌های تک فرزندی با همنشینی حیوانات به جای خواهر و برادر از جمله مواردی بود که در برنامه‌های این مدارس ترویج می‌شد.

مادر یک کودک دبستانی به خبرنگار فارس گفت: «حضور فرزندم در مدرسه طبیعت، روحیه خوبی را به او داده بود و روحیه جمعی در وی ایجاد شد اما چند وقت بعد از من خواست که برایش یک سگ بخرم». 

وی ادامه داد: «بعد از مدتی از خرید این حیوان، خورد و خوراک و زندگی فرزندم با این سگ بود تا جایی که سگ را آبجی صدا می‌کرد. از آن روحیه جمعی خبری نبود و فردگرا شده بود».

در کنار مباحث مطرح شده در این مدارس که سبک زندگی غربی ترویج می‌شد، نگرانی‌ها درباره دیدگاه‌ها و نگرش‌های سیاسی افرادی بود که به این مدرسه در رفت و آمد بودند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش ‌و پرورش درباره مدارس طبیعت گفت: «این مدارس مجوز قانونی ندارند و به جهت اهمیت موضوع،‌ مجوزدار نبودن مدارس یاد شده را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس منعکس کرده‌ایم و خوب است اولیای دانش‌آموزان به این مطلب توجه کافی داشته باشند».

نیمی از مدارس طبیعت تعطیل شده‌اند و نیمی دیگر نیز تلاش می‌کنند با کسب مجوز و رایزنی بتوانند سرپا بمانند اما به نظر می‌آید ادامه کار این مدارس نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و بومی شده است اما نکته مهم‌تر اینکه عنوان مدارس روی هر فعالیتی و برنامه‌ای، لزوم توجه و نظارت آموزش و پرورش را بیش از پیش نمایان می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی