به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کاربران سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «سخت تر شدن شرایط دریافت مجوز اینماد برای کسب و کارهای نوپا» خواستار توضیحات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این رابطه شدند، لذا به دنبال پیگیریهای خبرگزاری فارس پیرو موضوع یاد شده مرکز تجارت الکترونیکی وزارت صمت به ارائه توضیحاتی پرداخت که در ادامه آمده است: هر کسب و کار برای آغاز فعالیت خود نیاز به شناخته شدن، حمایت و ایجاد زمینه برای ورود به شرایط رقابتی در یک بازار سالم دارد. در این میان کسب وکارالکترونیکی مستثنی از این قاعده نیست.
از طرفی با توجه به حساسیتها و ویژگیهای خاص فضای مجازی، کسب وکارهای الکترونیکی بیشتر از سایر کسب و کارها نیاز به جلب مشتریان و ایجاد فضای قابل اعتماد برای آنها دارند. در پاسخ به این نیازمندیها و در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطابق با ماده 33 قانون تجارت الکترونیکی به حمایت از حقوق مصرفکنندگان پرداخته و در این خصوص اطلاعات صاحب امتیاز کسبوکار الکترونیکی، محل فعالیت و اطلاعات تماس وی را استعلام میکند.
علاوه بر آن وب سایت کسب و کار را نیز بر اساس شاخص های تعیین شده مورد بررسی قرار داده و در صورت تأیید به کسب و کار نماد اعتماد الکترونیکی اعطا مینماید. پس از اعطای نماد، دو فرآیند بررسی شکایات از کسب و کار و نظارت بر عملکرد آن را نیز انجام میدهد.
در گذشته مجموع فعالیت های بررسی و ارزیابی کسب و کار الکترونیکی به صورت رایگان انجام میشد و هزینه آن از محل بودجه مرکز تأمین میشد.
با عنایت به این مهم که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی میتواند بابت خدمات خود تعرفه دریافت کند (مطابق قانون تعیین تعرفههای خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شماره ۲۳۲۶۴.۲۵۲ مورخ 9 تیر 1393) و با هدف استفاده از توان بخش خصوصی برای برونسپاری فعالیتهای اجرایی خود، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای هزینههای توسعه و نگهداری نرمافزار، سختافزار، شبکه و مرکز داده، مرکز تماس و فعالیتهای اجرایی (ارزیابی و اعطا)، اقدام به دریافت تعرفه نموده است.
تعرفه یاد شده در جلسه 288 مورخ 97.12.05 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با استناد به تبصره ماده واحده قانون تعرفه های خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مصوب 139303.20 تأیید شده و مبلغ آن 175 هزار تومان و برای مدت 2 سال می باشد. به عبارتی برای هر سال متقاضی نماد مبلغ 87500 تومان پرداخت مینماید.
این تعرفه شامل ریز اعداد محاسبه شده برای هزینه طراحی، توسعه و پشتیبانی نرم افزار، سخت افزار، شبکه، خدمات مرکز داده، مرکز تماس و پشتیبانی، عملیات ارزیابی، اعطا و نظارت بر فعالیت کسب وکارهای الکترونیکی است.
تعرفه در جلسات متعدد کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دقت توسط اعضای محترم کمیسیون مورد بررسی کارشناسی و مداقه قرار گرفته است. از آنجائیکه اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی یک ساله است، در این تعرفه برای حمایت از کسب و کار مدت اعتبار دو ساله در نظر گرفته شده است.
ذکر این نکته ضروری است که پویایی اکوسیستم تجارت الکترونیکی و نیاز به استفاده از تکنولوژیهای جدید روز برای توسعه سامانه، امنسازی، تغییر رویههای ارزیابی و فراخوانی لوگو، استفاده از خزشگر وب در مقوله نظارت و موارد دیگر توان بخش خصوصی را می طلبد. گام نخست برای واگذاری فعالیتهای پروژه نماد اعتماد الکترونیکی به بخش خصوصی، دریافت تعرفه است که این مسأله تحقق یافته است.
در گام دوم، برونسپاری فعالیتهای نماد اعتماد الکترونیکی به بخش خصوصی در نظر گرفته شده است که ضمن استفاده از توان و پویایی این بخش نتایج قابل توجهی نظیر بهبود خدمات، کاهش زمان بررسی پرونده و تسریع در اعطای نماد را در پی خواهد داشت.
انتهای پیام/ب