به گزارش مشرق، بیتردید واقعه غدیر خم فقط یک رویداد تاریخی نیست. بلکه حادثهای بزرگ برای حفظ دستاوردهای بعثت همه پیامبران الهی و خصوصاً پیامبر (ص) قلمداد میشود. به تعبیر دقیقتر استمرار خط و آموزههای نبوت است که جریان رسالت را به امامت پیوند میدهد و در تعیین صحیح مسیر اسلام و مسلمانان نقش محوری و اساسی دارد. زیرا حفظ دستاوردهای رسالت و فهم دقیق از قرآن مجید بدون پیام غدیر ممکن نیست.
بیشتر بخوانید:
اعمال شب و روز عید غدیر
به مناسبت در پیش بودن عید سعید غدیر خم و اهمیت و جایگاه این عید بزرگ به بازخوانی بیانات علما و مراجع عظام تقلید درباره آن میپردازیم که در ادامه میآید:
مرحوم آیتالله العظمی سیدروحالله خمینی
مسأله غدیر، مسألهای نیست که بنفسه برای حضرت امیر (ع) یک مسألهای پیش بیاورد، حضرت امیر مسأله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای حضرت امیر (ع) ارزش ندارد؛ آنکه ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است.
ولایتی که در حدیث غدیر است که به معنای حکومت است و به معنای مقام معنوی.
غدیر یک مسأله روز است. غدیر یعنی نباید دین را از سیاست جدا کرد. حکومت آمیخته با سیاست است و حکومت صالح و عادل، عین اسلام و دین است. آنان که سیاست را از دین جدا میدانند، در حقییقت منکر غدیر هستند.
قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است. این است که قابل نصب است و الا مقامات معنوی قابل نصب نیست.
آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای
مسأله غدیر و تعیین امیرالمؤمنین (ع) به عنوان ولیامر امت اسلامی از سوی پیامبر مکرم اسلام (ص) یک حادثه بسیار بزرگ و پر معناست؛ در حقیقت دخالت نبی مکرم در امر مدیریت جامعه است. معنای این حرکت که در روز هجدهم ذیالحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد، این است که اسلام به مسأله مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه میکند. اینطور نیست که امر مدیریت در نظام اسلامی و جامعه اسلامی، رها و بیاعتنا باشد.
در باب غدیر، انسان از ابعاد گوناگونی میتواند نظر بیندازد و بهره معنوی و فکری بگیرد.
مشکل بشریت امروز، در حقیقت فقدان عدالت و اسلام و حکومت علوی و روش و منهاج امیرالمؤمنین (ع) است.
حقیقتاً مسلمین عالم میتوانند از همین حادثه غدیر، وسیلهای برای رشد و هدایت وافی و اکمل جهان اسلام پیدا کنند.
غدیر نتیجه فضایل، مزایا و کمالات آن حضرت (ع) بود.
غدیر یک مفهوم مترقی و نجات بخش است.
غدیر یک مسأله اسلامی است، یک مسأله فقط شیعی نیست.
آیتاللهالعظمی سیدعلی حسینی سیستانی
شیعه باید از حقوق اجتماعی و سیاسی اهل سنت پیش از خود آنها دفاع کند ... من همیشه گفته و میگویم که نگویید برادران اهل سنت، بلکه بگویید «اهل سنت ما».
شکی نیست که عید غدیر از اعظم اعیاد است.
آیتاللهالعظمی لطفالله صافی گلپایگانی
مکتب غدیر مکتب جهاد، مکتب ایمان، مکتب قرآن و مکتب همه انبیاء است.
باید غدیر در تمام حوزهها و دانشگاهها تدریس شود و همگان پیامهای جامع و جهانی آن را دریافت نمایند و کرسیهای
غدیرشناسی در مراکز علمی معتبر ایجاد شود.
روز تاریخی و بزرگ عید سعید غدیر مانند روز عظیم بعثت با اهمیت و بینظیر است. این دو روز با یکدیگر پیوند و بستگی کامل دارند.
بعثت اصل، اساس و پایه انقلاب الهی، جهانی و جاودانی اسلام و روز غدیر مکمل و تداومبخش آن است.
آیتاللهالعظمی ناصر مکارم شیرازی
اما اگر شرق و غرب عالم را بگردیم، تمام آیات و روایات را ببینیم و تمام تاریخ اسلام را بررسی کنیم تا داستان غدیر را در کنار آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده قرار ندهیم، تفسیر این آیه شریف برای ما غیرممکن است.
اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که واقعه تاریخی غدیر در تمامی قرون و اعصار به صورت یک تاریخ زنده که قلوب و دلها به سوی آن جذب می شوند؛ بماند.
جوانان مسلمان را به حفظ حدیث غدیر وادار کنیم، خطبه غدیر را به طور فراگیر در اختیار مردم، جوانان و نوجوانان قرار بدهیم و در مقابل حفظ این خطبه، جایزه بگیرند و تشویق شوند، به خصوص در میان نسل جوان که آگاهی آنها بر مسأله غدیر لازم است، انتشار گسترده و وسیعی پیدا کند، آمیخته با محبت و تشویق.
کمتر واقعه تاریخی در جهان؛ به سان رویداد «غدیر» مورد توجه طبقات مختلف از محدّث و مفسر و متکلم و فیلسوف و خطیب و شاعر و سیرهنویس واقع شده است.
آیتالله جعفر سبحانی
رویداد غدیر، یکی از حادثههای قطعی و انکارناپذیر در سیره رسول خدا و تاریخ اسلام است.
تعیین خلیفه از جانب خدای متعال که پیام حدیث غدیر است، یک نعمت و موهبت آسمانی است و شایسته است انسان به خاطر این موهبت جلسه شکرگزاری برپا کند و آن روز را جشن و سرور بشمارد.
کمتر حدیثی از نظر تواتر و کثرت راویان به پای حدیث غدیر میرسد، زیرا صد و بیست نفر از صحابی و نود نفر از تابعین و سیصد و شصت نفر از دانشمندان اهل سنت، گفتار رسول خدا را در روز غدیر درباره امیرمؤمنان نقل کردهاند.
آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی
آنچه که مورد عنایت ذات اقدس اله در صحنه غدیر بود آن است که خلیفه خود را به وسیله رسول خود مشخص کند.
غدیر آغاز خروج جامعه انسانی از تاریکی جهل و تیرگی جهالت عملی و ورود به فضای روشن دانش و صحنه منور بینشی است.که همان هدف اصیل بعثت رسول مکرم اسلام است.
چون نعمتی برتر از ولایت علی و اولاد علی نیست، عید غدیر برترین اعیاد امت اسلامی است.
بهترین معرف برای عظمت روز غدیر و حادثه جهانی این روز، قرآن و عترت است.
اگر کسی به همه «ماجاء به النبی» - و قوانین دین مقدس اسلام - مؤمن باشد ولی به غدیر ایمان نیاورد، به هیچ چیز ایمان نیاورده است.
آیتاللهالعظمی حسین نوری همدانی
غدیر پاسخ عقلی به مباحث توحیدی است و امامت بخش اصلی اعتقاد به توحید است و جامعه بدون امامت و ولایت نابود شدنی است.
عید غدیر عیدی تاریخی و سرنوشتساز تا روز قیامت به شمار میآید.
امامت و غدیر یک موضوع مهم توحیدی است.
امام علی (ع) تکمیلکننده نبوت و هدایت انسانها بودند بنابراین شناخت این خیمهگاه و ستون اصلی دین، جزو ضروریات است.
باید مواظب غدیر باشیم تا همانند زمانهای گذشته در شناخت و معرفی آن انحراف ایجاد نکنند، زیرا غدیر موضوع اصلی شیعه است.
آیتاللهالعظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی
این روز (عید غدیر) از اعیاد بزرگ اسلامی و مذهبی ما است و بلکه طبق برخی روایات بزرگترین عید است و چرا این گونه نباشد در حالی که اصل قبولی تمام اعمال ولایت است و این روز نیز عید ولایت است.
آیتالله محمدتقی مصباح یزدی
در مورد خلافت و ولایت امیرالمؤمنین (ع) پس از پیامبر (ص)، خدای متعال آیات متعددی نازل فرموده است. پیامبر اکرم (ص) نیز در طول دوران زندگی خود با تمهیدات و بیانهای مختلفی این مسأله را به مردم گوشزد نمود.
داستان غدیر را اگر امروزه نقل میکنیم برای این است که مراقب باشیم مشابه داستان غدیر ممکن است در این زمان برای ما نیز اتفاق بیفتد. باید مراقب باشیم که اشتباه مسلمانان صدر اسلام را در اطاعت نکردن از پیغمبر (ص) تکرار نکنیم.
مسلمانان شد چه بود؟ چه مطلبی موجب شد مسأله غدیر و ولایت فراموش شود؟
توجه به مسأله غدیر و خلافت امیرالمؤمنین (ع) برای این است که هشیار شویم و ببینیم گذشتگان چرا و چگونه فریب خوردند؛ تا از آن پند بگیریم و سعی کنیم دیگر فریب نخوریم.
مرحوم آیتاللهالعظمی محمدعلی اراکی
به طور قطع و یقین مولائی که حضرت رسولالله الاعظم فرمودند به معنای سرپرستی و ولایت است و اگر به معنای دوستی باشد جمله غلط است، یعنی «کسی که من دوست او هستم این علی هم و باید دوست او باشد»، این جمله تکلیف است برای علی نه برای مردم و اگر رسولالله میخواستند تکلیف مردم را روشن کنند باید میفرمودند: « من کان مولای فلیکن مولا علی» یعنی کسی که دوست من است باید دوست علی باشد».
مرحوم آیتالله العظمی محمدتقی بهجت
عیدی که از همه اعیاد بالاتر است عید ولایت، عید غدیر خم است. چه طور این عید بالاتر است؟ به اعتبار این که «چون که
صد آمد نود هم پیش ماست.»
بعید نیست استحباب جماعت در نماز عید غدیر، که به امید مطلوبیت خوانده شود.
مرحوم آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی
از آن نظر که ولایت افضل واجب اعمال است، عید غدیر افضل از اعیاد مذهبی دیگر است و باید به آن اهمیت بیشتر داده شود و اختصاص به ملت خاص ندارد، عید امت اسلام است.
مرحوم آیتالله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی
تلاش برای بزرگداشت اعیاد غدیریه باعث احیای روحیه معنوی مردم میشود و یادآوری هویت پر از افتخار شیعیان مایه شعف و مباهات مردم به واسطه اینکه پیرو امیرمؤمنان (ع) هستند، می شود.
عید غدیر برترین و مهمترین اعیاد اسلام است که مربوط به رهبری مسلمانان است. در حفظ و نشر آن تلاش نمائیم و به همه توصیه و سفارش میکنم با هم متحد شوید و در برابر کفر و نفاق و استکبار جهانی صف واحد تشکیل دهید.
مرحوم آیتالله العظمی محمد فاضل لنکرانی
به برکت غدیر میتوانیم نظارهگر استمرار انقلاب باشیم و اسلام عزیز را به جامعه بشری ارائه نمائیم؛ با احیای غدیر، حقایق ولایت و معارف اصیل مکتب زنده میشود و باید دانست گم شده جهان بشریت همین امر است و بس.
مرحوم آیتالله العظمی سیدشهابالدین مرعشی نجفی
غدیر ریشه و پایه دینی قیّم است و بر هر مسلمانی است که سعی کند در برپایی آن. از درگاه خداوند متعال برای کسانی که در احیاء غدیر به پا خواستند، امید اجر و ثواب دارم و ما هم تأیید و یاری میکنیم.
نسبت به برپایی این مناسبتهای اسلامی که در آن استحکام دین حنیف (توحیدی) میباشد.
مرحوم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
پیامبر اسلام در غدیرخم با معرفی علی(ع) به عنوان متصدی اسلام، اندیشه معاندان را باطل کرد و فرمود: اللهاکبر از کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت خدا و ولایت علی (ع) بعد از من.
غدیر آغاز خروج جامعه انسانی از تاریکی جهل و تیرگی و جهالت عملی و ورود به فضای روشن دانش و صحنه منوّر بینشی است که همان هدف اصیل بعثت رسول مکرم اسلام است.
آیتالله شهید مرتضی مطهری
در آن روز (غدیر) جریانی رخ داده که آن قدر با اهمیت است که آن را مکمل دین و متمم نعمت خدا بر بشر شمرده است. آن موضوعی که بتواند نامش مکمل دین و متمم نعمت و آن چیزی باشد که با نبودنش، اسلام، اسلام نیست، چه بوده است؟
«... از آیاتی که در این مورد (امامت در قرآن) در سوره مائده وارد شده یکی این آیه است: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته (سوره مائده، آیه ۶۷).
سوره مائده به اتفاق شیعه و سنی، آخرین سورهای است که بر پیغمبر(ص) نازل شده.
شیعه سؤال میکند: این دستوری (آیه ۶۷ سوره مائده) که جزء آخرین دستورها است و آن قدر مهم است که اگر پیغمبر(ص) آن را ابلاغ نکند، همه گذشتهها کان لم یکن (هیچ و پوچ) است، چیست؟ ما میگوییم آن موضوع، مسأله امامت است که اگر نباشد، همه چیز کان لم یکن است، یعنی شیرازه اسلام از هم میپاشد.
شیعه از کمالات و روایات خود اهل تسنن دلیل می آورد که این آیه (آیه ۶۷ سوره مائده) در غدیرخم نازل شده است.
غدیر در همه قرنها در ادب و فرهنگ مردم حضور داشته است.
(الغدیر) از جنبه ادبی هم استفاده کرده است، چون در هر عصری هر مطلبی که در میان مردم وجود داشته باشد، شعر آن را منعکس میکنند.
در هر قرنی ما میبینیم که مسأله غدیر، جزء ادبیات آن قرن است بنابراین، چگونه میتوانیم این حدیث را انکار کنیم؟
مرحوم آیتالله ابوالقاسم خزعلی
گسترش فرهنگ غدیر، موهبتی بیبدیل در وادی هدایت و سعادت بشریت است.
تجلیات غدیر باید در مراکز تشیع و در جهان اسلام متبلور شود.
غدیر روز استمرار رسالت و روز امامی است که ما را به راه مستقیم فضیلت، اخلاق، اعتقاد، نیروی بصیرت و اراده هدایت کرده است.
امام خمینی (ره) غدیر را معیار حکومت جمهوری اسلامی میدانست. زیرا ادامه پیام غدیر، امامت حضرت ولیعصر(عج) است.
آنچه که به طور قطع و یقین ما را به خداوند میرساند کسی نیست جز امام برحق و معصوم و راهی نیست جز راه ولایت و امامت و این جمله در سایه وحدت دینی تحقق پیدا میکند.
امام علی(ع) از آن چنان جایگاه رفیعی در تاریخ اسلام برخوردار هستند که بخش اعظمی از آیات و روایات اسلامی در خصوص مقام والای ایشان نازل و بیان شده است.
مرحوم آیتالله محمدرضا مهدویکنی
قدر ندانستن نعمت بزرگ ولایت و غدیر، عامل اصلی تسلط دشمنان بر مسلمین است.
در مسأله غدیر آنچه که در تاریخ مؤثر بوده است جنبه اثباتی این قضیه است؛ تبلیغ یعنی رساندن پیام همانطور که پیامبر اکرم (ص) در روز هجدهم ذیالحجه مأمور به تبلیغ میشوند به طوری که خداوند متعال فرموده است اگر تبلیغ نکنی اصل رسالت به مردم نرسیده است.
برای رساندن جایگاه دین تنها «رسالت نبی» کافی نیست «ولایت ولی» هم لازم است.
امام خمینی (ره ) در عین این که منادی اتحاد بین مسلمانان بودند؛ تأکید بر شناساندن غدیر داشتند.
بر تک تک ما وظیفه است که با توجه به امکانات در راه شناساندن ولایت ایثار کنیم و زحمت بکشیم.
غدیر را با این نامها بخوانیم
آنچه در زیر می آید ۵۰ نام روز غدیر برگرفته از روایات است:
۱ ـ بزرگترین عید خدا؛ «عیدالله الاکبر» (۱)
۲ ـ روز گشایش؛ «یوم وقوع الفرج» (۲)
۳ ـ روز خشنودی پروردگار؛ «یوم مرضاة الرحمن» (۳)
۴ ـ روز زبونی شیطان؛ «یوم مرغمة الشیطان» (۴)
۵ ـ روز مشعل فروزان دین؛ «یوم منار الدین» (۵)
۶ ـ روز بپا خاستن؛ «یوم القیام» (۶)
۷ ـ روز شادمانی؛ «یوم السرور» (۷)
۸ ـ روز لبخند؛ «یوم التبسم» (۸)
۹ ـ روز راهنمایی؛ «یوم الارشاد» (۹)
۱۰ ـ روز بلندی گرفتن منزلت شایستگان؛ «یوم رفع الدرج» (۱۰)
۱۱ ـ روز روشن شدن دلایل خدا؛ «یوم وضوح الحجج» (۱۱)
۱۲ ـ روز آزمایش بندگان؛ «یوم محنة العباد» (۱۲)
۱۳ ـ روز راندن شیطان؛ «یوم دحر الشیطان» (۱۳)
۱۴ ـ روز آشکار کردن حقیقت؛ «یوم الایضاح» (۱۴)
۱۵ ـ روز بیان کردن حقایق ایمان؛ «یوم البیان عن حقایق الایمان» (۱۵)
۱۶ ـ روز ولایت؛ «یوم الولایة» (۱۶)
۱۷ ـ روز کرامت؛ «یوم الکرامة» (۱۷)
۱۸ ـ روز کمال دین؛ «یوم کمال الدین» (۱۸)
۱۹ ـ روز جداسازی حق از باطل؛ «یوم الفصل» (۱۹)
۲۰ ـ روز برهان؛ «یوم البرهان» (۲۰)
۲۱ ـ روز منصوب شدن امیرمؤمنان؛ «یوم نصب امیرالمؤمنین(ع)» (۲۱)
۲۲ ـ روز گواهی و گواهان؛ «یوم الشاهد و المشهود» (۲۲)
۲۳ ـ روز پیمان؛ «یوم العهد المعهود» (۲۳)
۲۴ ـ روز میثاق؛ «یوم المیثاق المأخوذ» (۲۴)
۲۵ ـ روز آراستن؛ «یوم الزینة» (۲۵)
۲۶ ـ روز قبولی اعمال شیعیان؛ «یوم قبول اعمال الشیعة» (۲۶)
۲۷ ـ روز رهنمونی به رهنمایان؛ «یوم الدلیل علی الرواد» (۲۷)
۲۸ ـ روز امن و امان؛ «یوم الامن المأمون» (۲۸)
۲۹ ـ روز آشکار کردن امور پنهان؛ «یوم ابلاء السرائر» (۲۹)
۳۰ ـ عید اهل بیت (ع)؛ «عید اهل البیت (ع)» (۳۰)
۳۱ ـ عید شیعیان؛ «عید الشیعة» (۳۱)
۳۲ ـ روز عبادت؛ «یوم العبادة» (۳۲)
۳۳ ـ روز اتمام نعمت؛ «یوم تمام النعمة» (۳۳)
۳۴ ـ روز اظهار گوهر مصون؛ «یوم اظهار المصون من المکنون» (۳۴)
۳۵ ـ روز بر ملا کردن مقاصد پوشیده؛ «یوم ابلاء خفایا الصدور» (۳۵)
۳۶ ـ روز تصریح برگزیدگان؛ «یوم النصوص علی اهل الخصوص» (۳۶)
۳۷ ـ روز محمد (ص) و آل محمد (ص)؛ «یوم محمد (ص) وآل محمد (ص)» (۳۷)
۳۸ ـ روز نماز؛ «یوم الصلاة» (۳۸)
۳۹ ـ روز شکرگزاری؛ «یوم الشکر» (۳۹)
۴۰ ـ روز دوح (درختان پر شاخ و برگ)؛ «یوم الدوح» (۴۰)
۴۱ ـ روز غدیر؛ «یوم الغدیر» (۴۱)
۴۲ ـ روز روزه داری؛ «یوم الصیام» (۴۲)
۴۳ ـ روز اطعام؛ «یوم اطعام الطعام» (۴۳)
۴۴ ـ روز جشن؛ «یوم العید» (۴۴)
۴۵ ـ روز عالم بالا؛ «یوم الملأ الاعلی» (۴۵)
۴۶ ـ روز کامل کردن دین؛ «یوم اکمال الدین» (۴۶)
۴۷ ـ روز شادابی؛ «یوم الفرح» (۴۷)
۴۸ ـ روز به صراحت سخن گشودن از مقام ناب؛ «یوم الافصاح عن المقام الصراح» (۴۸)
۴۹ ـ روز افشای پیوند میان کفر و نفاق؛ «یوم تبیان العقود عن النفاق و الجحود» (۴۹)
۵۰ ـ روز گردهمایی و تعهد حاضران؛ «یوم الجمع المسؤول» (۵۰)
پینوشتها:
۱ـ امام رضا (ع) میفرماید: و هوعید الله الاکبر (عید غدیر، برترین عید خداوند است)، الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۶.
۲ـ قال علی (ع): هذا یوم فیه وقع الفرج، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۳ـ قال الصادق (ع): و فیه مرضاة الرحمن (در این روز، رضایت خداوند نهفته است)، بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۲۳.
۴ـ قال الرضا (ع): انه یوم مرغمة الشیطان، بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۲۳.
۵ـ قال الصادق (ع): یوم منارالدین أشرف منهما (روز مشعل فروزان دین، از دو عید فطر و قربان گرامیتر است.
۶ـ قال الصادق (ع): ذلک یوم القیام (روز غدیر، روز بپاخاستن است) بحارالانوار، ج ۹۸، ص۳۲۳.
۷ـ قال الصادق (ع): انه یوم السرور، الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۶.
۸ـ قال الرضا (ع): و هو یوم التبسم ،المراقبات، ص۲۵۷.
۹ـ قال علی (ع): هذا یوم الارشاد ، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۱۰ـ قال علی (ع): هذا یوم فیه ... رفعت الدرج (این روزی است که منزلت شایستگان در آن، بلندی گرفت) مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۱۱ـ قال علی (ع): هذا یوم ... فیه ... وضحت الحجج (این روزی است که دلایل خداوند در آن، روشن گشت).
۱۲ـ قال علی (ع): هذا یوم محنة العباد، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۱۳ـ قال علی (ع): و هو ... یوم دحرالشیطان، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۱۴ـ قال علی (ع): و هو یوم الایضاح (روزغدیر، روزآشکار کردن حقیقت است) مصباح المتهجد، ص۷۰۰.
۱۵ـ قال علی (ع): و هو ... یوم البیان عن حقایق الایمان، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۱۶ـ امام رضا (ع) در حدیثی مفصل، روز غدیر را روز عرضه ولایت به انسانها و مخلوقات معرفی میکند، المراقبات، ص ۲۵۷.
۱۷ـ امام صادق (ع): در هنگام ملاقات با برادر ایمانی خود بگو: الحمدالله الذی اکرمنا بهذا الیوم (حمد خداوند را که ما را در این روز کرامت داد) المرقبات، ص ۲۵۷.
۱۸ـ قال علی (ع) و هو ... یوم کمال الدین، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۱۹ـ قال علی (ع): هذا یوم الفصل الذی کنتم توعدون، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۲۰ـ قال علی (ع): و هو ... یوم البرهان، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۲۱ـ قال الصادق (ع): الیوم الذی نصب منه رسول الله امیرالمؤمنین(ع)، الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۵.
۲۲ـ قال علی (ع): وهو... یوم الشاهد و المشهود، مصباح المتهجد، ص۷۰۰. امام صادق (ع): نام غدیر در زمین روز به گواهی گرفته شدگان (جمع مشهود) است. بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۲۳۱.
۲۳ـ قال علی(ع): و هو... یوم العهد المعهود، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۲۴ـ امام صادق (ع): نام غدیر در زمین، روز میثاق گرفته شده است، بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۲۱.
۲۵ـ امام رضا (ع): روزغدیر، روز زینت است، المراقبات، ص ۲۵۷.
۲۶ـ قال الرضا (ع): یوم تقبل اعمال الشیعة، المراقبات، ص ۲۵۷.
۲۷ـ قال علی (ع): هذا ... یوم الدلیل علی الرواد (این، روز رهنمونی به رهنمایان است) مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۲۸ـ قال علی (ع): هذا یوم الامن المأمون، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۲۹ـ قال علی (ع): هذا یوم ابلاء السرائر، مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۳۰ـ قال الصادق (ع): جعله عیدا لنا، بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۰۰.
۳۱ـ قال الصادق (ع): جعله عیدا ... لموالینا و شیعتنا، بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۰۰.
۳۲ـ امام صادق (ع): روز غدیر، روزعبادت است. الغدیر، ج ۱ ، ص ۲۸۵.
۳۳ـ قال الصادق (ع): انه الیوم الذی... تمت فیه النعمة، الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۵.
۳۴ـ قال علی (ع): هذا یوم اظهارالمصون من المکنون، مصباح المجتهد، ص ۷۰۰.
۳۵ـ قال علی (ع): هذا یوم ابدی خفایا الصدور و مضمرات الامور، مصباح المتهجد، ص ۷.
۳۶ـ قال علی (ع): هذا یوم النصوص علی اهل الخصوص (این، روز تصریح برگزیدگان است) همان.
۳۷ـ قال الصادق (ع):هوالیوم الذی جعله لمحمد(ص) و آله(ع) ، المراقبات، ص ۲۵۷.
۳۸ـ امام صادق (ع): روزغدیر، روز نماز است. الغدیر، ج ۱ ص ۲۸۵.
۳۹ـ امام صادق (ع): روزغدیر، روز شکرگزاری است. الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۵.
۴۰ـ قال علی (ع): و انزل علی نبیه فی یوم الدرج ما بین له عن ارادته فی خلصائه (و خداوند در روز دوم، اراده خویش را در حق بندگان خاص و گزیدگان خود اظهار داشت) مصباح المتهجد، ص ۷۰۰. مقصود از درج، درختان پر شاخ و برگی است که در سرزمین غدیر وجود داشت و حضرت در سایه آنها قرار گرفت و ولایت امیرمؤمنان(ع) را ابلاغ فرمود.
۴۱ـ این نام، معروفترین نام غدیر است که از مکان واقعه گرفته شده است.
۴۲ـ قال الصادق (ع): ذلک یوم صیام (روز غدیر، روز روزه داری است) بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۲۳.
۴۳ـ امام صادق (ع): روز غدیر، روز اطعام است. بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۲۳.
۴۴ـ قال الصادق (ع): انه یوم عید، بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۲۹۸.
۴۵ـ قال علی (ع): هذا یوم الملأ الاعلی ... (این روز عالم بالا است...) مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۴۶ـ قال الرضا (ع): هو الیوم الذی اکمل الله فیه الدین، المراقبات، ص ۲۵۷.
۴۷ـ قال الصادق (ع): انه یوم فرح، الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۶.
۴۸ـ قال علی (ع): و هو ... یوم الایضاح عن المقام الصراح (روزغدیر، روز به صراحت سخن گفتن از مقام ناب است) مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۴۹ـ قال علی (ع): و هو یوم تبیان العقود عن النفاق و الجحود (غدیر، روز باز کردن گره پیوند میان کفر و نفاق است) مصباح المتهجد، ص ۷۰۰.
۵۰ـ امام صادق (ع): نام غدیر در زمین، روز بازخواست شدگان است. بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۲۰.