فارس من| تشکیل کارگروه ساماندهی رویه‌های پرداخت و بازپرداخت وام‌‌های دانشجویی/ مدرک تحصیلی ضمانت خوبی برای وام دانشجویی نیست

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کاربران فارس من با ثبت سوژه‌ای خواستار «حذف ضامن از وام دانشجویی»  شده‌اند و پیشنهاد کرده‌اند که برای دانشجویان بدون شغل، دانشگاه از مدرک دانشجو به عنوان تعهد استفاده کند.

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در پاسخ به این پیشنهاد، اظهار داشت: در حال حاضر این صندوق دارای 88 میلیارد تومان مطالبات است که با وجود داشتن ضمانت پرداخت معوق شده‌اند.

وی گفت: طبق قانون و مصوبات هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان برای برقراری عدالت بین‌نسلی ناگزیر به اتخاذ ساز و کار قانونی و حقوقی برای بازپرداخت وام‌ها هستیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: پیش‌بینی جایگزین برای ضمانت وام دانشجویی پیشنهاد خوبی است.

مطیعی در واکنش به پیشنهاد استفاده از مدرک دانشجو به عنوان تعهد، گفت: مدرک تحصیلی ضمانت خوبی نیست زیرا برای مثال حتی ممکن است دانشجو 9 ترم مشروط و سپس اخراج شود یا از ادامه تحصیل صرف‌نظر کند.

وی گفت: کارگروه هدفمندسازی و ساماندهی مکانیزم‌ها و رویه‌های پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی تشکیل شده که این بحث هدفمندسازی وام‌ها و کاهش تنوع وام‌ها در این  کارگروه در حال بررسی است. این کارگروه تحت نظارت و مدیریت معاون دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان فعالیت می‌کند.

مطیعی ادامه داد:  یکی از اجزای رویه‌های وام‌های دانشجویی، پرداخت است که پرداخت شامل تضمین‌ها هم می‌شود و از نتایج کار این کارگروه احتمالا این خواهد بود که در عین حال که ضمانت پرداخت‌ها آسان شود امکان بازپرداخت وجود داشته باشد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: البته برای اجرای هر تصمیمی نیاز به مصوبه هیأت امنای صندوق داریم و باید منتظر تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه و تأیید مراجع ذیصلاح باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اما باید قبول کنیم که غیر از صندوق رفاه دانشجویان اگر از هر بانکی بخواهیم 2 میلیون تومان وام بخواهیم بگیریم باید ضامن داشته باشیم. 

انتهای پیام/