محمداسماعیل زیبایی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه در زندگی اجتماعی، مجموعهای از رفتارها وجود دارد که این رفتارها به درک افراد از محیط اطراف برمیگردد، گفت: درک انسانها از محیطهای مختلف با معنای متفاوتی صورت میگیرد که از این طریق افراد میتوانند حتی با اشیای اطراف ارتباط داشته باشند، البته اشیا اطراف میتواند دیجیتال باشد که برای افراد در سنین مختلف نیز دنیای دیجیتال متفاوت است، به عنوان مثال برای کودکان بازیهای رایانهای دنیای دیجیتال است که روی شناخت و درک آنها از محیطشان تأثیر میگذارد، این درک شناختی منجر به یک سری عارضهها و مزایایی میشود که عارضههای آن اعتیاد افراد به دنیای مجازی و رسانههایی مانند شبکههای اجتماعی است.
وی با اشاره به نقش رسانهها در ترویج علوم شناختی عنوان کرد: مسلماً رسانه نقش اول را در شناسایی علوم شناختی دارد، به طور مثال نوع موسیقی که در رسانه پخش میشود، بسیار در علوم شناختی مؤثر است، وقتی یک روز صبح رادیو موسیقی آرامی پخش کند، آرامش به انسان القا میشود و اگر موسیقی هیجانی باشد یا اندوه باشد همان حس القا میشود، بنابراین حتی موسیقی پخش شده از یک رسانه هم بسیار تأثیرگذار است.
زیبایی ادامه داد: تبلیغاتی که در رسانه انجام میشود نیز درک افراد را نسبت به آن موضوع تحریک میکند و تمام این مسائل به علوم شناختی مرتبط میشود، این مسائل سبب میشود ما بتوانیم از رسانه برای افزایش دانش علوم شناختی جامعه استفاده کنیم.
انتهای پیام/