به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در ادامه برنامههای منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به استان کردستان، ظهر امروز (شنبه) وزیر علوم در شورای دانشگاه کردستان با اشاره به فعال شدن شورای رسیدگی به امور دانشجویان خارجی جهت تسهیل در ورود آنان به دانشگاههای کشور اظهار داشت: ازاینپس و با فعالیت این شورا، امکان ورود دانشجویان خارجی به کشور تسهیل میشود.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه باید آموزش دانشجویان خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا پژوهشمحور باشد، گفت: این دانشجویان چند سال اول حضور خود در دانشگاه را صرف یادگیری زبان فارسی میکنند و لذا از عهده دروس سخت و پرحجم برنمیآیند و برای همین باید کار علمی را بهصورت پژوهشی بیاموزند.
وی افزود: دانشگاههای کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی با موفقیت سه دوره را پشت سر گذاشتهاند که دوره نخست از دهه ۶۰ آغاز و در آن به تربیت نیروی انسانی در سطح کارشناسی توجه شد که در این دوره متخصصان قابلی تربیت و نیاز کشور مرتفع شد.
غلامی تأکید کرد: در دهه سوم انقلاب، دانشگاهها توانستند گام دوم را برداشته و در سطح بینالمللی رتبه علمی و پژوهشی ایران را ارتقا دهند و در دهه چهارم انقلاب و در گام سوم، دانشگاههای کارآفرین در حال شکلگیری هستند.
وی به رشد پژوهشی مطلوب کشور در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: در سالهای اخیر هرروز خبری از ابداع، اختراع، راهاندازی نرمافزار و سامانه و فناوریها و نوآوریهای جدید داریم.
غلامی در ادامه با اشاره به روند تحول دانشگاههای جهان اظهار داشت: حرکت ما نیز در این عرصه مطلوب بوده است و هماکنون با توجه به نیازهای روز دنیا و شرایط جامعه، مسیر را برای پیوستن به دانشگاههای جامعهمحور طی میکنیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری بهسرعت تحولات علمی، فناوری و پژوهشی در جهان اشاره کرد و یادآور شد: این فناوریها بااینکه سن زیادی ندارند اما عمق تأثیرگذاری بسیاری داشتهاند و لذا دانشگاهها باید سرعت پژوهشی خود را با سرعت تحولات جهانی همراه کنند تا مردم کشورمان از دستیابی به علم و فناوری روز دنیا عقب نمانند.
غلامی ایجاد راهبرد حرکتی به سمت طراحی پویا و انعطافپذیر را مورد تأکید قرارداد و گفت: ساماندهی آموزش عالی شروع شده و هدف آن کنترل و نظاممند کردن تعداد مراکز دانشگاهی و آموزش عالی است که این برنامه در قالب برنامههای استانی اجرایی میشود.
وی افزود: لازم است دانشگاههای کارآفرین را به سمت اتکا بر کار عملی جهت ایجاد شغل حرکت دهیم که این از وظایف اصلی اعضای هیئتعلمی است و دانشجوی ما باید هم مهارت و هم شغل داشته باشد و باید آنان را آماده کنیم تا با خوداتکایی، کارآفرینی کنند.
در ادامه این نشست رئیس دانشگاه کردستان گزارشی از عملکرد این دانشگاه در بخشهای مختلف ارائه کرد و استاندار کردستان نیز با اشاره به پتانسیل مناسب علمی و پژوهشی در این استان، خواستار گسترش آموزش عالی در کردستان شد.
همچنین در بخش پایانی این نشست، روسای دانشکدههای دانشگاه کردستان دیدگاهها و نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.
انتهای پیام/