نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه اقتصاد/ خواستار ارائه اختیارات بیشتر به پارک‌های علم و فناوری هستیم

محمدعلی ناصری رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی درباره نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه اقتصادی کشور گفت:‌ شرکت‌های دانش‌بنیان مسلما در اقتصاد مقاومتی موردنظر کشورمان می‌توانند بسیار موثر عمل کنند و راهگشا باشند، بخشی از بدنه دولت، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی همه تلاش‌شان را می‌کنند تا این اتفاق بیفتد و از این شرکت‌ها، آن‌طور که لازم است حمایت شود.

وی بروکراسی اداری را یکی از موانع بر سر راه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: مجوزهای مختلف، قوانین متعدد موانعی بر سر راه شرکت‌ها هستند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به حامیان مختلف شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هر کدام از این مراکز و نهادها وظایفی دارند و به وظیفه خود در قبال شرکت‌ها عمل می‌کنند، اما اینکه این‌ها بتوانند هم‌افزایی ایجاد کنند و یکی شوند، شاید این در برخی از جاها با اختلال‌هایی مواجه شود. در کشور ما بسیاری از مسائل به افراد و سلیقه‌ها مرتبط است.

ناصری خاطرنشان کرد: هر کدام از حامیان به لحاظ قانونی نقش خود را دارند، صندوق نوآوری و شکوفایی بیشتر در حوزه اعتبارات و اعطای تسهیلات، تجاری‌سازی محصولات و حتی توانمندسازی افراد و شرکت‌ها فعالیت‌ می‌کند، از طرف دیگر خیلی از نهادها هم کارهای اجرایی شرکت‌ها را انجام می‌دهند.

* ضرورت ایجاد هم‌افزایی میان حامیان دانش‌بنیان‌ها

وی، یکی شدن و نزدیکی و هم‌افزایی این حامیان از حوزه تصمیم تا اجرای حمایت‌ها برای شرکت‌هایی دانش‌بنیان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت:  باید طوری برنامه‌ریزی شود که هزینه شرکت‌ها و صاحبان آن‌ها برای دریافت تسهیلات کم‌تر شود و این حمایت در استان‌های مختلف نیز یکسان باشد تا مقداری از تمرکزگرایی در مرکز کاسته شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ضمن استقبال از برون‌سپاری خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور به صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌های کشور و موثر خواندن آن، گفت: همچنین باید اختیارات بیشتری به پارک‌های علم و فناوری داده شود که اگر پارک‌ها، پذیرشی را انجام دادند، خود وزارت علوم یا صندوق نوآوری و شکوفایی این کار را حمایت کنند و سایر ادارات موازی‌کاری نکنند و به این نهادها اعتماد کنند.

وی افزود: هم‌اکنون وضعیت به صورتی است که ما در پارک علم و فناوری همه کارها را انجام می‌دهیم ولی برخی ادارات مثل جهاد کشاورزی خود از نو همه این کارها را انجام می‌دهد. باید طوری به پارک‌های علم و فناوری، وزارت علوم، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعتماد شود که وقتی مجوز فناوری برای شرکتی صادر می‌کنند دیگر نهادها به آن اعتماد کنند.

ناصری خاطرنشان کرد: زمانی که مجوزها مربوط به حوزه سلامت است اتفاقا باید سخت‌گیری‌ها هم بیشتر شود اما خیلی وقت‌ها کار و کاسبی‌ها نیاز به سخت‌گیری ندارند. وقتی شرکتی در پارک علم و فناوری مستقر می‌شود یعنی ما به او اعتماد کرده‌ایم، مجوز داده‌ایم و از همه امکانات برخوردار است، به همین خاطر نباید در ادارات دیگر به او بگویند برو مجوز بیاور، ساختمانت کجاست و از این قبیل سوالات. باید کاری کنیم دوباره کاری نشود و اعتمادها بیشتر شود تا شرکت‌ها بتوانند مسیر پیشرفت خود را بپیمایند.

انتهای پیام/