گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مریم گلباز: اتمام پروژههای نیمهتمام شهری باید در اولویت مدیران قرار گیرد البته اعضای شورای پنجم شهر تهران بارها تأکید کرده اند که باید پروژههایی که پیشرفت فیزیکی آنها بالاست در اولویت اتمام قرار گیرد.
توقف تکمیل رینگ بزرگراهی شمال شرق تهران
یکی از پروژههای شهری که پیشرفت فیزیکی بالغ بر 90 درصد دارد خیابان 35 متری شهید افتخاری که در ادامه بزرگراه امام علی (ع) به سمت دارآباد قرار دارد و هنوز این پروژه آماده بهرهبرداری نشده و در صورت اتمام میتواند دارآباد را از بنبست خارج کند و رینگ بزرگراهی شمال شرق تهران را تکمیل می کند.
خیابان 35 متری شهید افتخاری حدود یک و نیم کیلومتر مسیر جدید احداثی دارد که شریانهای اصلی را به محلات مرتبط میکند. گفته میشود که این پروژه از خیابان شهید پورابتهاج تا پادگان اقدسیه انجام شده و مسیر دوم با اتمام زیرسازی آماده آسفالت است اما بر اساس شواهد تقریبا کار زیرسازی هم در بخش عمدهای از پروژه به اتمام رسیده است. ادامه این پروژه قرار است به صورت یک تقاطع غیرهمسطح بر روی بزرگراه امام علی (ع) قرار گیرد و سپس به صورت همسطح به خیابان اوشان برسد که دیوارههای پل روگذر، عرشههای فلزی پل و بسیاری از اقدامات انجام شده است. مسئولان شهری عدم اتمام این پروژه را وجود معارضان ملکی عنوان میکنند.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: پروژهای که در حالت بلاتکلیفی باشد نداریم و آنهایی که بالغ بر 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند در حال فعالیت است اما امکان دارد برخی پروژهها معارض ملکی داشته باشند و اگر معارضان توافق نکنند شهرداری بر اساس ماده 9 اعمال قانون میکند که البته پروسه طولانی میشود.
وی ادامه داد: پروژه 35 متری افتخاری همین حالا هم فعال است و چند بخش دارد. معارضانی در این پروژه وجود دارد که احتمالا باید اعمال ماده 9 شود.
بالاخره معارض ها باید تعیین تکلیف شوند
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که به خاطر معارضها برخی پروژهها زمانبر میشود، گفت: بالاخره معارض است و باید تعیین تکلیف شود.
احتمال در تغییر در برخی پروژه های شهری
وی در خصوص کاهش بار ترافیکی با راهاندازی این پروژه گفت: برخی پروژهها مانند همین قسمت از بزرگراه امام علی شمال یک باند جنوب به شمال دارد که بزرگراه امام علی وارد ارتش میشود و از ارتش هم و وارد اوشان میشود در حال حاضر بررسی میکنیم که اصلا این کار انجام شود یا خیر. چون ترافیک وارد بافت مسکونی متراکم میشود و حجم بالایی از خودرو وارد این محدوده شده و همین امر معضلاتی به همراه دارد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گفت: این بدان معنا نیست که هر پروژهای که از قبل بوده انجام شود. برخی از پروژهها را بررسی میکنیم به عنوان مثال پروژه استاد معین را بررسی کردیم. از نظر هزینه صرفهجوییهایی صورت گرفت و همچنین شکل کار تغییر کرد یا همچنین پل گیشا را داشتیم که با کارشناسی جدید انجام شد.
وی همچنین به پروژه پایانه شرق اشاره کرد و گفت: این پروژه از آن دسته کارهاست که باید به اتمام برسد اما در حال کارشناسی هستیم و طرحهای جدیدی برای آن داریم و باید اشکالات برطرف شود تا بتوانیم بهینه از پروژه استفاده کنیم. در برخی از پروژهها تجدیدنظر میشود.
وی همچنین به پروژه پل مدرس روبهروی نمایشگاه بینالمللی اشاره کرد و گفت: این پل به اتمام رسیده و قرار بود در عید فطر بهرهبرداری از آن انجام شود حتی عملیات عمرانی هم نداریم اما متأسفانه از قبل پیشبینی حجم خودروها نشده بود که خود این امر معضلاتی را به همراه دارد.
احداث بزرگراه امام سال 90 آغاز شد
بزرگراه امام علی از شمال شرق تهران (دارآباد) آغاز و تا کمربندی شهرری و پل شهید آوینی تا جنوب تهران بهشتزهرا ادامه دارد. این بزرگراه یکی از شریانهای اصلی است و بسیاری از خیابانهای مواصلاتی شهر را به هم متصل میکند. کار احداث بزرگراه امام علی در اوایل دهه 90 توسط محمدباقر قالیباف آغاز شد و بخشی از آن در خرداد 92 افتتاح شد. این بزرگراه 35 کیلومتری 56 پل و 25 تقاطع دارد و دارای 8 مسیر تندرو در تراز منفی یک و 6 مسیر کندرو در تراز صفر است و همچنین سامانه اتوبوسهای بی آر تی برای آن در نظر گرفته چرا که این بزرگراه از مناطق 7، 8، 13، 14، 15 و 20 عبور میکند. و همچنین تونل امیرکبیر بزرگراه امام علی به سه راه امینحضور (بازار) متصل میکند.
بخشهای عمدهای از بزرگراه امام علی تاکنون افتتاح شده است اما برخی از قسمتهای آن به دلیل وجود معارض هنوز آماده بهرهبرداری نشده است. در قسمت شمال امام علی پروژه 35 متری افتخاری است که بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی
بهمن محبوبی معاون فنی عمران شهرداری منطقه یک در این باره گفت: خیابان 35 متری شهید افتخاری بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است این خیابان علاوه بر روانسازی ترافیک داخل محدوده دارآباد ترافیک را به بزرگراه صیاد و امام علی منتقل خواهد کرد.
به گفته این مقام مسئول،این خیابان حلقه اتصال بزرگراه شهید صیاد شیرازی، امام علی و ارتش است که حدود 1200 متر طول آن آماده شده است و با تملک چند ملک پروژه تکمیل و آماده بهرهبرداری میشود.
برخی از پروژههای عمرانی در دوره جدید مدیریت شهری شهرداری تهران متوقف شده است و حتی پروژههایی هستند که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی هستند در زمان شهرداری محمدعلی افشانی برخی از پروژههای عمرانی دوباره آغاز به کار کردند اما هنوز بسیاری از پروژهها متوقف هستند.
حامد مظاهریان معاون شهردار تهران در این باره گفت: به دلیل عملکرد جزیرهای بخشهای مختلف در شهرداری تهران پروژههای متعددی صورت میگیرد که در اختیار بخش های دیگر قرار نمیگیرد. به همین دلیل گاهی یک موضوع واحد بین چند واحد سازمانی دارای مسئله و موضوع واحد بوده و مکرراً مورد پژوهش و مطالعه قرار میگیرد.
وی به پیوستهای مطالعاتی در پروژههای شهری اشاره کرد و گفت:در گذشته برخی از پروژهها مطابق با تشخیص افراد ایجاد شده است در حالی که مطالعات لازم در این باره انجام شده و همین مسئله موجب شد تا انبوهی از پروژههای نیمهتمام یا ناکارآمد در شهر ایجاد شود.
به گفته معاون شهردار تهران با انتشار پیوستهای مطالعاتی هر اقدامی که در شهر صورت گیرد پیشروی ناظران است و تمامی ذینفعان این امکان را دارند تا نظرات خود را بیان کنند.
مظاهریان همچنین به برنامه سوم توسعه شهر تهران اشاره کرد و گفت:تلاش میکنیم تا پژوهشها در سامانه پژوهشیار هم درج شود.
برخی از مدیران شهری تأکید میکنند که برای پروژههای نیمهکاره در شهر برنامهریزی کردهاند و باید این پروژهها تعیین تکلیف شوند و پروژههای خوابیده باعث دلزدگی مردم میشوند.
مدیران فعلی شهری برخی از پروژههای گذشته را دارای اشکال میدانند و معتقدند باید نواقص آن برطرف شود و اجرای برخی از پروژههای نیمهتمام را در دستور کار خود قرار دارند و معتقدند مردم باید شهر را زنده و پویا ببینند.
یک کارشناس مسائل شهری در خصوص پروژه دارآباد به خبرنگار فارس گفت: این پروژه فرامنطقهای است و برای ارتباط ترافیکی منطقهای و محلهای ایجاد شده است و قرار است خیابان آجودانیه در دارآباد را به سمت شرق ادامه دهد و 35 متری افتخاری میتواند این نقش را ایفا کند و با راهاندازی پروژه این ارتباط برقرار میشود و اینکه دیگر نیاز نباشد خودروها تا بزرگراه ارتش تردد کنند.
وی ادامه داد:با توجه به امتداد بزرگراه صیاد شیرازی به بلوار اوشان اگر 35 متری افتخاری هم راهاندازی شود اتصال ترافیکی ایجاد میشود و دسترسی بزرگراه صیاد شیرازی از این طریق این 35 متری به بلوار اوشان فراهم میشود و ترافیک تسهیل میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از مردم از پروژهای که افتتاح نشده است خودشان عبور میکنند گفت: بله ارتباط محلهای است اما هنوز ارتباط برونمحلهای فراهم نشده است.مدیران شهری در تلاش هستند که این پروژه از بنبست خارج شود و امام علی (ع) شمال به جنوب با راهاندازی این بخش آماده بهرهبرداری میشود.
معارض ملکی مانع از افتتاح پروژه 35 متری افتخاری شده و این پروژه بلاتکلیف مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.
با راه اندازی 35 متری افتخاری می توان ادامه امام علی را هم راه اندازی کرد
صفا صبوریدیلمی معاون فنی عمران شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: این پروژه دو معارض دارد و در صورتی که معارضها برطرف شود پروژه آماده بهرهداری میشود و تازمانی که این بخش از پروژه راهاندازی نشود عملا ادامه امام علی به سمت شمال فایدهای ندارد.
وی با بیان اینکه مالک، ملک خود را نمیفروشد، گفت: احتمالا باید مبادی قانونی را طی کنیم و زمانبر خواهد بود البته قول دادهاند تا پایان شهریور این پروژه که یک پروژه منطقهای است فعال شود.
دیلمی افزود: ادامه امام علی شمال تا 35 متری افتخاری باز شده و عملا باز شدن آن فایدهای ندارد. امام علی بخش شمال به جنوب و بخش جنوب به شمال دارد شاید بخش جنوب به شمال آن از نظر ترافیکی باز نشود و قرار است بررسیهای لازم صورت گیرد و باید مطالعات کارشناسی صورت گیرد اما بخش جنوب به شمال در صورتی که 35 متری افتخاری راهاندازی شود قابل بهرهبرداری میشود.
چند پروژه در 2 سال گذشته افتتاح شده است؟
به گفته مسؤولان شهری در 2 سال گذشته 27 پروژه در تهران افتتاح و آماده بهره برداری شده است. بهره برداری از دور برگردان ثامن، ایمن سازی پایه های پل خرازی، ساماندهی میدان هفت تیر، تکمیل و بهره برداری از دور برگردان مدرس_آفریقا،ایجاد جاده و اصلاح دسترسی به گود آبعلی و ... از جمله این پروژه ها بوده است.
بر اساس اعلام شهرداری بزرگراه شهید رستگار، بروجردی، تقاطع غیرهمسطح چمران، جلالآلاحمد، پارکینگ طبقاتی نیایش، بهسازی آسفالت معابر اصلی بوستان پردیسان و ... از جمله پروژههای در دست ساخت شهرداری تهران است.
برخی از معارضان این پروژه برطرف شده و با طی مراحل قانونی حکم تخریب گرفته شده است این در حالی است که شهرداری بارها از مالکان خواسته بود در این باره توافق کنند.
سیدحمید موسوی شهردار منطقه یک دراین باره گفت: خیابان 35 متری افتخاری حلقه اصلی اتصال بزرگراه صیاد شیرازی، امام علی و ارتش است و میتواند ترافیک را دراین محدوده تسهیل کند.
وی در خصوص معارض این پروژه گفت: با حکم دادستانی و پس از مهلت یکساله با حضور نماینده دادستان نیروی انتظامی، اجرائیات و عوامل شهرداری یکی از معارضین با اعمال ماده 9 تخریب شد.
به گفته شهردار منطقه یک در چند سال گذشته بارها از مالک خواسته شده که توافقاتی انجام دهد اما نتیجهای حاصل نشد و نهایتا مجبور به طی مراحل قانونی شدیم.
وی با تأکید بر این موضوع که توقف پروژه مذکور به صلاح شهر و شهروندان نبوده است، گفت: شهرداری حافظ شهر و شهروندان است و باید تدابیر لازم اتخاذ شود.
به اعتقاد موسوی با بهرهگیری از این پروژه رینگ ترافیکی شمال شرق تهران تکمیل میشود.
اعضای شورای شهر تهران تاکید بر اتمام پروژه های نیمه تمام شهری دارند و همچنین معتقدند با وجود وضعیت مالی نامناسب بودجه خوبی برای بخش عمران و حمل و نقل ترافیک در نظر گرفته شده است.
حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: اتمام پروژههای نیمهتمام به ویژه پروژههایی که پیشرفت بالایی دارند در اولویت مدیریت شهری است.
وی با بیان اینکه شهرداری در این پروژهها در گذشته با استفاده از منابع عمومی سرمایهگذاری های هنگفت کرده است گفت: به هر دلیل تأخیر در بهرهبرداری باعث کاهش کیفیت زندگی و همچنین بروز مشکلاتی میشوند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه منابع مالی طی سنوات گذشته در این پروژهها صرف شده است، گفت:جلساتی در کمیسیون عمران و حمل و نقل و برنامه و بودجه در این باره برگزار شده و پروژههای نیمهتمام احصا شده است و علیرغم منابع محدود این پروژهها در اولویت قرار دارند.
وی به گزارش ارائه شده توسط محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اشاره کرد و گفت: بر اساس گفتههای ایشان در سال 98 بیش از 42 درصد کل بودجه در حوزه عمران و حمل و نقل هزینه میشوند.
وی ادامه داد: ممکن است پروژهها در مسیر تملک با مشکلاتی مواجه شوند در این صورت شهرداری هم مانند سایر دستگاههای اجرایی باید ورود کند.
وی به مسئولیتهایی که در دورههای گذشته داشته اشاره کرد و گفت:بهتر است شهرداری قبل از کلنگزنی و اجرای عملیات عمرانی بحث تملک و تسهیل مسیر و عرصه اجرای پروژه را ایجاد کند و موانع را برطرف کند و اگر قرار است از ملک اشخاص حقیقی و حقوقی یک خیابان، تونل، اتوبان عبور کند قبل از هر چیز نسبت به شناسایی ملک اقدام و موافقتهای لازم را کسب کنند و انجام معامله با مالکین املاک واقع در محل اجرای پروژه توافق حقوقی صورت گیرد.
این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:حتما در مواردی که مالک یا مالکین حاضر به واگذاری نباشند ماده 9 قانون زمینشهری تکلیف را روشن میکند و شهرداری این امکان را دارد که پروندهی در یکی از شعب محاکم قضایی ایجاد کند و استدلالات خود را ارائه کند و بر اساس قیمت روز توسط کارشناس دادگستری ملک قیمتگذاری میشود حتی امکان دارد بهای مربوطه در صندوق قوه قضائیه و ثبت به امانت نگهداری شود. به گونهای که احیاناً مقاومت و ممانعت در مسیر این نوع کارها مانع از اجرای سریع پروژهها نشود.
همچنین گفته شده است که مدیران منطقهای وعده دادهاند که تا 10 الی 15 روز آینده این پروژه تعیین تکلیف شود.
اهالی محل: پروژه از اولویت شهرداری خارج شد
خبرنگار فارس با حضور در محل پروژه متوقف شده با اهالی به گفتوگو نشست. یکی از اهالی که بسیار از اجرای این پروژه ناراحت بود، به خبرنگار فارس،گفت: شهرداری اعلام کرده است که این پروژه از اولویت خارج شده است.
وی با بیان اینکه این پروژه مدتهاست که به حال خود رها شده است، گفت: زیر این پلها پر از اراذل و اوباش است اما کسی توجه نمیکند باور کنید بارها دزدان از روی این پل وارد خانه های چسبیده به پروژه می شوند.
وی به دیوار خانه اش اشاره کرد و گفت: حیات خانه ما دقیقا به پل چسبیده است و همین امر باعث بروز مشکلاتی شده است.
یکی دیگر از اهالی محل که بیش از 50 سال در این محله ساکن است به خبرنگار فارس گفت: بخشهایی از پروژه آسفالت شده و بخشهایی هم همچنان خاکی است،مردم محلی که مسیر را خودشان باز کرده و تردد میکنند اما کسی پاسخگوی مشکلات ایجاد شده نیست. این پروژه مدتهاست که تعطیل شده است.
یکی دیگر از اهالی محل به خبرنگار فارس، گفت: به تازگی گفته اند از طرح خارج شده ایم ما هم به شهرداری برای گرفتن ما دستور نقشه مراجعه کرده ایم تا بزودی مجوز ساخت و ساز بگیریم. مدتها به ما اجازه ساخت و ساز نمیدادند اما اخیراً این اجازه را دادهاند.
وی ادامه داد: حیاط خانه ما به دیوار پل وصل است اگر ماشینی بالای پل چپ شود حتما به داخل حیاط ما میافتد.
مسوولان شهری: نگران چپ کردن ماشین ها نباشید
این آقا در ادامه گفت:وقتی موضوع را به مدیران شهری میگوییم به ما میخندند و میگویند حتما ماشینی چپ نخواهد شد.
وی به وجود برخی دزدها در محل اشاره کرد و گفت:هیچکس به مشکلات ما توجه نمی کند. قرار بود ابتدا اتوبان امام علی به خیابان افتخاری و بعد به دارآباد متصل شود، اما فعلا اتوبان امام علی را از پایین بستهاند و فعلاً متوقف است و در صورتی که راه بیفتد از دارآباد مستقیم به بزرگراه وصل میشود.
وی با بیان اینکه در طرح G 111 است و پولی هم به ما نمیدهند بعد از کلی رفت و آمد به ما گفتهاند که میتوانید ساخت و ساز کنید.
مردم نیوجرسیها را برمی دارند
یکی دیگر از اهالی محل گفت: چالههای بزرگی در مسیر وجود دارد اما از ترافیک اتوبانها بهتر است ما خودمان بزرگراه را به صورت غیررسمی افتتاح کردهایم و ترددهای محلی خود را انجام میدهیم اما مدیران شهری هر از چندگاهی میآیند و یک نیوچرسی در ورودی میگذارند ما هم جمع میشویم نیوچرسی را برمیداریم و دوباره تردد میکنیم.
وی به نخالههایی که در گوشههای جاده قرار داشت اشاره کرد و گفت: مدتهاست کار را رها کردهاند اما اگر این پروژه افتتاح شود دسترسیها راحتتر میشود.
پروژه بیش از یک سال است که تعطیل شده
خانمی که خانهاشان دقیقا در کنار محل این پروژه بود وقتی از پارکینگ خانه خارج شد در یکی از چالههای مقابل منزل افتاد و بسیار عصبانی شد و وقتی از وی در خصوص پروژه سوال کردم گفت: ما سالهاست گرفتار این پروژه رهاشده هستیم یک مسیر درست و حسابی نداریم. 100 متر بالاتر از ما آسفالت است و ما همچنان باید هر روز از جاده خاکی عبور کنیم شهرداری هم تکلیف پروژه را روشن نمیکند و اخیراً هم شنیدهایم که قرار است از اولویت خارج شود البته چه از اولویت خارج شود و چه نشود این پروژه یکسال است که هیچ عملیات عمرانی در آن صورت نگرفته و فقط هر چند وقت یکبار یک کامیون میآید و میرود و ما چیزی ندیدهایم.
بر اساس این گزارش پروژه 35 متری افتخاری دو سال است که با 90 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است. با افتتاح این مسیر رینگ ارتباطی شمال شرق تهران تکمیل میشود. سه پل و عرشههای آن نصب شده است اما خبری از بهرهبرداری نیست حتی کف خیابان هم مخلوط بتن ریخته و با یک آسفالت آماده بهرهبرداری است اما مدیران شهری خبر از وجود معارض میدهند اما سالهاست این پروژه بلاتکلیف مانده و تاکنون هم مسؤولان میتوانستند از راههای قانونی مشکل را برطرف کنند.
انتهای پیام/