وقتی فناوری به کمک اقتصاد می‌آید/ دیسپچینگ راهی برای جلوگیری از قاچاق سوخت و انرژی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، پیشرفت تکنولوژی موجب شده تا پای فناوری اطلاعات در همه زمینه‌های مختلف از سازمان‌ها و نهادهای دولتی گرفته تا خدمات شرکت‌های خصوصی باز شود.یکی از موضوعاتی که در همه نهادها به آن تأکید می‌شود، موضوع یکپارچه سازی سامانه‌ها و شفافیت فعالیت هاست تا بتواند به افزایش بهره وری و بالابردن کیفیت و کاهش هزینه های اضافی منجر شود.

یکی از این سامانه‌ها، سامانه دیسپچینگ است که توسط هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات گروه فن آوا طراحی شده است. برای آشنایی با این سامانه با سید محمد ضیاءزاده ،مسؤول فنی پروژه « دیسپچینگ جایگاه‌های عرضه سوخت» گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می خوانید:

 

فارس:در ابتدا فعالیت های این شرکت را توضیح دهید؟

ضیاء زاده:هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات گروه فن آوا (سهامی عام) در سال 1381 در راستای ایجاد و ارائه شبکه یکپارچه ارتباطی بر تمامی بستر های مورد نیاز به منظور ارائه خدمات نوین، بروزرسانی سامانه های ارتباطی، ایجاد سامانه های کاربردی و پر کردن خلاء موجود در زمینه فن آوری اطلاعات و ارتباطات تاسیس شد.با توجه به فضای موجود در زمان تاسیس شرکت، مجوزهای ارتباط زمینی و سیمی، ماهواره‌ای ،وایرلس، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک، دیتا سنتر و تلفن روستایی در دستور ایجاد شرکت های گروه قرار گرفت.

هر کدام از 9 شرکت وابسته به هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات گروه فن آوا در زمینه تخصصی تحت مجوز مرتبط با آن حوزه فعالیت می کنند که این فعالیت ها را در حال حاضر در 4 بخش انجام می شود.

ارائه خدمات ارتباطی و مالی

فارس: این بخش‌ها را توضیح دهید؟

ضیاء زاده: این بخش‌ها شامل موارد مختلفی می شود.یکی از این بخش ها خدمات ارتباطاتی و زیرساختی است که شامل  ارائه انواعی از خدمات پایه و ارزش افزوده در حوزه­های ارتباطات ثابت (FCP)، ارتباطات­ ماهواره ای(SAP) ، ارتباطات روستایی(USO) و تاسیس و بهره برداری از مرکز خدمات داده اینترنتی(IDC)می شود.

همچنین خدمات مالی و پرداخت شامل ارائه انواعی از خدمات پرداخت الکترونیک مانند ابزارهای فروشگاهی(POS)، پرداخت موبایلی(USSD)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و خدمات متنوع ارزش افزوده پرداخت در قالب سامانه اختصاصی و بومی نفیس و اپلیکیشن های کاربردی است.

این شرکت در کنار ارائه این دوخدمت،  خدمات طراحی، تامین، ساخت، نگهداری و پشتیبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل خدمات متنوع فنی و مهندسی نظیر  مراکز داده ، شبکه ، دکل های BTS  وخدمات نرم افزاری و اپراتوری محتوا نظیر  طراحی و نگهداری سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) ، سامانه پشتیبانی کسب وکار و عملیات (OSS/BSS) ، داشبورد های مدیریتی و سیستم یکپارچه برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP)، سامانه های مدیریت محتوا (CDN-VOD) ، رایانش ابری (Cloud) ، هوشمند سازی و اینترنت اشیاء (IOT) ارائه می دهد.

 

حذف اپراتور از چرخه اندازه گیری خودکار و ارسال و دریافت به روز اطلاعات ذی قیمت اندازه گیری شده توسط سنسورها و نیز امکان تحلیل و پایش و رصد وضعیت موجود در مقایسه با سابقه آن، اصلی ترین ضرورت و اهمیت سامانه  و مرکز دیسپچینگ  است.  

 

    آشنایی با دیسپچینگ به زبان ساده

فارس: برای مخاطبان از وظایف سامانه و مرکز دیسپچینگ بگوئید؟

ضیاء زاده:در تعریف کلی سامانه و مرکز دیسپچینگ، یک سامانه متمرکز و یکپارچه است که وظیفه جمع آوری خودکار اطلاعات از مراکز و پایانه های مورد نظر(پایانه ها و مراکز راه دور)، ارسال بر بستر مخابراتی امن، دریافت، پردازش، نمایش و بایگانی اطلاعات (با قابلیت دسترسی های متفاوت به کاربران) و ارسال فرمان در صورت نیاز را بر عهده دارد، به عبارت دیگر حذف اپراتور از چرخه اندازه گیری خودکار و ارسال و دریافت به روز اطلاعات ذی قیمت اندازه گیری شده توسط سنسورها و نیز امکان تحلیل و پایش و رصد وضعیت موجود در مقایسه با سابقه آن، اصلی ترین ضرورت و اهمیت سامانه  و مرکز دیسپچینگ  است.

البته برای پاسخگویی کاملتر به این سوال بهتر است از تاریخچه به وجود آمدن این نوع سیستم‌ها شروع کنیم که چرا نیاز به سیستم‌های این چنینی در صنعت احساس شده است.

قرن 19 میلادی، زمان ظهور دیسپچینگ

فارس: پس تاریخچه دیسپچینگ را هم  توضیح دهید؟

ضیاء زاده: با ایجاد و گسترش زیرساخت‌های مخابراتی از اواسط قرن 19 میلادی با توسعه زیرساخت های سیمی مثل تلگراف و تلفن، ایده آگاهی از داده های سامانه ها ار راه دور(TeleMetry) بیشتر به تحقق نزدیک شد، بر اساس این نظریه میتوان داده های مورد نظر در پایانه های اندازه گیری که در مناطق مختلف و دارای مسافت زیاد با مرکز هستند مانند داده های هواشناسی و ... را از راه دور بر بسترهای مخابراتی ارسال و در مرکز دیگری دربافت نمود. اولین ارسال اطلاعات براساس زیر ساخت مخابراتی بر روی بستر سیمی در سال1845  بین کاخ زمستانی تزار روسیه و مقر ارتش انجام شد.

فارس : تله متری چیست؟

ضیاء زاده: مجموعه ای از اندازه گیری ها در نقاط دور افتاده یا غیرقابل دسترسی و انتقال خودکار آنها به مرکز کنترل در جای دیگر  برای نظارت میباشد که از دو کلمه یونانی tele به معنی "از راه دور" و  metron به معنی "اندازه گیری" گرفته شده است.

تله متری بی سیم نیز در سال  1930 توسط رابرت بیو در فرانسه و پاول مولچانوف در روسیه توسعه یافت که بر اساس اندازه گیری دما و فشار در پایانه ها و ارسال به مرکز صورت گرفت.

همچنین بهتر است کمی در مورد سیستم اسکادا هم صحبت کنیم که سامانه سرپرستی، نظارت ،کنترل و جمع آوری داده (Supervisory Control And Data Acquisition)است و  یک سیستم توسعه یافته بر اساس معماری کنترلی است که از کامپیوترها ، شبکه و زیر ساخت ارتباط داده و رابط های گرافیکی کاربری به منظور مدیریت نظارت بر فرایند استفاده می کند. داده‌های دریافت شده توسط سیستمدر یک پایگاه داده ذخیره می‌شوند که معمولاً قابلیت ترسیم نمودار و تحلیل اطلاعات را هم دارند.

فارس:درباره جمع کننده داده - مودم مخابراتی هم برای مخاطبان توضیحاتی ارائه کنید؟

ضیاء زاده: یک تجهیز کنترلی برپایه میکروپورسسور است که از یک سو وظیفه قرائت، ذخیره، دریافت و جمع آوری اطلاعات از پایانه ها توسط پروتکلهای ارتباطی را داشته و از سوی دیگر وظیفه ارسال اطلاعات کد شده بر بستر مخابراتی امن را دارد. که شامل نرم‌افزار داخلی مناسب جهت ارتباط اطلاعات ورودی و خروجی و پروتکل ارتباطی می‌باشد. این سیستم  بر اساس معماری از قسمت‌های مختلف که شامل پزدازنده مرکزی، رابط‌های مورد نیاز، فضای ذخیره سازی و یک یا چند ورودی/خروجی آنالوگ/دیجیتال تشکیل شده است.

همچنین به منظور ارتباط پایانه های راه دور با مرکز دیسپاچینگ نیاز به زیرساخت یا کانال مخابراتی مناسب میباشد که بر اساس موقعیت و اهمیت اطلاعات این کانال می‌توانند شامل مواردی چون زیرساخت سیمی، بی سیم زمینی، ماهواره ای، تلفن همراه و سایر موارد باشد.

 

فارس : و حالا می رسیم به تعریف مرکز دیسپچینگ، مانیتورینگ؟

ضیاء زاده:مرکز دیسپچینگ، مانیتورینگ به عنوان مرکز اصلی سامانه میباشد که اطلاعات موجود در پایانه ها در آن جمع آوری، پردازش و نمایش داده میشوند. در صورت لزوم نیز دستورات کنترلی مناسب برای پایانه ها از طریق این مرکز ارسال خواهد شد.

در این مرکز با توجه به معماری سیستم، نرم افزار مرکزی سامانه شامل ماژولهای مورد نیاز مانند نمایش گرافیکی در لحظه، ارائه خروجیهای پایانه ها به صورت نموداری و داده ای  وجود خواهد داشت.همانطور که در ابتدا توضیح دادیم سامانه دیسپاچینگ بر اساس معماری و کاربرد مورد نظر می تواند شامل بخش‌هایی از سیستم‌های بالا باشد که قابلیت هایی چون، تجمیع لحظه ای اطلاعات در مرکز از نقاط مختلف، نظارت و مونیتورینگ اطلاعات؛ تصمیم گیری و کنترل از راه دور و هوشمند؛ پردازش و ذخیره اطلاعات، تولید گزارشهای مورد نیازرا ارائه می‌دهد.

دیسپچینگ به زبان خودمانی!

فارس: به زبان عامیانه دیسپچینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ضیاء زاده: حال با توجه به توضیحات داده شده می‌توانیم به صورت ساده تر مسأله را بیان کنیم:فرض کنید که یک سیستم خیلی گسترده وجود دارد که داده های متفاوتی را در سطح وسیعی ایجاد می‌کند مثل داده های موجود در شرکت نفت، شرکت گاز، شرکت برق و سایر مراکز مشابه که دارای داده های مهم،  بسیار زیاد و گسترده در کل ایران هستند که بعضا دسترسی به شماری از این نقاط هم ساده نباشد، برای کنترل و نظارت بر این داده ها  نیاز به مرکزی هست که بتواند در لحظه کل داده ها رو تجمیع، متمرکز و تحلیل کند.

برای اینکه موضوع روشن‌تر شود در نظر بگیرید ما حدود چند هزار جایگاه سوخت داریم و در هر لحظه هم به صورت های مختلف در هر جایگاهی ماشین ها در حال سوخت گیری هستند و از طرف دیگه تانکر ها هم در حال تحویل فرآورده به جایگاه ها هستند، هر کدام از جایگاه ها در یک منطقه هستند و به صورت منطقه ای و انفرادی اطلاعاتشان در خود جایگاه قابل دسترسی هست.

حالا تصور کنید  شما مدیر عامل شرکت پخش فراورده نفتی هستید و می‌خواهید یه برنامه ریزی منسجم درباره توزیع فرآورده انجام دهید یا کمی ساده تر بخواهید در مورد رشد مصرف اطلاعات دقیق داشته باشید که کجا مصرف بیشتراست و چه ناحیه ای نیاز به بارگیری بیشتر دارد و یا برنامه ریزی منسجم برای سال‌های آینده و برای ایجاد ساختارهای بالا دستی مانند ساخت پالایشگاه های جدید. پس باید داده هایی داشته باشید که قابلیت اطمینان داشته باشند.تا قبل از به کار گیری سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها راه حل شما، استفاده از اپراتور به منظور قرائت دستی داده ها  و ارسال به مرکز از طریق تلفن، فکس . بود که ممکن است اپراتور حداقل با اشتباهات سهوی در مقادیر و اعداد و ارقام میزان موجودی یا میزان فروش تغییر ایجاد کند. این موضوع به عنوان مهمترین مشکل در این نوع پروسه جمع آوری اطلاعات حساب می‌شود.

 

  تمام سیستم‌های دیسپچینگ برای کاربردهای متفاوت دارای سامانه های مشخصی هستند که شامل سنسورها و جمع کننده های داده، مودم و اینترفیس ارتباط با سنسور، زیر ساخت (محیط) انتقال داده مخابراتی و مرکز کنترل، فرمان و مانیتورینگ هستند.

 

از طرف دیگر داده های دریافت شده به صورت همزمان نیست، یعنی ممکن است که اپراتور یک جایگاه خیلی زودتر اطلاعات رو ارسال کند و جایگاه دیگر دیرتر و یا اصلا فراموش کند و آن را ارسال نکند، به روز نبودن و  عدم همزمانی(سینک نبودن داده های ورودی)، تصمیم گیری را دچار مشکل می‌کند و قابل تأیید نیست. همانطور که اشاره شد، نبود کامل داده در بازه های مشخص یکی دیگر از مشکلات سیستم های وابسته به اپراتور است.


به عبارت ساده‌تر علاوه بر اینکه شما خطای انسانی دارید و ممکن است داده‌هایی که دریافت میکنید واقعی نباشد از سوی دیگر داده‌هایی که دارید همه در یک زمان ارسال نشده و قابل تصمیم گیری نیست یعنی شما  در یک زمان خاص نمی توانید کل اطلاعات موجود  در شبکه را تجمیع و بررسی کنید.

با توجه به توضیحات ارائه شده در سامانه تجمیع و ارسال اطلاعات به صورت دستی(اپراتوری) ، مشکلات این سامانه را به در بخش‌های، بروز خطای انسانی و عدم اطمینان به داده‌ها، عدم همزمانی در دوره های تحمیع اطلاعات سنسورها، عدم تجمیع مناسب داده، عدم اتکا به گزارش های تولید شده تقسیم بندی کرد که در سیستم‌های خودکار به حل این موارد پرداخته شده است.

فارس: سامانه ای که طراحی شده چه کار بردی دارد؟

ضیاءزاده: تمام سیستم‌های دیسپچینگ برای کاربردهای متفاوت دارای سامانه های مشخصی هستند که شامل سنسورها و جمع کننده های داده، مودم و اینترفیس ارتباط با سنسور، زیر ساخت (محیط) انتقال داده مخابراتی و مرکز کنترل، فرمان و مانیتورینگ هستند.

همه چیز درباره سامانه دیسپچینگ

سامانه ای که در این شرکت طراحی شده، «سامانه دیسپچینگ جایگاه های عرضه سوخت مایع» است همانطور که از نام این سامانه مشخص است این پروژه مرتبط با شرکت پخش فرآورده های نفتی بوده و گروه فن آوا از سال96 عهده دار پیاده سازی و انجام آن بوده است.

با توجه به گستردگی چرخه توزیع و نوع فرآورده، حذف اپراتور از چرخه اندازه گیری خودکار و ارسال و دریافت به روز اطلاعات ذیقیمت و نیز امکان تحلیل و پایش و رصد وضعیت موجود در مقایسه با سابقه آن، اصلی ترین ضرورت و اهمیت سامانه دیسپچینگ عرضه سوحت مایع است. با توجه به حجم فعالیت عظیم این شرکت اولویت‌هایی را برای این در نظرگرفته است.

فارس: اولویت های این سامانه چیست؟

ضیاءزاده: جلوگیری از قاچاق و سوء استفاده در مرزهای کشور و جایگاه‌های عرضه یکی از این اولویت هاست.مکانیزه کردن کلیه مراحل ثبت، ارسال و تجمیع اطلاعات در گسترده چرخه توزیع به منظور کاهش خطای انسانی و یکپارچه سازی داده ها،تجمیع و یکپارچه سازی داده‌های کلیه جایگاه ها در یک زمان در دیتا سنتر مرکزی شرکت پخش فرآورده های نفتی و ایجاد سامانه نرم افزاری مناسب به منظور تحلیل و آنالیز داده های جمع آوری شده از مجاری عرضه نیز در اولویت قرار دارند.

سامانه طراحی شده توسط این گروه در سه بخش جمع آوری دیتا از جایگاه های سوخت (طراحی مودم مخابراتی دارای حافظه مناسب ذخیره سازی و اینترفیس برقراری ارتباط با تجهیزات جایگاه ها و نرم افزار محلی نمایش اطلاعات در جایگاه‌ها )، ارسال بر بستر مخابراتی و تجمیع در دیتاسنتر مرکز دیسپچینگ (نرم افزار جامع دیسپچینگ) بنا شده که تمام آن  بر اساس توان متخصصین داخلی طراحی شده است  و شامل بخش‌های مجزای  اولویت اصلی سیستم جمع آوری اطلاعات موجود در جایگاه های عرضه سوخت مایع شامل مقدار فرآورده در لحظه بر اساس تعداد مخازن هربخش است.

در این سیستم یکپارچه، به منظور دسترسی به اطلاعات جایگاه ها و ارسال اطلاعات، مودم های مخابراتی مناسب بر بستر 3G و 4G طراحی شده است. به منظور دستیابی به اطلاعات موجود در میتر ها  و دیتالاگر های جایگاه های عرضه سوخت، اینترفیس های مناسبی به منظور مکالمه صنعتی با هر مدل میتنی بر روی مودم تعبیه شده است. وظیفه این مدارهای واسط، مکالمه صنعتی با تجهیزات و استخراج دیتا، پایش اولیه داده و سپس ارسال از طریق زیرساخت مخابراتی مناسب است.

 

   جلوگیری از قاچاق و سوء استفاده در مرزهای کشور و جایگاه‌های عرضه یکی از اولویت هاست.مکانیزه کردن کلیه مراحل ثبت، ارسال و تجمیع اطلاعات در گسترده چرخه توزیع به منظور کاهش خطای انسانی و یکپارچه سازی داده ها،تجمیع و یکپارچه سازی داده‌های کلیه جایگاه ها در یک زمان در دیتا سنتر مرکزی شرکت پخش فرآورده های نفتی و ایجاد سامانه نرم افزاری مناسب به منظور تحلیل و آنالیز داده های جمع آوری شده از مجاری عرضه نیز در اولویت قرار دارند.

 

فارس: سامانه نرم‌افزاری موجود در مرکز دیسپاچینگ که بر روی دیتا سنتر مرکزی شرکت پخش نصب شده چه وظایفی دارد؟

ضیاء زاده:  به منظور حداکثر استفاده از داده های دریافت شده، نرم افزار از بخشهای مدیریت کاربران، داشبوردهای ماژولار اطلاع رسانی گرافیکی، داده ای و سیستم های پردازش اطلاعات تشکیل شده است که دارای وظایفی چون ایجاد ناحیه ها و مناطق مورد نظر به صورت گرافیکی در صفحه مونیتورینگ به همراه گزارش‌های در لحظه، تجمیع و پردازش اطلاعات و ارائه گزارش‌های مورد نیاز بر اساس فیلترهای مورد نیاز،تهیه گزارش‌ها به صورت نمودارهای ستونی یا خطی بر اساس داده های تجمیع شده، تخصیص سطح دسترسی بر اساس نیاز به کاربران برای دریافت اطلاعات، پیش بینی رشد مصرف با توجه به مدل‌های هوشمند و تشخیص هوشمند عملیات غیر معمول در شبکه توزیع است.

فارس:  آیا پیش از این از این نوع سامانه در ایران طراحی شده بود؟

ضیاءزاده : با گسترش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کشور در سال‌های گذشته بیشتر ارگان‌هایی که شبکه ثبت دیتا از راه دور و کنترل و مانیتورینگ نیاز داشتند سیستم‌های مشابه را راه اندازی کردند. مانند شرکت گاز و شرکت توانیر.همان‌گونه که اشاره شد این سیستم ها معماری مشابه هم دارند و از یک شبکه بسیار کوچک شامل یک سنسور تا چند سنسور که به ارسال اطلاعات می‌پردازند تا یک شبکه بسیار بزرگ شامل سنسور های مختلف و ورودی‌های مختلف رو شامل می‌شوند.بیشتر تفاوت این مدل سیستم ها بر اساس کاربرد، مفاهیم طراحی شبکه جمع آوری اطلاعات و مرکز کنترل است.

البته سامانه گروه فن آوا با سامانه های دیگر تفاوت های زیادی دارد . اول اینکه طراحی سیستم نرم افزاری و سخت افزاری کاملاً بومی بوده و توسط متخصصان داخلی بوسیله بروز ترین نرم افزار های برنامه نویسی پیاده سازی شده است. دوم از نظر ساختار برنامه نویسی تلفیقی بین سیستم‌های ‏GIS و نرم افزارهای تحت شبکه است. سوم پیاده سازی پردازش های نوین مورد نیاز بر روی داده ها به صورت مجتمع و ارائه گزارش های خاص مدیریتی در آن لحاظ شده است و قابلیت استفاده از مدل‌های مختلف به منظور پیش بینی، شناسایی تخلف  را داراست.

کمک دیسپچینگ به اقتصاد کشور

فارس: این طرح چه کمکی به اقتصاد کشور می‌کند؟

ضیاء زاده: همان‌گونه که مشخص است کالای اصلی مورد سنجش در این پروسه فرآورده های نفتی یا به صورت واضح تر انرژی است، با توجه به رشد مصرف انرژی در چند سال گذشته در ایران و افزایش قیمت ارزهای خارجی،  اهمیت فرآورده‌های نفتی یا همان انرژی روز به روز بیشتر می‌شود. برای اینکه بتوانم این پروسه را  واضح تر توضیح بدهم  به نقشه یا نمودار جریان انرژی کشور اشاره می‌کنم. همانطور که در عکس  مشاهده می‌کنید بیشتر سطح ورودی انرژی در کشور از منابع نفتی و گاز تامین می‌شود. پس وجود  سیستمی که به صورت خودکار بتواند تمامی فعل و انفعالات موجود در این نمودار را به صورت لحظه ای و دقیق نشان بدهد روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

با روشن و واضح شدن بیشتر هر کدام از بخش های نمودار انرژی، امکان قاچاق در مبادی تولید و یا در جایگاه ها بسیار کمتر می‌شود به طور مثال اگر مقدار فرآورده از مبادی ورودی مثل پالایشگاه تولید شده و به جایگاه ارسال شده و چه مقدار مصرف شده معاوم باشد مصارف غیر معمول مثل قاچاق مشخص می شود که کمک بزرگی در حفظ منابع انرژی و صرفه جویی ارزی می کند.

از سوی دیگر برای برنامه ریزی دقیق تر در یک سطح وسیع مثل یک کشور شما نیاز به ورودی های مطمئن و در لحظه  هر مقداری که داده های استحصال شده از سیستم پخش یا به عبارت بهتر، شبکه توزیع بیشتر شود، آنالیز و پایش بهتری بر داده‌ها می‌توان انجام داد، مواردی مانند تخمین میزان مصرف، رشد مصرف، توزیع در شبکه، تاخیر در توزیع که به روشنی بر اساس پایش داده قابل اندازه گیری است.

از طرف دیگر خروجی‌های این مدل تاثیر مستقیمی بر روی امنیت انرژی کشور دارد، همان‌طور که می‌دانید بر طبق تعاریف پایه ای،  امنیت انرژی بر مواردی چون قیمت، در دسترس بودن ،مقرون به صرفه بودن ، قابلیت اعتماد و قابل قبول برای کاربران نهایی استوار است که با استفاده از خروجی های پایش شده از داده‌های این سیستم درک بهتری از موارد اشاره شده به وجود می‌آید.

فارس:باتوجه به شرایط تحریمی کشور چگونه می تواند به ذخیره انرژی و‌پول کمک کند؟

ضیاءزاده:  هرچقدر شفافیت در نمودار انرژی بیشترشود راه های سوء استفاده از منابع کمتر می شود از سوی دیگر با وجود اطلاعات قابل اطمینان که در لحظه جمع آوری می شود برنامه ریزی و کنترل جریان فراورده در آینده راحت تر خواهد شد که مسبب ایجاد راهکارهایی بر اساس تخمین های دقیق آینده خواهد بود.

مسلما هرچقدر پیش بینی مشخصات توزیع و پخش نزدیکتر به واقعیت صورت بگیرد برنامه ریزی های منسجم تر و کاراتری در مورد تخصیص و استفاده از  فرآورده‌ها انجام خواهد شد که باعث افزایش بهره وری در سیستم پخش، کاهش مصرف فراورده و جلوگیری از اسراف مقادیر زیادی انرژی خواهد شد. به عبارت روشن تر اگر سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات بتوانند تا حدودی رشد مصرف فرآورده را کنترل نمایند با جلوگیری از هزینه های گزاف برای تولید پالایشگاه ها، نیروگاه ها  صرفه جویی ارزی مناسبی در شرایط خاص خواهند داشت.

 

  هرچقدر شفافیت در نمودار انرژی بیشترشود راه های سوء استفاده از منابع کمتر می شود از سوی دیگر با وجود اطلاعات قابل اطمینان که در لحظه جمع آوری می شود برنامه ریزی و کنترل جریان فراورده در آینده راحت تر خواهد شد که مسبب ایجاد راهکارهایی بر اساس تخمین های دقیق آینده خواهد بود.

 

فارس: آیا این شرکت برنامه های جدیدی هم در دست طراحی دارد؟

ضیاءزاده: گروه فن آوا به عنوان جامع ترین هلدینگ صنعت آی تی کشور، در حال پیاده سازی سامانه مذکور بوده و با توجه به گستردگی فعالیت های گروه در بخش های مختلف صنایع، با شناسایی مشکلات موجود که قابل حل و یا بهبود توسط فناوری اطلاعات باشد به طراحی سامانه هایی به منظور رفع آن اقدام می ورزد.در حال حاضر علاوه بر سامانه دیسپاچینگ سامانه‌های مبتنی بر  IOT، خدمات نوین پرداخت، مکانیزه سازی فرآیند ها در حال کار و تحقیق و توسعه توسط این گروه است.

فارس: چه نهادهایی از این سامانه حمایت کردند؟

ضیاءزاده:  این سامانه به درخواست شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران طی مناقصه ای توسط گروه فن آوا در حال پیاده سازی است. در مرحله اول حمایت اصلی از این پروژه توسط وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی صورت گرفت که پروژه قابلیت انجام یافته است و در وهله دوم مدیریت بخش دیسپچینگ شرکت پخش فراورده های نفتی و کارشناسان متخصص این بخش که بیشتر اطلاعات مورد نیاز عملیاتی و تجربیات سازنده خود را به منظور پیاده سازی دقیق سامانه را در اختیار کارشناسان این گروه قرار دادند.

فارس: وحرف آخر...

ضیاءزاده: خیلی متشکرم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید تا بتوانیم گوشه‌ای از زحمات کارشناسان و متخصصین کشور رو به اطلاع مردم برسانیم  و همین نمونه‌های طراحی و ساخت سیستم های پیچیده و به روز با استفاده از توان داخلی می‌تواند نمونه‌ای باشد برای شروع سایر پروژه های مشابه در سطح کشور بر اساس توان و نیروی متخصص داخلی کشور و نشان دهنده این موضوع باشد که مشکلی نیست که توسط متخصصین داخلی قابل انجام نباشد.

انتهای پیام/