به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با توجه به رویکرد دولت و مجلس شورای اسلامی مبنی بر تلفیق منابع اشتغالزا در بودجه سنواتی، تقریباً تمامی منابع اعتباری (بودجه ای و تسهیلاتی) مورد نیاز برای اجرای برنامههای اشتغالزا و تولید در قالب بند «الف» تبصره 18 قانون بودجه سال 1397 لحاظ شده است. براساس ماده 2 آیین نامه اجرایی بند یاد شده، اعتبارات بودجه ای این بند در جدول زیر آمده است:

در سال 97، سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای اجرای بند «الف» تبصره 18 و آییننامه اجرایی آن با همکاری دستگاههای اجرایی برنامههای تولید و اشتغال گسترده و مولد در هشت حوزه را تدوین و برای اجرا به دستگاههای اجرایی و استانداریهای کشور ابلاغ کرده است. با توجه به تصریح تبصره 18 قانون بودجه 98، اجرای این برنامهها در سال جاری نیز در دستور کار قرار دارد. برنامههای مذکور، دستگاه مجری آنها و دستگاه همکار اجرای هریک از برنامهها بهشرح جدول زیر هستند:

خلاصه اطلاعات مربوط به برنامههای تولید و اشتغال مورد تفاهم از نظر تعداد اشتغال، تسهیلات مورد نیاز برای انجام برنامه از محل منابع بانکی و منابع صندوق، کمکهای بلاعوض، یارانه نرخ سود تسهیلات و وجوه اداره شده در جدول زیر آمده است:

مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی درباره این تبصره از قانون بودجه 97 اعلام کرد: «شواهد امر نشان میدهد که رویکرد غالب این تبصره صرفاً پولپاشی در ازای تدوین چند برنامه و دستورالعمل است و عدم تحقق اهداف آن (ایجاد اشتغال پایدار) نیز در شرایط کنونی (عدم تأمین منابع) دور از انتظار نیست. تأکید مجدد این نکته ضروری است که آنچه که بهعنوان ارزیابی عملکرد تبصره 18 بیان میشود، صرفاً ارزیابی میزان تزریق منابع (پولپاشی) است و همانگونه که بیان شد، فرایندی برای ارزیابی اثربخشی این برنامهها طراحی نشده و عملکرد واقعی این تبصره (میزان اشتغال پایدار ایجاد شده) خود محل سؤال جدی است».
*میزان اجرای تبصره 18 قانون بودجه 97
در ادامه گزارش بازوی کارشناسی مجلس آمده است: «اما شواهد و گزارش سازمان برنامه و بودجه نشان میدهد که با وجود تلاشهایی که در جهت اجرای تبصره 18 انجام شده، اجرای برنامههای تولید و اشتغال موضوع بند با چالشها و موانع فراوانی روبهرو بوده است و در عمل بهدلیل عدم تحقق کامل منابع پیشبینی شده در ردیف 54-5500000 جدول 9 پیوست قانون بودجه، منابع پیشبینی شده از تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی و نیز محدودیت منابع بودجه عمرانی کشور، گزارش عملکرد اشتغالزایی از برنامههای فوق ارائه نشده است و بنا به گزارش مجلد «برنامههای تولید و اشتغال گسترده و مولد» امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه، اهم اقدامات اجرایی در راستای برنامههای پیشبینی شده مذکور بهشرح زیر است:

البته با توجه به اینکه تاریخ تخصیص این اعتبارات برای ماههای پایانی سال است که با توجه به مدت زمان مانده تا پایان سال و رقم بسیار کم تخصیصیافته، نمیتوان انتظار دستاورد مناسبی به لحاظ اجرای برنامههای اشتغال از محل اجرای این تبصره را داشت».
مهمترین اقدامات انجام شده درباره برنامه تولید و اشتغال سال 97 عبارتست از:
- تهیه و تنظیم برنامههای تولید و اشتغال مربوط به حوزههای سیاستهای فعال بازار کار، بافت فرسوده شهری، بخش کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شرکتهای دانشبنیان، صنعت و معدن و فرهنگ و هنر، مشتمل بر توزیع استانی هریک از برنامهها،
- تنظیم تفاهمنامههای مشترک فی مابین سازمان برنامه و بودجه کشور با دستگاههای اجرایی در حوزههای مذکور و صندوق توسعه ملی،
-تنظیم دستورالعمل اجرایی برنامه تولید و اشتغال سال 1397 حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، بازآفرینی پایدار، فرهنگ و هنر،
- ملزمسازی دستگاههای اجرایی به طراحی، راهاندازی و توسعه سامانه (مخصوص به خود) برای ثبت اطلاعات متقاضیان طرحهای رستههای منتخب کسبوکار ذیل برنامه اشتغال،
- ابلاغ تفاهمنامههای منعقد شده به سازمانهای مدیریت و برنامهریزی کشور،
- فعالسازی کلیه دستگاههای اجرایی استان توسط کارگروه تخصصی اشتغال استان برای پیادهسازی و اجرای آن همزمان با تصویب و ابلاغ برنامه اشتغال فراگیر و ضمایم آن،
- فعالسازی کلیه واحدهای همکار و ذیربط در استانهای کشور شامل کارگروههای تخصصی اشتغال، سازمانهای مدیریت و برنامه.
مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اقدامات فوق اعلام کرده است: «کلیت اقدامات اجرایی انجام شده نیز شامل چندین دستورالعمل و تفاهمنامه بیندستگاهی است که بهعنوان اقدامات اولیه برای اجرای برنامههای اشتغالزایی به حساب میآید و تابع تزریق منابع، شرایط اقتصاد کلان و همکاری و هماهنگی سایر دستگاههاست».
انتهای پیام/