سرعت بالای رسیدگی به لایحه تجارت به مصلحت نیست

محمد مهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس در رابطه با لایحه تجارت گفت: اصل کار، کار مناسبی است. قانون تجارت یکی از قوانین مهم و مادر کشور است که باید متناسب با شرایط روز، بازبینی و اصلاح شده و تکمیل شود. این قانون در دهه‌های قبلی نوشته شده درحالی که امروزه خیلی شرایط تغییر کرده‌ است. مثلا دولت الکترونیک یکی از این مصادیق هست. بنابراین اینکه قانون تجارت باید تکمیل و اصلاح شود حرف کاملا درستی است.

وی  افزود: اما در تصویب آن، حقوق نمایندگان مثل ارائه پیشنهاد و بحث درباره مواد آن، در نظر گرفته نشده است و به نظر می‌رسد رئیس مجلس باید بیشتر رعایت حال نمایندگان را کرده و اجازه ارائه پیشنهادات بیشتری را بدهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در زمینه سرعت بالای هیئت رئیسه مجلس در تصویب این لایحه گفت: انگیزه آنها این است که تصویب قانون هرچه سریعتر انجام شود. در صورتی که در تصویب قوانین مجلس، سرعت ملاک نیست، بلکه دقت، کامل بودن و جامع بودن قانون ملاک است.

مفتح در پاسخ به این سوال که چرا این قانون تاکید زیادی بر عرف جامعه دارد، افزود: عرف بازار و جامعه، یک تعریف حقوقی و شناخته شده است. تعریف آن نیز معلوم است. اصل این مطلب، یک مطلب روشن و واضحی است اما حدود آن، باید مشخص شود.

وی با اشاره به ماده 5 این لایحه گفت: جاهایی هست که این قراردادها نیاز به ثبت رسمی ندارد به صورت عام، ولی ما معتقدیم که در نقل و انتقالات املاک حتما به صورت رسمی باشد که البته شورای نگهبان طبق شرع با این مورد اختلاف دارد و بنده با دوستان کمیسون قضایی راجع به این ماده صحبت خواهم کرد.

وی در پایان تصریح کرد: من و نمایندگان چندین بار به رئیس مجلس و بقیه دوستان تذکر مکرر داده‌ایم که این نحوه رسیدگی با این سرعت به مصلحت نیست. این لایحه باید بیشتر و جامع تر بررسی شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی