اختلاف 150 هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایش نفت و میعانات در آمار پالایش و پخش و مدیرعامل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همزمان با فرا رسیدن هفته دولت، روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی امروز با انتشار گزارش عملکرد خود درحالی ظرفیت روزانه پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور را دو میلیون و 300 هزار بشکه تا پایان مردادماه امسال اعلام کرده که دو ماه قبل مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی این ظرفیت را دو میلیون و 150 هزار بشکه اعلام کرده بود.

«علیرضا صادق آبادی» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران سوم تیرماه در گفت‌وگویی با سایت روابط عمومی پالایش و پخش از ثبت رکورد جدید ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی خبر داده و گفته بود: خردادماه ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی به دو میلیون و 150 هزار بشکه رسیده است.

با گذشت حدود دوماه از این اظهارنظر بررسی وضعیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور نشان می دهد که با بهره برداری از سومین واحد تقطیر پالایشگاه نفت اصفهان در اواسط مردادماه امسال ظرفیت پالایش این پالایشگاه از 375 به 360 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. بر این اساس، با وجود کاهش 15 هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایش نفت پالایشگاه اصفهان، اما ظرفیت تولید محصولات نهایی کاهشی نداشته و این پالایشگاه عملا با کاهش دریافت خوراک نفت خام، جای تولید نفت کوره بیشتر محصولات با ارزش افزوده همچون بنزین و گازوئیل با استاندارد بالاتری تولید و عرضه کرده است.

با راه اندازی واحد سوم تقطیر پالایشگاه اصفهان ظرفیت پالایش نفت کشور حدود 15 هزار بشکه در روز کاهش یافته و اگر قرار است افزایش ظرفیتی اتفاق افتاده باشد این افزایش باید در قالب فاز چهارم توسعه و بهینه سازی ستاره خلیج فارس باشد.

«صادق آبادی» مدیرعامل پالایش و پخش تیرماه امسال ظرفیت پالایش روزانه میعانات گازی ستاره خلیج فارس را 400 هزار بشکه عنوان و تاکید کرده بود: این ظرفیت مردادماه به 420 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

پیگیری خبرنگار فارس این ادعا را تائید می کند و پالایشگاه ستاره خلیج فارس با 20 هزار بشکه افزایش ظرفیت مردادماه امسال 420 هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را فرآورش و پالایش کرده که با این احتساب افزایش ظرفیت پالایش ستاره خلیج فارس با کاهش ظرفیت پالایشگاه اصفهان عملا سر به سر شده است.

از سوی دیگر بررسی وضعیت پالایشی سایر پالایشگاه های نفت و میعانات گازی کشور نشان می دهد که در تمامی پالایشگاه ها افزایش ظرفیت پالایشی در حدفاصل خرداد تا مردادماه امسال اتفاق نیفتاده است. بنابراین پرسش اینجاست شرکت ملی پالایش و پخش در انتشار دستاوردهای دولت به استناد چه آمار و عملکردی از افزایش 150 هزار بشکه ای ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور در مدت زمان حدود دو ماه خبر داده است؟

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی