ارتقای برنامه‌ ریزی درسی دغدغه‌ دانشگاه فنی و حرفه ای است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مراسم رونمایی از برنامه‌های درسی کاردانی پیوسته این دانشگاه که صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: از آنجایی که ارتقای کیفیت آموزشی از دغدغه‌های  آموزش عالی است این دانشگاه برای رفع چالش بیکاری در کشور  ارتقاء و توجه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای را دردستور کار خود قرار داده است. 

وی افزود: امروز محور فعالیت دانشگاه بروزرسانی برنامه‌های درسی و  توجه به محتوای آموزش است چرا که بسیاری از برنامه‌های موجود در دانشگاه به سال های گذشته مربوط می شود که در این رابطه  با توجه به  تغییرات گسترده در تکنولوژی، فناوری و صنعت در دنیا  دانشگاه به فراخور همین تغییرات، برنامه ریزی متناسبی  انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت تخصص دانش آموختگان  به آموزش دانشگاه مربوط می شود، افزود: بعد از ۶ ماه هماهنگی با وزارت علوم در مهر ماه سال ۹۷ توانستیم مجوز شورای برنامه ریزی درسی را برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای اخذ کنیم و در پی آن با تصویب آیین نامه مصوب، گروه‌های برنامه ریزی تشکیل شدند.

صالحی عمران با اشاره بر اینکه اولویت اصلی ما کاردانی پیوسته است ادامه داد: ۴۳ گروه برنامه ریزی در سراسر کشور شامل سه طیف از اعضای مختلف فعالیت داشتند که به ترتیب گروه جامع علمی که اعضای آن هم از اساتید دانشگاه و خارج از دانشگاه با تخصص های برنامه ریزی مختلف حضور داشتند که تحولات علمی در رشته های مهارتی در کشورهای پیشرفته را دنبال می کردند، گروه دوم کارشناسان برنامه ریزی درسی و گروه های آموزشی با همراهی وزارت آموزش و پرورش بودند و  سومین گروه متخصصین صنعت و بازار کار بودند که برنامه ریزی های درسی با ترکیب این سه گروه صورت می پذیرفت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای برنامه ریزی درسی و تغییر سرفصل های آموزش های مهارتی با توجه به تغییر نظام آموزش متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش را یک نیاز ملی عنوان کرد و  تصریح کرد: هیچ برنامه درسی ثابت و بدون ایراد نیست و در آینده می‌تواند تکمیل یا اصلاح شود ۴۱ برنامه درسی با اولویت کاردانی پیوسته حاصل کار تشکیل شورای برنامه ریزی درسی در این دانشگاه است که البته برنامه ریزی بخشی از آن‌ها را به قطب‌ها و دانشکده‌های توانمند خود واگذار کردیم که این نشانگر فرآیند تفویض اختیار به دانشگاه می تواند است که می تواند اثرات بسیار خوبی در ارتقای کیفیت آموزشی داشته باشد که به حق از توان بسیار عالی در این خصوص برخوردار هستند و بنده به نوبه خود از ایشان تشکر و قدردانی می کنم.

وی با بیان اینکه دانشجویان ورودی مهر ۹۸ طبق برنامه درسی جدید تحصیل می کنند، عنوان کرد: در برنامه ریزی‌های درسی یکی از اولویت های ما بحث شایستگی و صلاحیت محور کردن برنامه‌های درسی بود که دانش و مهارت با نگرش بر برنامه ریزی شکل بگیرد. هم چنین سعی کردیم ارتباط مناسبی بین برنامه ریزی درسی و مهارت، حرفه ها و مشاغل برقرار کنیم و جهت گیری ها با توجه به تجربیات بین المللی مشاغل انجام شود.

صالحی عمران با اشاره به اینکه  در شورای برنامه ریزی دانشگاه فنی و حرفه ای از تجربیات نخبگان  معاونین وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرروش در جلسات شورا استفاده کردیم ادامه داد: در شورای برنامه ریزی دقیقا مشخص می شد که هر رشته ای در پایان کار به چه شغلی ختم خواهد شد و درس هایی تعریف شده به کدام شغل و حرفه در جامعه کمک خواهد کرد لذا تاکید برجنبه‌های عملی برنامه‌های درسی محور دیگری بود که در برنامه ریزی‌ها مد نظر قرار گرفت در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌های درسی رویکرد عملی دارندو در کارگاه ها و آزمایشگاه های سراسر کشور انجام می شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تأکید بر اینکه آموزش باید منتهی به اشتغال شود تاکید کرد: توجه به مهارت‌ها و شایستگی های عام و خاص، رعایت استاندارد‌های آموزشی و مدرس، توجه به روش‌های تدریس، توانمند سازی اساتید و سنجش و ارزیابی دانش، ارزش و مهارت های دانشجویان و استاندارد‌های تجهیزات از جمله موضوعاتی بود که در تدوین برنامه ریزی درسی جدید آموزش های عالی فنی و حرفه ای و مهارتی مورد توجه قرار گرفت.

انتهای پیام/