500 هزار نفر در کانون‌های دانشجویی خودجوش فعالیت می‌کنند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، عبدالرضا قادری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح هفتمین جشنواره رویش اظهار داشت: کانون‌های فرهنگی دانشجویی از اواخر دهه  70 شکل گرفته‌اند و اکنون که 20 سال از حیات این کانون‌ها می‌گذرد حدود 500 هزار نفر در آنها فعالیت می‌کنند. 

وی ادامه داد: تجربه اندوزی و بروز اجتماع در دوران دانشجویی از مزیت‌های فعالیت دانشجویان در این دانشگاه است و امروز شاهد هستیم که پس از گذشت سال‌ها از تشکیل خودجوش این نهادها هم اکنون بسیاری از فعالان این کانون‌ها مدیران و کارشناسان ارشد کشور هستند. 

قادری گفت: نهادهای دانشجویی که عمدتا به صورت خودجوش شکل گرفته‌اند اغلب فعالیت‌های ضابطه‌مند دارند و در چارچوب مقررات رفتار می‌کنند و وزارت علوم هم به عنوان متولی آموزش در کشور شرایط و امکانات لازم را برای فعالیت آنها فراهم می‌کند و در این موضوع به نحوی رفتار می‌کند که کمترین مداخله را داشته باشد. 

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به دانشجویان حاضر در این مراسم توصیه کرد که این روزها یا همین امروز می‌تواند بهترین روزهای زندگی شما باشد و از فرصت‌هایی باشد که تا آخر عمر برای شما سرمایه شدند. 

قادری توضیح داد: معمولا بهترین دوستان افراد کسانی هستند که در دوران دانشجویی با هم آشنا شدند و با هم فعالیت داشتند و محیط دانشجویی یک فرصت طلایی است که تا چشم بر هم می‌زنی فرصت تمام شده و مدرک را به دستتان دادند و پس از آن افراد افسوس می‌خورند که چرا از این فرصت ناب بهتر استفاده نکردند چرا اوقات بهتری را رقم نزدند و چرا فعالیت‌های بیشتری انجام ندادند. 

وی ادامه داد: بهترین دوران برای خواندن کتاب‌هایی که افراد به آنها علاقه دارند دوران دانشجویی است و شاید پس از دوران دانشجویی افراد فرصت پرداختن به بسیاری از علایق خود را پیدا نکنند. 

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: علاوه بر فعالیت کانون‌های دانشجویی به دنبال شکل‌گیری سایر نهادهای مردمی در دانشگاه‌ها هستیم و این کار  با هدف افزایش ارتباط جامعه و دانشگاه دنبال می‌شود. 

وی گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بنیاد حامیان دانشگاه پایه‌گذاری شد و 65 بنیاد در دانشگاه‌های سراسر کشور ایجاد شدند که این بنیادها اکثرا مطالبه‌گر از سوی جامعه هستند و در موارد متعددی از جمله توسعه علم، تجهیزات دانشگاه‌، آسیب‌های دانشجویی به کمک دانشگاه می‌آیند و دانشگاه را در مسیر پیشرفت یاری می‌کنند. 

به گفته وی یکی از مطالبات جامعه از دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر مطالبه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بوده است و نهادهای دانشجویی در کنار نهادهای مردمی می‌توانند به مدیران دانشگاه کمک کنند. 

قادری ادامه داد: برای مثال در اتفاق اخیر وقوع سیلاب در ابتدای امسال شاهد همکاری خوب نهادهای مردمی بودیم که دانشگا‌ه‌ها هم در موضوع سیلاب نقش پررنگی  داشتند. 

انتهای پیام/