خیرآبادی: از رشد بودجه پارک‌های علم و فناوری خوشحالیم

اسماعیل پیرعلی خیرآبادی رئیس پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره وضعیت فضای دانش‌بنیان در کشور گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه خوبی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر نهادها به حوزه دانش‌بنیان، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا شده است، به طوری که تعداد مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان تا چند برابر افزایش یافته‌ است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این حمایت تا جایی ادامه پیدا کرده است که امسال هم رشد چشم‌گیری را در بودجه پارک‌های علم و فناوری شاهد بودیم در حالی که رشد بودجه در دیگر نهادها و دستگاه‌ها چندان به چشم نمی‌آمد.

رئیس پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی هم توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان دارند و حمایت‌های مختلفی در حوزه دانش‌بنیان دارند و خوشبختانه این هم‌افزایی‌ها باعث شده است تا یک اکوسیستم نوآوری و فناوری مهم و اثربخش شکل بگیرد.

پیرعلی خیرآبادی به حمایت و همکاری و ارتباط پارک‌های علم و فناوری با مراکز حامی از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: پیشتر از صندوق نوآوری و شکوفایی گلایه‌هایی وجود داشت اما اکنون با تغییراتی که در مدیریت آن به وجود آمده است، رویکرد خود را عوض کرده است و برنامه‌ریزی و سیاست خود را بر حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری قرار داده است، به طور مثال یکی از کارهای خوبی که به تازگی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز شده این است که صندوق‌های پژوهش و فناوری که در استان‌ها هستند را با همکاری مناسب به عنوان کارگزار خود تعیین کرده است.

خیرآبادی اضافه کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی خوشبختانه تسهیلات ارزان قیمت و خوبی را در اختیار متقاضیان خود که شرکت‌های دانش بنیان هستند قرار می‌دهد و آنها نیز با خیالی آسوده می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری بر اهمیت توسعه حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: پیشنهاد من برای صندوق نوآوری و شکوفایی این است که وارد حوزه تجاری‌سازی محصولات شود و راه را تسهیل کند، هرچند این کار را اکنون هم انجام می‌دهد اما انتظار می‌رود این فرآیند صندوق بیشتر به چشم بیاید چون افراد و شرکت‌های بیشتری منتظر اینگونه حمایت‌ها هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: انتظار داریم که صندوق نوآوری و شکوفایی کاری کند که فرآیند دریافت تسهیلات بانکی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری تسهیل و شرایط تضامین هم کم‌تر شود تا شرکت‌ها زودتر به نتیجه برسند.

پیرعلی خیرآبادی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان واقع در استان‌ها نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز کمتر از امکانات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند می‌شوند، گفت: امیدواریم که صندوق در این زمینه با همین طرحی که صندوق‌های پژوهش و فناوری را کارگزار خود کرده است بتواند با تقویت بیشتر این طرح، امکانات افزون‌تری را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها قرار دهد.

رئیس پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری رویکرد فعلی صندوق نوآوری و شکوفایی را در مجموع مناسب ارزیابی کرد و با گلایه از عدم حمایت مناسب این صندوق در سال‌های قبل، خواستار توسعه و تقویت رویکرد جدید و فعلی صندوق نوآوری و شکوفایی برای رونق بازار محصولات دانش‌بنیان در کشور شد.

انتهای پیام/