نخستین هاب صادراتی محتوای دیجیتال کشور رونمایی می‌شود

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از  مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری با اشاره به برگزاری مراسم رونمایی از نخستین هاب صادراتی محتوای دیجیتال کشور، بیان کرد: این هاب به عنوان نخستین هاب صادرات محتوای دیجیتال در حوزه های مختلفی چون نرم افزارهای تلفن همراه، محتوای ویدیوئی و انیمیشن فعالیت می کند.

وی افزود: در حال حاضر 22 هزار برنامه نویس در حوزه طراحی و توسعه نرم افزارهای کاربردی در کافه بازار فعالیت می کنند که این تعداد، فعالیت قابل قبولی در بازارهای بین المللی ندارند و بازار داخلی آنها نیز بزرگ و قابل توجه نیست.

به گفته محمدی، بسیاری از این نرم افزارها ظرفیت حضور در بازارهای بین المللی را دارند؛ اما شرایط و ضوابط حضور در این بازارها را برای خود ایجاد نکرده اند. به طور مثال این نرم افزارها به زبان های رایج جهانی مجهز نیستند و طراحی مقبولی برای ارائه در بازار جهانی ندارند.

وی همچنین تصریح کرد: به همین دلیل نیاز بود که یک مجموعه ای برای حمایت از آنها شکل بگیرد تا این نرم افزارهای کاربردی شرایط فعالیت و فروش در بازارهای بین المللی را نیز بیابند و به بازارهای جهانی مانند اپ استور و گوگل پلی دست بیابند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تغییرات مورد نیاز این نرم افزارها برای حضور در بازار جهانی، عنوان کرد: این مجموعه طراحی شده تلاش می کند تا نرم افزارهای موجود در کافه بازار برای ورود به بازارهای جهانی چند زبانه شوند و به عنوان واسطه ای بین المللی از حضور آنها در دنیا حمایت کند. همچنین طراحی آنها در قالب یک مدل مورد پسند جهانی تغییر کند.

وی همچنین بیان کرد: هاب صادراتی محتوای دیجیتال بخشی از یک پازل بزرگ تری به نام اکوسیستم اشتغال دیجیتال است. این اکوسیستم با برگزاری بوت کمپ ها و شتاب دهنده های برنامه نویسی، توسعه خواهد یافت. در واقع نرم افزارهای موجود ابتدا در بوت کمپ ها حضور می یابند، سپس به شتاب دهنده تبدیل می شوند و در مرحله نهایی پس از تبدیل شدن به یک شرکت، به بازارهای جهانی راه می یابند.

محمدی در ادامه تصریح کرد: پلتفرم هاب صادرات محتوای دیجیتال توسط شرکت توسعه محتوای بین المللی پارس دیجیتال (PDE) طراحی شده است و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح می شود.

امیر سرکندی عضو هیات مدیره یکی از شرکت های فعال در فناوری اطلاعات دیجیتال  اظهار کرد: مراسم رونمایی این هاب صادراتی روز شنبه 9 شهریور برگزار خواهد شد. این مراسم با حضور و سخنرا نی علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و  امیر خوراکیان معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی شورای عالی فضای مجازی، پرویزکرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و  مهدی محمدی دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال برگزار می شود.

سرکندی با بیان اینکه در حاشیه این رونمایی دومین پنل تخصصی صادرات محتوای دیجیتال نیز برگزار می شود، اظهار کرد: این پنل تخصصی با موضوع صادرات محتوای دیجیتال و حضور مهدی محمدی، حمیدرضا احمدیان، سیاوش ملکی فر و محمد رضا طلایی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می شود.

وی با اشاره به پتانسیل های ایران در بخش دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال بیان کرد: این هاب به عنوان اولین هاب صادرات محتوای دیجیتال در سه گروه  اپلیکشین‌های موبایل، محتوای ویدیوئی و انیمیشن فعالیت خواهد کرد. این پلتفرم ارائه دهنده خدمات بسترسازی، استانداردسازی، ترجمه، انتشار و بازاریابی دیجیتال است که تولیدکنندگان محتوای دیجیتال می‌توانند با مراجعه به وب سایت farhang.isti.ir از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی افزود: پس از آنکه سرویس ها به هاب معرفی می شوند،‌ از لحاظ فنی،‌ محتوایی، ایده محوری و تقاضای بازار مورد ارزیابی قرار می‌ گیرند.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد ارتباطات تجاری برای انتشار و انتقال ارز شبکه ای از شرکت ها و نمایندگان در خارج از ایران و در مناطق جغرافیایی متنوع مورد نیاز است، به همین منظور هاب PDEفعالیت های خود را در کشورهای دیگر نیز با تاسیس نمایندگی آغاز کرده است.

انتهای پیام/