به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه بحث دولت الکترونیک موضوع جدیدی در دنیا تلقی میشود، این موضوع از دهه ۹۰ میلادی به مرور زمان جلوه بیشتری پیدا کرده است. پس از گسترش شبکههای ارتباطی مفهمومی تحت عنوان «دولت الکترونیک» مطرح شد، دولت الکترونیک به این معنا که دولت بتواند خدمات خود را به شهروندان، شرکتها، کارمندان و واحدهای دولتی به صورت الکترونیک ارائه دهد.
با وجود آنکه ایران با شتاب فراوان کار خود را در زمینه «دولت الکترونیک» آغاز کرد؛ اما متأسفانه رتبه ایران در سالهای مختلف، در این حوزه حدود ۱۰۰ بوده است، همچنین در ارزیابی سال ۲۰۱۶، ایران موفق به کسب رتبه ۱۰۶ در میان دیگر کشورها شد؛ اما در آخرین ارزیابیها در بین سایر کشورها ایران صعود ۲۰ رتبهای داشته است که میتوان آن را نتیجه همت جمعی در سطح کشور تلقی کرد. البته به این نکته هم توجه کنیم که جدیتی که شخص آقای رئیسجمهور در این موضوع داشتند باعث شد تا در تمام جلسات دولتی، گریزی به دولت الکترونیک بزنند، آقای روحانی به خوبی دریافتهاند که میتوان بهبود وضعیت کشور را از این طریق مدیریت کرد.
بیشتر بخوانید: دولت به دنبال تحقق دولت الکترونیک و الکترونیکی کردن خدمات است
دولت تدبیر و امید الکترونیکی میشود
کارشناسان بر این باورند، زمانی که دولت، الکترونیکی شود، برخی از فرآیندها دچار تغییر میشود؛ اما باید بدانیم که بسیاری از مقاومتها، آگاهانه و یا ناآگاهانه در عملیاتی شدن بحث «دولت الکترونیک» سد راه میشوند. برای حذف کردن چنین اتفاقاتی لازم است که تمام مدیران ارشد در این حوزه همراهیهای لازم را با وزارت کشور داشته باشند با اینکه دولت با چالشهای مختلفی روبهرو است، اما آقای روحانی به درستی و با هوشمندی بالا این تصمیم را گرفتند، همچنین بسیاری از هزینههای سنگین دولت، ناکارآمدی واحدهای دولتی و بخشهای خدماتی را "دولت الکترونیک" میتواند کاهش و رفع کند.
سوال اینجاست که مسئولیت دولت الکترونیک بر عهده کدام ارگان دولتی یا مسئول است؟ امیر شجاعان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که دولت الکترونیک تنها شامل قوه مجریه نیست، چرا که بخشی از استعلامات مورد نیاز مردم از قوهقضاییه و ناجا است که خارج از دولت قرار دارند، بنابراین پیوستن این دستگاهها به مرکز ملی تبادل اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. برای نمونه اگر در جریان تبدیل کارت سوخت به کارت بانکی از طریق اپلیکیشن دولت همراه، ناجا همکاری لازم را با وزارت ارتباطات نداشت ارائه چنین خدماتی غیرممکن بود.
تحریم، نفس دولت الکترونیک را بریده است
رئیس دولت الکترونیک بر این باور است که تحریمها یکی از مسائلی بود که بر کُندشدن این کار اثر گذاشته و کار را دشوارتر کرده است؛ اما به همت و توانایی ملت ایران و پشتکار دانشمندان و جوانان ایرانی توانستیم مشکلات را از پیش رو برداریم و بنده مطمئنم با بها دادن به شرکتهای کارآفرین در کشور، میتوانیم شاهد رشد بیشتری در این راه باشیم.
کمالی، کارشناس فناوری اطلاعات مشکل دولت الکترونیکی را ناشی از شکاف خدماتی دانست و اظهار کرد: شاید اگر یک نقصان در دولت الکترونیکی وجود داشته باشد طبیعتا آن نقیصه بحث شکاف خدماتی و اطلاعاتی خواهد بود، زیرا فعلا نفوذ بستر شبکه ارتباطی در تمام کشور یکسان نیست و تمام شهروندان بهخصوص ساکنان مناطق محروم از خدمات ارتباطی پایدار و پر سرعت ارزان قیمت برخوردار نیستند، بنابراین نمیتوانند به مانند یک شهروند ساکن در کلان شهرها از اینترنت پرسرعت نسل ۴ یا ۴.۵ استفاده کنند و در نتیجه از خدمات با کیفیت آموزشی و اطلاعاتی دولت الکترونیکی محروم میمانند.
اولویت بندی خدمات برای الکترونیکی شدن
امیر شجاعان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفتوگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند توسعه دولت الکترونیک در یک سال اخیر گفت: اقداماتی که در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت الکترونیکی کردن تمام خدمات این وزارتخانه بود، به همین منظور تمام خدماتی که در وزارت کشور، استانداریها و فرمانداریها ارائه میشود یک بار بررسی کردیم و آن اقدامات را در قالب مرتبط به هم مشخص کردیم.
شجاعان بیان کرد: خدمات را به ترتیب برای الکترونیکی شدن اولویت بندی کردیم، ۵۴ خدمت در اولویت اول وزارت کشور برای الکترونیکی شدن قرار گرفته است که تا پایان امسال این ۵۴ خدمت الکترونیکی میشوند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: افزون بر خدمات کسب و کارها مانند موضوعات احزاب و سمنها که به صورت الکترونیکی انجام میشوند در بخش دیگر حدود ۲۰ خدمت در حوزه اتباع مهاجران خارجی آمادهسازی و راهاندازی کردیم و هر کدام به نوبه خود و در زمان خود راهاندازی خواهند شد.
خوشبختانه با توجه به گزارشهای اخیر در مدیریت ارشد کشور این اراده، یعنی الکترونیکی شدن دولت وجود دارد و باید این همت در تمام لایهها رسوخ پیدا کند، اما از طرفی شهروندان هم باید به سطحی از بلوغ و دانش برسند که بتوانند از خدمات الکترونیکی استفاده کنند. مردم باید سواد الکترونیکی خود را افزایش دهند و دستگاههای متولی این امر باید در افزایش سواد الکترونیک کمک کنند.
گزارش از نوشین نثاری
انتهای پیام/