نتایج آسیب‌شناسی کارآموزی دانشگاهی اعلام شد

محمد سعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس از آسیب‌شناسی پروژه‌های دانشگاهی کارآموزی به عنوان یکی از برنامه‌های دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم خبر داد و نتایج مطالعات آسیب‌شناسی انجام شده را تشریح کرد.

* کم‌توجهی دانشگاه‌ها به کارآموزی بین ۱۴۰ واحد درسی که دانشجویان می‌گذرانند

وی توضیح داد: براساس نتایج بدست آمده مشخص شد که این موضوع دارای دو وجه است، نخست اینکه دانشگاه‌ها در 140 واحدی که دانشجویان می‌گذرانند باید اهمیت بیشتری از نظر نظارت، ارزیابی، برنامه‌ریزی برای اساتید و دانشجو به خرج دهند که متأسفانه در چند سال اخیر این طور نبوده و حتی می‌توان گفت که کارآموزی را خیلی جدی نمی‌گرفتند.

وی ادامه داد: براین اساس سعی کردیم این موضوع را به دانشگاه‌ها گوشزد کنیم و اکنون خود دانشگاه‌ها برای دوره کارآموزی برنامه‌ریزی می‌کنند و توجه دارند که بهره‌وری را در کارآموزی بیشتر کنند.

*صنعت کارآموزی را مسؤولیت اجتماعی بداند

سیف ادامه داد: روی دیگر این موضوع این است که صنایع باید به عنوان مسؤولیت اجتماعی خود احساس کنند که اگر فضا را برای همکاری آماده نکنند و در ارائه دوره‌های کارآموزی مشارکت نداشته باشند، طبیعی است که فارغ‌التحصیلان شانس کارآموزی را از دست می‌دهند و تازه پس از فارغ‌التحصیلی باید با صنعت آشنا شوند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بنابراین از وزارت صنعت، وزارت نیرو، وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌ها انتظار داریم که به عنوان مسؤولیت اجتماعی در این موضوع همکاری کنند و برنامه‌های جدی برای دوره کارآموزی داشته باشند تا از فرصتی که دانشجو در صنعت به عنوان دوره کارآموزی می‌گذراند به خوبی استفاده شود و آموزش‌های مناسب و توضیحات خوب به دانشجویان ارائه شود تا آنها بتوانند از این زمان حداکثر بهره را ببرند.

انتهای پیام/