قدرت تغییر و ترکیب، چند محتوایی بودن و ایجاد محتواهای جدید عناصر اصلی فضای دیجیتال هستند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی ، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین اعطای مجوز به فعالان رسانه های صوت و تصویر فراگیر با اشاره به ظرفیت­ و قابلیت های اینترنت گفت: در حال حاضر براساس آخرین آمار در سطح جهانی حدود 4 میلیارد و 300 میلیون کاربر از اینترنت وجود دارد.
وی افزود: همچنین بر اساس گزارش اخیر سایت Internet world stats، جمهوری اسلامی ایران در حدود ۷۶ درصد نفوذ اینترنت و نزدیک ۶۲ میلیون کاربر فعال دارد که امکان مدیریتی متفاوتی را فراهم می کند.

* فراگیری صوتی و تصویری حجم عظیمی از جوامع بشری را با خود درگیر کرده است

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: وقتی از مفهوم فراگیری (Pervasiveness) صحبت به میان می­‌آید، از فراگیری صوتی و تصویری می گوییم که حجم عظیمی از جوامع بشری را با خود درگیر کرده است.

وی ادامه داد: مفهوم فراگیری در سطح جهانی اشاره به نظام فراگیر کامپیوتری (Pervasive Computing System) دارد که امکان شبکه ای شدن چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی را در بستر اینترنت و اینترانت محقق کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اواخر قرن نوزدهم که مورس انگلیسی مفهوم فرامحلی شدن را محقق کرد و به دنبال آن مفهوم Instant Communication Industry (صنعت همزمان ارتباطات) فراهم آمد، به آن جایی رسید که آنتونی گیدنز در 1999 از مفهوم جهان رها شده صحبت به میان آورد و لذا فراگیری امری است که بنیان آن بر صنعت همزمان ارتباطات است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: بنیان رسانه­ های جدید را دو امر دیجیتال و بازبودگی تشکیل می­ دهد که امر اول آن دیجیتال و رقومی بودن رسانه ها است و رسانه های رقومی موضوع تنوع و تکثر جهان ریاضی هستند.

وی  ادامه داد: همان­طور که در جهان ریاضی کوانتوم معنا پیدا می­کند و در آن قدرت خلق بر اساس قدرت الگوریتم ممکن می­شود که عرصه نامحدودی را رقم می زند، در جهان رسانه ای نیز این مزیت و قابلیت وجود دارد.

عاملی خاطرنشان کرد: امر دومی که بنیان رسانه های جدید را تشکیل می دهد،  نامحدود و باز بودن رسانه های جدید است، اما جامعه از اینکه در جهان دوم مجازی هرج و مرج به وجود آید رنج می برد.

وی ادامه داد: در بستر فضای مجازی که همه گونه امکان و قابلیت وجود دارد، به نوعی جریان زندگی در حال فعالیت است.  

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروزه دولت ها دیگر از دولت الکترونیک سخن به میان نمی آورند بلکه دولت یعنی همان دولت الکترونیک.

وی ادامه داد: جهان مجازی قابلیت های مثبت عملکردی فراوانی دارد اما متأسفانه به سبب عدم مدیریت و بهره گیری صحیح، جهان محتوایی ما در فضای مجازی به فاضلاب محتوایی غرب متصل شده­ و در نتیجه از همان بخش هم متضرر می­ شود، حال آنکه عرصه مجازی دارای ظرفیت های مثبت متعددی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به عناصر ماهیت دیجیتال گفت: قدرت تغییر، قدرت ترکیب، چند محتوایی بودن و ایجاد محتواهای جدید چهار عنصر اصلی فضای دیجیتال است که قابلیت های جدید و گسترده ای را پیش روی بشریت قرار می دهد. باز بودگی نیز ناظر بر ارتباط همه با همه و نوعی شبکه ای شدن نودهای ارتباطی در بستر اینترنت است.

 عاملی ادامه داد: امروزه در دورانی قرار داریم که از وب یک به وب پنج رسیده ایم و سخن از بسترهای آتی وب ۵ است. وب یک وب سنتی و با محوریت تلویزیون بود که مخاطبان فقط گیرنده پیام و محتوا بودند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: وب دو وارد عرصه بازخورد و تعامل شد که از آن با عنوان وب تعاملی سخن به میان می آورند.

وی افزود: وب سوم به سمت شبکه ای شدن پیش رفت و وب چهارم به سمت هوشمندسازی حرکت کرد تا اینکه امروزه با سخن از وب پنجم از وب یکپارچه سخن گفته می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در "وب یکپارچه" عرصه واقعیت و مجازی چنان در هم تنیده شده است که در آن امکان تفکیک واقعیت و مجاز توسط انسان وجود نداشته باشد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به مفهوم اینترنت همه پدیده ها گفت: "اینترنت همه پدیده ها" مفهومی است که علاوه بر اتصال اینترنت به اشیاء (صنعت اینترنت اشیاء)، اینترنت را به انسان ها و اطلاعات و فرآیندها نیز متصل کرده است.

وی ادامه داد: امروزه قابلیت "اینترنت همه پدیده ها" به آنجایی رسیده است که اتصال میان  پدیده ها را در مقیاس نانو و بایو محقق کرده و مفهوم جدید نانوبایوتکنولوژی اینترنت همه پدیده ها را به وجود آورده است که  حکایت از دنیای ریز، پیچیده و در عین حال بزرگی است که می­تواند به تسهیل زندگی مردم کمک کند.

عاملی افزود: این صنعت، صنعتی است که می تواند با ایجاد همگنی در جامعه ای با تراز همسانی و برابری، به تحقق جامعه توحیدی و توحید عملی در نظام حکمرانی مبادرت کند و این بدین معناست که فن آوری های جدید امکان رفع استیلاء و دسترسی های مستقیم به خدمات را فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نگاه به رسانه های فراگیر؛ نگاه حمایتی، همراهی و همکاری است که امیدواریم در این عرصه پیشرفت های بیشتری را نیز شاهد باشیم.

  امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر نیز در این مراسم گفت: دنیای رسانه دنیای به سرعت در حال تحول است و رسانه­ ها در دوران جدید به عنوان سلاح هایی محسوب می شوند که در عرصه موجود تاثیر می گذارند.

وی افزود: امروزه دولت های متعددی در اقصی نقاط جهان در زمینه قدرت هویت و رسانه در حال تلاش هستند و در جنگ رسانه ای امروز مفهوم قلمرو رسانه ای مورد توجه تمامی قدرت های برتر جهانی است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر با اشاره به فعالیت های رسانه ها خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم تمامی تسهیلات لازم برای پیشبرد اهداف رسانه های فراگیر فراهم کنیم.

وی با تأکید بر ابعاد سیاستگذاری حوزه فرهنگ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: رسانه عنصر جدانشدنی فرهنگ محسوب می­شود و توجه به فرهنگ در حوزه سیاستگذاری کشور رو به پیشرفت و توسعه است.
در پایان این مراسم مجوز رسانه های فراگیر آوند ایده، ایران نما ، تماشاخونه، شهرانه، تلکسیران، کشاورز پلاس، راش فیلم، نارنجی تی وی، گپ فیلم، پترولیوم و نوا اعطا شد و تأکید شد که تا کنون 53 مجوز به رسانه های فراگیر اعطا شده است.

انتهای پیام/