20 درصد تامین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه انجام می‌شود/ ورود سالانه 25 شرکت جدید به بورس و فرابورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاپور محمدی امروز در حاشیه نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با وزیر اقتصاد، رئیس سازمان امور مالیاتی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ارکان چهارگانه بازار سرمایه، شرکت سپرده گذاری مرکزی، و نمایندگان شرکت‌های تامین سرمایه، سبدگردان‌ها، کانون کارگزاران و سایر فعالان بازار سرمایه امروز برگزار شد.

وی گفت: از بحث‌های این جلسه نکاتی بود که فعالان بازار سرمایه در مورد برخورداری از معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت‌های کارگزاری واعتباری که آنها به مشتری می‌دهند درخواست داشتند که از معافیت مالیاتی برخوردار شود که در این زمینه گفته شد اختیار وضع یا معافیت مالیاتی بر عهده مجلس گذاشته شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌مقرر شداگر فعالان بازار سرمایه نکاتی دارند آن را مکتوب خطاب به وزیر امور اقتصاد و دارایی وسازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کنند ومباحث مالیاتی را به رئیس سازمان امور مالیاتی به صورت مکتوب ارائه کنند و در جلسه بعدی شورای عالی بورس این مسائل بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

محمدی افزود: سازمان بورس وظیفه دارد هر جا مشکلی باشد ورود پیدا می‌کند اما برخی از نهاده‌های مالی برای برخی از مجوزها باید شرایطی احراز کنند که اگر این شرایط را احراز نکردند گاهی برای کسب شرایط نیاز به زمان است و قرار شد در مورد مجوز کارگزاری‌ها به افزایش سرمایه کارگزاری‌ها درخواست‌ها ثبت شود و این ثبت در سامانه قابل رصد است و همه فرایندها علاوه بر اینکه ساده سازی شده هر کدام دارای زمان است که قابل پیگیری است.

وی همچنین در مورد خواسته فعالان بورس برای ایجاد کانال سبز مالیاتی و گمرکی گفت: باتوجه به اینکه شرکت‌های بورسی از شفاف‌ترین شرکت‌ها در افشای اطلاعات هستند و دقت زیادی در آنها اعمال می‌شود آنها درخواست داشتند صادرات و واردات شرکت‌های بورسی در مسیر سبز گمرکی و مالیاتی قرار گیرد که مقرر شد این خواسته آنها به صورت مکتوب ارائه شده تا در شورای عالی بورس بررسی شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد نقش بازار سرمایه در تامین مالی گفت: در حال حاضر حدود 20 درصد از تامین مالی اقتصاد به وسیله بازار سرمایه انجام می‌شود.

محمدی در مورد دلایل اینکه تامین مالی عمدتا از بانک انجام می‌شود،‌گفت: اولا بانک‌ها منابع مالی راحت‌تر از محل سپرده گذاری مردم و خلق پول در اختیار دارند ولی بازار سرمایه منابع مالی خود را از محل سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و حقوقی جمع می‌کند که نیاز به فرایندی دارد و برخی تولید کنندگان حوصله و صبر برای طی این فرایندها را ندارند. همچنین در نظام پولی کشور بحث اعتبار سنجی نبوده است. گرچه نظام بانکی دقت می‌کند که وام‌ها برگردد اما در بازار سرمایه بررسی‌ها با دقت بیشتر و میزان بیشتری انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: مسئله دیگر تخصصی‌تر بودن بازار سرمایه است که از طریق ابزارهای مالی اسلامی و ابزارهای کلاسیک  تامین مالی انجام می‌شود و این ابزارها متنوع است. البته باید تلاش شود تا فرهنگ سازی در مورد تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چند درصد از شرکت‌های سهامی عام در بازار سرمایه حضور دارند، گفت: حضور شرکت‌های سهامی به دو طریق است. یکی از طریق ثبت مشخصات نزد سازمان بورس و دیگری از طریق پذیرش و درج این شرکت‌ها در بورس و فرابورس است که باید شرکت‌ها درخواست خود را به صورت مکتوب بدهند و شرایط آنها درج و پذیرش شود. 

محمدی گفت: به صورت میانگین ماهانه یک شرکت در بورس و یک شرکت در فرابورس پذیرش می‌شود که به طور میانگین سالی 25 شرکت جدید وارد بورس و فرابورس می‌شوند. و هر چه شرکت‌ها کیفیت بیشتری داشته باشند و وارد بورس می‌شوند و شفافیت آنها به صورت معقول افزایش می‌یابد. البته در بازار سرمایه یک سری ریسک‌های خاص وجود دارد اما فرایند پذیرش این شرکت‌ها با افزایش شفافیت آسان‌تر می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها نزد بورس اوراق بهادار و فرابورس اصلاح شده و به زودی این فرایند الکترونیکی خواهد شد، گفت:‌همچنین قرار است اطلاعات این شرکت‌ها شفاف‌تر شود و هر کسی بتواند در مورد اطلاعات آنها اظهار نظر کند و هر کارشناسی اظهار نظر می‌کند مستند سازی شود و فرایند پذیرش شرکت‌ها کوتاه‌تر شود و برای هر مرحله سقف زمانی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در مورد تشویق شرکت‌ها برای حضور در بورس و فرابورس گفت: تشویق مالیاتی تغییر نکرده و برای شرکت‌های بورس دارای سهام شناور بالای 20 درصد همان 20 درصد معافیت مالیات بر درآمد است و در جلسه امروز یک درخواستی شد که کانال سبز گمرکی و مالیاتی برای شرکت‌های بورسی ایجاد شود که این خواسته معقول است و شرکت‌های بورسی که صادرات و تولید دارند باید از نظر گمرکی و مالیاتی حمایت شوند و چه خوب است که دولت از طریق معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت‌ها ناشی از سود تقسیم نشده که امسال اعمال و عملیاتی می‌شود از این شرکت‌ها حمایت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی