آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس نیازمند آرامش است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار کرد:  آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در مهر باید آرامش داشته باشد و دغدغه‌ای، آن را تهدید نکند تا این دغدغه‌ها به دانش‌آموزان تسری نیابد و بتواند افتتاحیه مناسبی را برای شکوفه‌ها و سایر دانش‌آموزان رقم بزند؛ نباید اجازه داد تا آفت مشکلات مالی درون آموزش و پرورش سال تحصیلی 98 را به مخاطره بیندازد و آرامش دانش‌آموزان را بر هم بزند.

وی ادامه داد: به همین جهت در این زمان تغییر وزیر یعنی چشم آموزش و پرورش را بستن و گوش‌های آن را مسدود کردن؛ اگر گوش و چشم مجموعه‌ای بسته باشد ممکن است حرکت آموزش و پرورش را با مشکلات جدی مواجه کند که آثار آن ممکن است در مراکز و وزارتخانه‌هایی که آموزش و پرورش، نیروی انسانی آنها را تأمین می‌کند و در کف جامعه بروز کند که جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی افزود: به همین خاطر مسؤولان رده بالای کشور باید تا جایی که می‌شود آموزش و پرورش را با ظرافت خاصی از این موقعیت و گردنه افتتاحیه سال تحصیلی جدید و روز شکوفه‌ها عبور دهند تا خدای ناکرده دانش‌آموزی با کمبود معلم و بی‌انگیزگی آنان، کمبود کلاس، تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای تحصیل مواجه نباشد.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموز در روز اولی که به مدرسه می‌رود دوست دارد مدرسه، مدیر، معلم و سایر عوامل اجرایی مدرسه شاداب باشند و به طور کلی از ثبات خوبی برخوردار شوند و اگر این تکانه‌های موجود کنونی به درون فکر مدیران در برنامه‌ریزی یا ذهن معلمان هنگام تدریس وارد شود خسارات بزرگی را به کشور وارد خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی در پاسخ به این پرسش که وزیر جدید آموزش و پرورش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، خاطرنشان کرد: این فرد باید دارای تجربه بالا و آشنا به پیچ و خم‌های آموزش و پرورش باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر فردی صرفا عنوان وزیر آموزش و پرورش را یدک بکشد نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد، گفت: این فرد باید با مدیریت بحران و مدیریت تکانه‌ها، آشنایی کافی و لازم داشته و از جنس مدیریت آموزشی باشد.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش بیان کرد: وزیر باید با مشکلات آموزش و پرورش  دست و پنجه نرم کرده باشد؛ وزیر قبلی آمد، مسیری را تعیین کرد، وعده‌هایی را داد و حرکتی را به جریان انداخت و اگر وزیر جدید به این موضوعات و مسائل آشنا نباشد و نتواند آن فعالیت‌ها و وعده‌های داده شده به معلمان و فرهنگیان را اجرا کند و ادامه دهد، نه تنها به عدم ثبات، به هم ریختگی و پراکندگی در وزارت آموزش و پرورش منجر خواهد شد و نمی‌تواند آن را  مدیریت کند بلکه باید وزیر دیگری جای این شخص بیاید؛‌ یعنی دو ماه نمی‌کشد که تغییر پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: وزیر باید در وهله اول توکل به خدای متعال داشته باشد و تجربه را عصای کاری خود قرار دهد. همچنین باید برنامه‌های پیچیده شده توسط نفرات قبلی را به طریق سازماندهی کند که هزینه‌های سنگین جایگزینی و جابجایی‌ها به حداقل برسد.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی