«قصّه‌های روضه» برای دومین بار حکایت شد

به گزارش مشرق، این روزها شور و حال حسینی تمامی قلب ها را به تسخیر خود درآورده است، با گذشت قرن ها از واقعه کربلا اما مرثیه و روضه خوانی در رثای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هر سال پر رنگ تر از سال های قبل ادامه می یابد.

روایاتی که ریشه در باورهای مذهبی مردم دارد، از طریق مداحی و روضه خوانی نسل به نسل منتقل می شود تا این واقعه تاریخی برای همیشه در اذهان باقی بماند.
مجموعه «قصه های روضه» که برگرفته از خاطرات، داستان و روایات درباره اصحاب روضه می باشد به کوشش بیژن شهرامی روایت گر داستان های کوتاه مذهبی در سه فصل با عناوین «خدای تعالی و حضرات مومنین»، «عالمان دینی» و «شهدا، پیرغلامان، هنرمندان و ...» است.

این اثر که به گفته مولف آن بر مبنای مطالعات و تحقیق میدانی انجام شده است، خاطراتی را از بزرگان بازگو می کند که در منابعی دیگر ذکر نشده است و برخی از قصه ها نیز از منابع دست اول و معتبری همچون لهوف، کامل الزیارات، دانشنامه جهان اسلام، ز مهر افروخته، قندان های همیشه پر، پارسای کویر و... استخراج شده اند.

چاپ دوم «قصه های روضه» در ۱۵۲ صفحه با تیراژ دو هزار نسخه، در قطع رقعی و با قیمت ۱۸۰ هزار ریال در دسترس مخاطبان قرار دارد.

در یکی از قصه های این کتاب با عنوان «روضه دو نفری» می خوانیم: اهل محل فکر کرده اند که روضه عالم محل از فردا شروع می شود، به همین خاطر نیامده اند و حالا تنها صاحب خانه حضور دارد و منبری دعوت شده!

ابتدا منبری که از علمای بزرگ شهر است، روضه می خواند و صاحب خانه می گرید و سپس به عکس، آخر سر هم چای روضه را می نوشد و به این می اندیشد که روضه، روضه است، چه با یکی دو نفر برگزار شود، چه با هزار نفر.

برچسب ها:

فرهنگ و هنر