فارس من| تغییر اولویت‌ در انتخاب رشته دکتری از نظر علمی ممکن نیست

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «درخواست امکان و فرصت تغییر و جابجایی اولویت های انتخاب رشته مقطع دکتری» پیشنهاد کرده‌اند که به دلیل اینکه داوطلبان بدون شناخت کامل، انتخاب رشته می‌کنند و پس از مصاحبه دکتری به یک شناخت نسبی از شهر، رشته و محل تحصیل، دانشگاه و اساتید پیدا می‌کنند فرصتی برای تغییر در اولویت های انتخاب رشته در نظر گرفته شود.

یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در باره این خواسته، گفت: در حال حاضر نحوه انتخاب دانشجویان دکترا در ایران نسبت به همه جای دنیا اشکالی دارد؛ اساتید دکتری می‌گویند که پروژه‌هایی را تعریف کرده‌ایم و برای این پروژه‌ها می‌خواهیم دانشجو بگیریم. در واقع دوره دکترا پژوهش‌محور است و آموزش محور نیست.

وی ادامه داد: بر این اساس استادانی در دانشگاه‌ حضور دارند که برای مثال می‌گویند که امسال برای جذب چند نفر دانشجوی دکتری ظرفیت دارم و اگر پس از انتخاب رشته بخواهیم دانشجو را به دانشگاه دیگری منتقل کنیم ممکن است دانشگاه جدید اصلا ظرفیت خالی نداشته باشد و این تفاوت اصلی ظرفیت‌ها در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد با دوره دکتری است.

رییس دانشگاه بوعلی سینای همدان تاکرد کرد: بنابراین برعکس کارشناسی و کارشناسی ارشد، در دوره دکترا پس از انتخاب رشته نمی‌توان در انتخاب‌ها تغییر اعمال کرد.

انتهای پیام/