فارس من| وقتی نبود قانون، هماهنگی بین نهادهای فضایی را مختل می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، وجود قانون در همه ابعاد می‌تواند کمک زیادی به ساماندهی فعالیت‌ها و برنامه‌ ریزی‌های موضوعی براساس سرفصل های تدوین شده کند. قانون، دلیلی برای ایجاد خط کشی‌های کاری است تا هم نظارت کافی بر روند پیشرفت کار وجود داشته باشد و هم خطاهای عملیاتی شناسایی شود.

از طرفی، اقتصاد فضاپایه یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد در جوامع جهانی مطرح شده است و باید برای تحقق آن در ایران برنامه ریزی اساسی داشت.سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی از جمله نهادهایی هستند که می‌توانند به تحقق اقتصاد فضا پایه کمک کنند اما نبود قانون مدون، موجب شده است که این موضوع با اختلال مواجه شود.

پیش از این تعدادی از مخاطبان در سامانه«فارس من» این موضوع را عنوان کرده و خواستار شفاف سازی این موضوع شدند که آیا قانون مدونی برای صنعت فضایی وجود دارد؟

دغدغه مخاطبان موجب شد تا موضوع را از دانشجویان و استارت آپ های فعال در این حوزه پیگیری کنیم.

حسین فدایی از فعالان استارت‌آپی در حوزه فضایی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که موجب می شود تا ما دانشجویان و فعالان حوزه استارت آپ فضایی، از ورود در این حوزه واهمه داشته باشیم، نبود یک مسیر روشن در فعالیت هاست.

هرچه زودتر برای تدوین قانون فضایی اقدام شود

وی اضافه کرد: متأسفانه، با وجود آنکه چندین بار این مطالبه از نهادهای بالا دستی شده است، اما هنوز هم تمامی نقاط فعالیت در حوزه هوافضا برای ما روشن نیست.

فدایی ادامه داد: می توان از پتانسیل و ظرفیت‌های موجود برای تدوین قانون استفاده کرد و هر چه سریعتر برای این کار اقدام کرد.چرا که حتی اگر همین حالا هم قانون مدونی در خصوص هوافضا ارائه شود، بازهم دیر اقدام کردیم.

 مقام معظم رهبری، بارها به اهمیت اقتصاد فضا پایه تأکید کردند و مسؤولان سعی می کنند با انتشار گزارش‌های پیشرفت کار، نشان دهند که از این حوزه غافل نیستند. این در حالی است که فعالیت بدون داشتن ریشه و هدف اصیل، نمی تواند بهره و بازده بالا داشته باشد

 

 

 

 

در ادامه، فاطمه سادات سیاری از دانشجویان هوافضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تأکید کرد: مقام معظم رهبری، بارها در سخنرانی هایشان به اهمیت اقتصاد فضا پایه تأکید کردند و مسؤولان نیز سعی می کنند با انتشار گزارش‌های پیشرفت خود، نشان دهند که از این حوزه غافل نیستند.

بازدهی بالا در صنعت فضایی، نیاز به قانون دارد

وی ادامه داد: این در حالی است که فعالیت بدون داشتن ریشه و هدف اصیل، نمی تواند بهره و بازده بالا داشته باشد و همین امر، نیاز به  قانون را بیشتر از قبل محسوس می کند.

سیاری اضافه کرد: مسؤولان برای تنظیم مقررات در حوزه فضایی می‌توانند از کسانی که وارد میدان عمل شده و در حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ فضایی فعالند، کمک بگیرند چرا که آنان، مشکلات را ازنزدیک دیده اند.

برای پیگیری موضوع با حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات گفت‌وگو کردیم.

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تأکید کرد: خلأ عدم تعامل بین بازیگران فضایی از مواردی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.همین موضوع موجب شده است تا از سرمایه های موجود حداکثر بهره وری نشود.

وی اضافه کرد: برای ارتباط مؤثر این پژوهشگاه، اطلاعات و دانشش را در اختیار همه دستگاه‌های اجرایی قرار می‌دهد و امید به آن دارد که دستگاهها نیز به دنبال ارتباط بهتر باشند.

تدوین قانون به فعالیت‌های فضایی مشروعیت می‌دهد

صمیمی تأکید کرد: وجود قانون مدون باعث می‌شود تا هرکس بر اساس وظایفش فعالیت کند.پژوهشگاه فضایی بر اساس دستورات و قوانین سازمان فضایی ایران فعالیت می کند و ما توانستیم با این نهادف به عنوان نهاد قانون گذارمان ، تعامل خوبی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد قوانین کلی در حوزه فناوری فضایی می تواند به هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها کمک کند.همچنین به فعالیت های این صنعت، مشروعیت می‌بخشد.

با وجود حمایت مجلس شورای اسلامی از فعالیت های فضایی و ارسال طرح‌ها و لوایح مختلف اما همچنان نبود قانون در این حوزه، یک مشکل است

 

 

 

رامین نورقلی پور نماینده مجلس شورای اسلامی و ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات، پیش از این از عدم وجود قانون مدون فضایی گلایه کرده بود.

اهمیت صنعت فضایی را نادیده نگیریم

وی تأکید کرد: در اسناد بالادستی به ویژه، برنامه ششم توسعه بندی وجود دارد که به حمایت از فعالیت‌های فضایی مربوط می شود.اولویت اول در سند نقشه جامع علمی کشور هم به فعالیت های فضایی اختصاص داده شده است.

نورقلی پور ادامه داد: همه این موارد نشان از اهمیت صنعت فضایی دارد و باید برای هماهنگی بین دستگاه‌ها قانونی را مصوب کرد.

ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصریح کرد: با وجود حمایت مجلس شورای اسلامی از فعالیت های فضایی و ارسال طرح‌ها و لوایح مختلف اما همچنان نبود قانون در این حوزه، یک مشکل است.

بر این اساس، خلأ قانون فضایی یک مشکلی است که باید هر چه سریعتر از طرف نهادهای مسؤول و قانون گذار حل شود.

انتهای پیام/