خبرگزاری فارس-سید اسد رجبی: شهرداری تهران از سالها قبل در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین اقدام به چاپ و نصب بنرهایی با مفهوم ایام سوگواری اباعبدالله الحسین میکند.
این اقدام به طور مشخص از وظایف سازمان زیباسازی شهر تهران به حساب می آید که مسؤولیت بیلبوردهای شهری را بر عهده داشته و از سالها قبل این مسؤولیت را انجام میدهد.
امسال در ابتدای مرداد ماه و حدود یک ماه قبل از آغاز ایام سوگواری اباعبدالله الحسین ورکشاپی با موضوع طراحی گرافیک با محوریت محرم برگزار شد.
برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به نتایج داوری کارگاه 3 روزه طراحی گرافیک محرم که در فرهنگستان هنر برگزار شد، گفته بود که تعداد آثار طراحی شده در این کارگاه با موضوع محرم، 424 اثر بوده که از این تعداد 143 اثر انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه تعداد آثار جهت اکران در سطح شهر تهران 40 اثر خواهد بود، افزود: از میان طرحهای دریافت شده آنهایی که قابلیت بهتری برای اکران داشتند، انتخاب شدند. کارهای ارائه شده توسط دوستان هنرمند شرایط داوری را برای اساتید بسیار سخت کرده بود.
وی با اشاره به اینکه در کارگاه گرافیک محرم هنرمندان برجسته حوزه گرافیک زیر نظر اساتید برجسته به خلق اثر پرداختند، افزود: هنرمندان متناسب با عاشورا و ماه محرم و همچنین با محوریت آزادگی و ظلمناپذیری آثارشان را خلق کردند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه سازمان زیباسازی شهر تهران سالهاست در ایام محرم طرح هایی را با موضوع عاشورا و تاسوعا در سطح شهر تهران اکران می کند، گفت: ۲ مردادماه فراخوانی برای شرکت در کارگاه ۳ روزه داده شد و هنرمندان از سراسر کشور با ارسال ۵ اثر گرافیکی در این ورکشاپ شرکت کردند.
اما چندی بعد برزین ضرغامی درخصوص اکران طرحهای محرمی گفت: امسال علاوه بر موضوعاتی که از ورکشاپ محرم به دست آمده است، عباراتی دربردارنده پیامهای آموزنده از مقاتلی مانند کتاب الارشاد شیخ مفید که محل استناد هم هست، انتخاب شد تا در شهر نقش ببندد.
وی با تاکید بر اینکه حضرت سیدالشهدا چراغ هدایت است، ادامه داد: امسال با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در بحث استناد و روضه خوانی، خواستیم مردم بدانند که منابع استناد چه منابعی هستند.
تصریح کرد: در این طرح پیامهای آموزنده از احادیث امام حسین(ع) براساس اسناد و معنای مفهومی مورد توجه قرار گرفتهاند تا برای مردم کاربردی باشند.
وی گفت: جمعاً 14 جمله انتخاب شده که این جملات به صورت پرتابل، بنر، عرشه و شکلهای دیگر سازه های تبلیغاتی در بیش از 100 نقطه از شهر تهران نصب شد. این جملات از کتب مقتل یعنی کتبی که به واقعه عاشورا پرداختهاند، انتخاب شده است.
ضرغامی تاکید کرد: این اولین سالی است که طرح اجرا میشود با این وجود بازخورد خوبی از سوی مداحان و عاشقان اباعبداللهالحسین (علیه اسلام) دریافت کردهایم و همه آنها به اهمیت پرداختن به این موضوع اشاره کرده اند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین توضیح داد: این ایده از میان چندین ایده دیگر انتخاب شد و دلیل آن هم این بود که میخواستیم مردم از اهمیت مقتل مطلع شده و به آن استناد کنند.
سازمان زیباسازی علاوه بر تبلیغات فرهنگی محیطی، اقدام به تعویض پرچمهای نصب شده بر روی پلهای اتوبانی کرده و از پرچمهای سیاه استفاده کرده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی همچنین به خبرنگار فارس درخصوص تفکیک تعداد بیلبوردهای طرحهای فرهنگی محرم که در سطح شهر نصب شده نیز گفت: در سطح شهر 44 بیلبورد به مساحت 2973 متر، 46 عرشه پل به مساحت 2293 متر و بیلبورد پرتابل به تعداد 28 مورد و به مساحت 336 متر نصب شده است.
این در حالی است که همچنین 150 پرتابل فرهنگی، 184 عرشه فرهنگی، 17 بیلبورد فرهنگی و 253 پرتابل مربوط به مناطق جمعه به تعداد 603 عدد و مساحت 11 هزار و 663 متر در سطح شهر به طرحهایی با محوریت محرم اختصاص یافته است.
انتهای پیام/