ضرورت آغاز ترویج دانش «علوم شناختی» از سوی دانشگاه‌ها

رضا خسروآبادی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در رابطه با تعریف علوم شناختی، گفت: علوم شناختی یک حوزه میان رشته‌ای است که حیطه‌های مختلف علوم از قبیل علم اعصاب، روانشناسی، مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و هوش مصنوعی را در برمی‌گیرد.

وی افزود: امروزه در ایران نیز آموزش و پرورش شناختی را اضافه کرده‌اند که حدفاصلی می‌شود بین علوم شناختی و آموزش تا کاربردهای جدیدی از این علم را هم نشان دهد.

خسروآبادی اظهار داشت: کاربردهای علوم شناختی می‌تواند در بستر جامعه به صورت گسترده بروز پیدا کند و رسانه‌ها در خصوص ترویج و همچنین عملیاتی کردن کاربردهای خاص علوم شناختی می‌توانند کمک بسیاری داشته باشند.

* پیشرفت چشمگیر علوم شناختی در ایران

وی با اشاره به پیشرفت چشمگیر علوم شناختی در ایران عنوان کرد: از زمانی که ستاد علوم و فناوری شناختی شکل گرفته، این بستر را به وجود آورده است که حداقل در زمینه تامین نیروی انسانی، آموزش نیروی انسانی و پژوهش پیشرفت چشمگیری داشته باشد و این پیشرفت رو به رشد است، البته هنوز در مرحله میانی هستیم و باید این روند ادامه یابد.

به گفته خسروآبادی، محققان ایرانی در زمینه علوم شناختی در مسابقات جهانی نیز حائز رتبه شده‌اند.

* علوم شناختی دانش بهداشت مغز است

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه تصریح کرد: امروزه در کشور ما به بهداشت دهان و دندان بیشتر اهمیت داده می‌شود تا بهداشت مغز، علوم شناختی کمک می‌کند تا فرد مغز سالم‌ترین داشته باشد و جامعه‌ای که افراد آن دارای مغز سالم هستند جامعه‌ای سالم می‌باشد و از علوم شناختی با عنوان بهداشت مغز یاد می‌شود.

* ضرورت ترویج علوم شناختی از سوی دانشگاه‌ها

خسروآبادی درباره ترویج ارتباط علوم شناختی و رسانه‌ها گفت: برای ترویج علوم شناختی به وسیله رسانه‌ها باید ۲ جنبه را مورد بررسی قرار دهیم جنبه اول در زمینه علوم شناختی که مربوط به اجتماع است، یعنی علوم شناختی و علوم اجتماعی را با هم بررسی کنیم، جنبه دوم اینکه بتوانیم زمینه ترویج را ابتدا در دانشگاه‌ها و توسط نیروهای متخصص فراهم کنیم تا دیدگاه‌های روانشناسی و علوم شناختی در بستر جامعه کاربردی شود.

وی با اشاره به اقدامات نهادهای دیگر بجز رسانه برای ترویج علوم شناختی اظهار داشت: نخستین کاری که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ترویج علوم شناختی انجام داده این است که ستاد فناوری علوم شناختی را تاسیس کرد و این ستاد فناوری علوم شناختی با توجه به رسالتی که داشته است، شروع به ترویج علوم شناختی در بستر جامعه کرده است؛ به عنوان نمونه تاسیس مرکز علم مغز در باغ کتاب که توسط ستاد فناوری علوم شناختی شکل گرفته و هم چنین ترویج این علم در مدارس از جمله این بسترسازی‌ها برای ترویج بوده است، همچنین مسابقاتی با حضور دانش‌آموزان در حیطه علوم اعصاب شناختی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌