از جمله این آموزشها:
۱- آموزش قوانین و مقررات کشور عراق برای زائران و خادمینی که قرار است در این بازه زمانی به زیارت یا خدمت رسانی بپردازند تا با اطلاع کامل قوانین را اجر و به آن احترام گذارند.
۲- شناخت و توجه به ارزش ها و اصولی که مردم عراق نسبت به اربعین دارند.
۳- آموزش نحوه مواجه شدن با شرایط غیرمتعارفی که گاهی امکان به وجود آمدن دارد، که اکثرا به دلیل عدم درک و فهم مشترک از شناخت زبان یکدیگر این اتفاقات رخ می دهد. بعنوان مثال، در برخی اوقات مشکلاتی بر سر کرایه تاکسی به وجود می آید که بخشی از این مشکل به همین جهت می باشد.
البته اگر درگیری به پیش آمد و مسئله حل و فصل نشد، افراد می توانند با مراجعه به سرکنسول های ما در نجف، کربلا ونیز خود بغداد، مشکلات خود را حل کنند. در زمانی که افراد باید با اخذ روادید معتبر وارد کشور عراق می شدند بسیاری از زوار بدون روادید وارد این کشور شدند، و طرف عراقی می توانست به خاطر تخلف از قوانین این افراد را بازداشت کند، اما براساس مذاکرات و پیگیریهایی که صورت گرفت، زوارمتخلف دادگاهی و مورد بخشش و عفو قرار گرفتند. با پیگیری ها و رایزنی هایی که انجام شد، افراد بازداشت شده قبل از اتمام سفراصطلاحا دیپورت و به کشور باز گردانده شدند. تصادفات و حوادث هم بخشی از اتفاقاتی هست که در این ایام رخ می دهد و این مسئله نیز با جدیت توسط همکاران سرکنسول در عراق در دست پیگیری می باشد . اگر چنانچه درهر کشوری و به دلایلی افراد از نظر حقوقی دچار مشکلاتی شوند، می توانند با مراجعه به سفارت و کنسول گری ایران در آن کشور به حل و فصل مشکلات خود بپردازند. در اربعین نیز قرارگاههایی متشکل از مسئولینی سفارت جمهوری اسلامی ایران درمرزها و شهرهای زیارتی نجف، کربلا، سامرا و بغداد عراق مستقر هستند که بخشی از کار این قرارگاهها حل و فصل مسائل حقوقی زوار می باشد.
سازمان حج و زیارت اعلام کرده است ،کسانی که میخواهند در ایام اربعین به کربلا و سایر شهرهای مقدس کشور عراق سفر کنند، حدالامکان از شهرو یا شهرستانها افرادی را که به مسیرها شناخت و قدری به زبان عراقی تسلط دارند، شناسایی وبرای آن ها جلسات آموزشی تکمیلی برگزار کند. همچنین تاکید داریم اگر افرادی قصد سفر به صورت گروهی را دارند، حتماً باید یک سرگروه داشته باشند.
باشگاه خبرنگاران جوان: بحث دیگر، ربودن افراد و تعرض به آنها در راهپیمایی اربعین است، چقدر این خبر صحت دارد و چه تدابیری برای آن اندیشیده شده است؟
آقای ذوالفقاری: هیچ گزارش رسمی تا به الان در این مورد به دست ما نرسیده است.
باشگاه خبرنگاران جوان: متاسفانه هنوز دوتن از سربازان ربوده شده در مرزمیرجاوه در بند اسارت به سر می برند. چه اقداماتی برای آزادسازی این عزیزان تا کنون انجام شده و چه زمانی آزاد می شوند؟
آقای ذوالفقاری: پیگیریهای ما در سطوح مختلف اعم از وزارت امور خارجه ، وزارت کشور، نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات برای آزادسازی سرباز در بنده اسارت ادامه دارد. بنده چند ماه اخیر با وزیر کشور پاکستان برای همین جلسهای داشتم. امیدواریم پیگیریها به نتیجه مطلوبی برسد. در جلسه چند روز پیش شورای امنیت ملی کشور این موضوع مطرح شد و اکنون برای وزارت کشور پاکستان و وزارت امور خارجه آنها نامهای ارسال کردیم تا نتیجه پیگیری و به ما اعلام کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان: شنیده شده که در مناطق مرزی کشور گروهکهای تروریستی داخلی متصل به دشمن وجود دارد چه تدابیری برای انهدام این گروهک ها و جلوگیری از تشکیل مجدد آنها در دستور کار دارید؟
آقای ذوالفقاری: دشمن به دنبال این بود که هستههایی در داخل ایران ایجاد کند تا اقدامات خرابکارانهای را در کشور انجام دهند. خوشبختانه دستگاه های اطلاعاتی ما با تمرکز بر این موضوع، اقدامات این گروهها را کشف، کنترل و خنثی کردند. در این رابطه افراد به سه گروه تقسیم بندی می شوند؛ گروه اول کسانی بودند که بدون آگاهی و اطلاع با گروههای خرابکاری در کشور تماس و ارتباط داشتند، که با تذکر سازمانهای اطلاعاتی آگاهی پیدا کردند. گروه دوم به تعبیر ما جلوتر از گروه اول بودند و با گروهک های دشمن در ارتباط بوده و همکاریهایی داشتند، که آنها هم طی تذکرات و اقداماتی از پیوستن به گروههای تروریستی خودداری کردند. اما گروه سوم معدود افرادی بودند که برای اقدامات تروریستی اعلام آمادگی کردند و این افراد نیز با تذکر و اقدامات جدی از این کار خودداری کردند.
اقدامات انجام شده توسط تعداد بسیار محدودی از این افراد به دستگاه قضایی ارجاع و برای آنها پروندههایی تشکیل داده شد، که عمدتاً حوادث بالقوهای که امکان رخ دادن را داشت با مراقبت و پیشگیری کشف و خنثی شد و دشمن به اهدافی که در سر داشت نرسید و تنها چند اقدام کوچک صورت گرفت، که آن هم با اقدامات دستگاه های امنیتی کشور ، افرادی فعال در عملیاتها، دستگیر شدند.
افزون بر این شاهد مجموعهای از اقدامات خرابکارنه توسط گروههایی در مرزها بودیم که هدف آنها ایجاد آسیب و تعرض به بخشی از واحدهای مستقر ما در آن مناطق بود. یکی از اقدامات گروههای امنیتی ما، متلاشی کردن گروهکهایی بود که در مراسمات ملی و مذهبی فعالیتهای سیاسی انجام میدادند. همچنین آن دسته از گروهکهای وابستهای که اخیرا در غرب کشور با انجام عملیات تروریستی منجر به شهادت تعدادی از نظامیان کشور شده بودند، با حمله موشکی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع آنها انجام شد، پاسخ سختی به آنها داده شد.
البته ما مطالبهی بجا و مهمی از کشورهای همسایهمان داشتیم، این بود که قرار نیست در خاک شما گروهکها و افرادی آزادانه رفت و آمد کنند و قصد و عمل آنها صدمه و آسیب به امنیت کشورما باشد و شما انتظار نداشته باشید که ما علیه آنها اقدامی نکنیم. البته نمونهای از کنترل و برخورد با گروهکها را میتوان درشرق کشور، توسط کشور پاکستان ببینیم که به خوبی گروهکها را محدود و با آنها مقابله کردند. درمرزهای غربی نیزی با پیگیریها و مذاکرات صورت گرفته با کشورهای همسایه خواسته شده تا اجازه ندهند از خاک شان علیه امنیت ایران استفاده شود که درغیر این صورت ایران حق اقدام متقابل با این گروهکها را خواهد داشت.
باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس هستیم وزارت کشور و شما چه تدابیری برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات در برنامه خود دارد؟
آقای ذوالفقاری: در مورد امنیت انتخابات، ستادی با عنوان ستاد انتخابات کشور وجود دارد که همه ما در این ستاد عضویت هستیم و در کنار این ستاد نیز ستادی با عنوان ستاد امنیت انتخابات کشور تشکیل شده است؛ این ستاد متشکل از تمامی دستگاههای اطلاعاتی، نظامی، انتظامی و قضایی است که تاکنون جلسات متعددی دراین راستا برگزار کردهایم. در این جلسات دستورالعمل تامین امنیت انتخابات تهیه و تدوین شده و همچنین کمیته رصد امنیت فضای مجازی را ایجاد کردیم. افزون بر این در جلسات این کمیته تصمیم به تشکیل کمیتهای بنام پایش و رصد اطلاعات در استانها گرفته شد و دستور تشکیل این کمیته را به همه استانها ابلاغ نمودیم.
ما در سه مرحله امنیت انتخابات را در نظر داریم. ابتدا تامین امنیت کشور پیش از زمان انتخابات، برقراری امنیت در روز انتخابات و روزهای بعد از انتخابات مدنظر میباشد. امنیت تنها محصور به روز انتخابات نیست و باید از همین حالا اقدامات متعددی را انجام دهیم تا شاهد امنیت کامل در روز انتخابات و پس از آن باشیم.
در کنار این مسائل، موضوعات متعددی اعم از رصد فضای اطلاعاتی، رصد تحرکات گروهک های تروریستی، کنترل مرزها نیز باید مورد بررسی قرار دهیم. همچنین مشخص کنیم که چه فعالیت هایی در روز انتخابات انجام شود تا امنیت بهطور کامل برقرار گردد و نیز در زمان اعلام نتایج آرا، برنامههایی بمنظور مهیا کردن امنیت در زمان پس از انتخابات خواهیم داشت. اینها مجموعه اقداماتی هستند که برای داشتن انتخاباتی امن باید انجام شود.
برنامههای مهمی نیز برای امنیت در فضای مجازی همانند فضای حقیقی در نظر داریم. به صورت جدی اعلام کردیم که هرکس بخواهد در فضای مجازی تبلیغاتی انجام دهد باید مانند فضای حقیقی ستاد انتخابات داشته باشد، و مسئولیت مطالبی که در سایتهای خود بارگذاری میکنند برعهده آنها است و در مطالب و جهتگیریهای خود به هیچ عنوان نباید توهین و افترا و اقدامات تحریک آمیز به سایر کاندیداها صورت گیرد. آنچنانی که در فضای حقیقی باید کارها مدیریت میشود، باید در فضای مجازی نیز این مدیریت انجام شود که در این صورت شاهد انتخاباتی امن در کشور باشیم.
انتهای پیام/