خبرگزاری فارس-سید اسد رجبی: بشر امروزه در تامین نیازهای ضروری و بسیاری موارد غیر ضروری خود بزرگترین عامل تخریب و تغییر محیط زیست شناخته شده است.
این در حالی است که ارمغان حضور بشر آلودگی روزافزون آبها و دریاها، قطع بی رویه درختان سرسبز جنگلها و مصرف بی رویه منابع طبیعی و افزایش زیانبار و روز افزون زباله هاست.
اما در مناطق شهری از جمله کلانشهر تهران، زیانهای اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی ناشی از تولید پسماند، به همراه هزینههای گزاف جمع آوری و دفع آنها لزوم برداشتن گامهایی جدی و موثر را در رابطه با مدیریت بهینه پسماندها روشن می سازد.
تولید روزانه 8 تا 9 هزار تن زباله
برای آنکه اهمیت این موضوع بیش از این مشخص شود باید به این نکته اشاره کرد که روزانه در شهر تهران بین 8 تا 9 هزار تن زباله تولید میشود.
برای دریافتن بزرگی حجم زباله تولید شده خوب است یک ضرب و تقسیم ساده انجام دهیم فرض کنید که اگر برای حمل و انتقال این حجم زباله به مجتمعهای پردازش زباله از کامیونهای 10 تن استفاده شود در روز 800 کامیون زباله باید از سطح شهر جمع آوری شود.
جمع آوری 40 درصد زبالهها در روز
متأسفانه ۳۹ تا ۴۰ درصد این رقم در طول روز جمع آوری می شود که مشکلاتی نظیر ترافیک و آلودگی های مختلف به همراه دارد.
این در حالی است که از این میزان ۶۴۰۰ تن پسماند خانگی، ۷۰۰ تن زباله حجیم، ۳۱۱ تن پسماند مخلوط، هزار تن پسماند تفکیک شده از مبدا و ۱۰۰ تن هم پسماند ویژه نظیر پسماند پزشکی در تهران تولید می شود.
همچنین خوب است بدانید که در تهران ۵۵ هزار مخزن جمع آوری پسماند وجود دارد این در حالی است که ۱۵ هزار کارگر به همراه ۲۵۰۰ خودرو مسؤول جمع آوری پسماند هستند.
شهر تهران یکی از پرمصرفترین شهرهای دنیاست
نگاه محیط زیستی و رویکرد محیط زیستی به مسائل، نحوه مدیریت را در شهرها متفاوت میکند و وقتی مدیران شهری تهران دغدغه محیط زیستی دارند رویکردشان متفاوت شده و به راحتی میتوانند سیاستهای اتخاذ شده را با نوآوریهای خودشان اجرا کنند.
نوری گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که این شرایط سرعت تبادل اطلاعات و تحولات جامعه جهانی و به واسطه آن تحول در کشورمان باعث شده تا رخدادهایی را شاهد باشیم که یقیناً اثرگذاری زیادی در نحوه زندگی مردم خواهد داشت.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان: امروز از تکنولوژی استفادههای زیادی میشود و با هوشمندی افراد به خوبی میشود از این فرصت برای خدمت رسانی بهتر به مردم استفاده کرد.
وی ادامه داد: ساخت پلتفرمها و فعالیت استارتاپها نتیجه اش میشود استفاده بهینه از امکانات و افزایش دسترسی مردم به خدمات.
نوری همچنین خاطرنشان کرد: شهر تهران یکی از پرمصرفترین شهرهای دنیاست و میزان مصرف کالا در کشور ما چند برابر متوسطهای جهانی است.
پویش پس از این!
معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند با توجه به این حساسیت و وظیفه ذاتی خود، ارتقاء سطح آگاهی جامعه و در نتیجه تغییر نگرش و رفتار افراد با رویکرد فرهنگ سازی مبتنی بر روش های نوین آموزشی را در اولویت های کاری خود قرار داده است
در راستای نهادینه کردن فرهنگ مدیریت پسماند و تکمیل آموزش های ارائه شده به شهروندان در این زمینه ، کاربران فضای مجازی می توانند به پویش " #پس از این " بپیوندند تا ضمن دسترسی به امکانات آموزشی و استفاده از برخی خدمات سازمان مدیریت پسماند نظیر آدرس نزدیکترین غرفه بازیافت، بازدید از مرکز آموزش، کتابخانه تخصصی و... ؛ شکایات، نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه پسماند و نظافت و پاکسازی شهر را از طریق این پویش مطرح نمایند.
ایجاد رویکردی جدید برای مدیریت پسماند
نرگس رجایی، سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان با تاکید بر سیاست های مدیریت شهری مبنی بر بهبود وضعیت مدیریت پسماند در شهر تهران، از رویکردی جدید و تدوین استراتژی های نو در موضوعات فرهنگی و آموزشی مدیریت پسماند در سال 98، خبر داد.
وی افزود: با دستور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند؛ ضمن اعتبار سنجی و آسیب شناسی فعالیت های آموزشی، کمپین آموزش و اطلاع رسانی مدیریت پسماند با اولویت موضوع کاهش تولید در شهر تهران برگزار می شود.
این مقام مسؤول ضمن دعوت از کلیه شهروندان برای پیوستن به این پویش ، هدف اصلی از اطلاع رسانی در این حوزه را برقراری ارتباط دوسویه با شهروندان و مشارکت حداکثری ایشان در فرآیند مدیریت پسماند دانست.
وی ادامه داد: فعالیت های تبلیغی- تبیینی و آموزشی در قالب این کمپین تجمیع و به منظور ایجاد تغییرات رفتاری محسوس در میان شهروندان، با حجم و دامنه گسترده در فضای مجازی و سطح شهر جریان یافته است.
رجایی کاربرد فضای مجازی در تهیه ، تولید و عرضه محتوای آموزشی و اطلاع رسانی پسماند را فرصتی مغتنم جهت فرهنگسازی مدیریت بهینه پسماند بین شهروندان عنوان کرده و گفت: در عصر حاضر تبلیغات به واسطه ی گسترش وسایل ارتباط جمعی جای خود را در خصوصی ترین لحظات زندگی انسان باز کرده و چتر تبلیغات آنقدر گسترده شده که مردمان دورافتاده ترین مناطق کره زمین را نیز زیر سایه ی خود قرار داده است در نتیجه برای فرهنگسازی ناگزیر به استفاده از ابزار تبلیغاتی نوین هستیم که یکی از روش های آن نشان دادن مزایای وضعیت ایده آل و مقایسه آن با معایب شیوه فعلی است.
استفاده از ابزارهای نوین تبلیغاتی
وی در تشریح کاربرد ابزارهای تبلیغاتی جهت فرهنگ سازی افزود: در این روش، به مخاطبان نشان داده میشود که رفتار کنونی چه سختیهایی را برای دیگران ایجاد میکند و در نقطه مقابل نشان داده میشود که تغییر رفتار فعلی به رفتار مطلوب چه منافعی برای خود فرد و دیگران میتواند فراهم آورد. در این شیوه تلاش میشود با مقایسه شرایط فعلی با شرایط مطلوب، حس نیاز را تحریک کرد و تمایل به تغییر رفتار را افزایش داد.
سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند به تهیه اطلاعات پایه ای شامل شعار محوری، هدف ، موضوعات محوری ، مخاطبین اصلی و نماد و تدوین جدول عملیاتی این کمپین اجرا و با هدف ایجاد یک زبان مشترک و کانالیزه در تهیه ، تولید و عرضه محتوای آموزشی و اطلاع رسانی پسماند در فضای مجازی هشتگ پس از این (# پس_از_این) اشاره کرد.
وی افزود: تلاش می کنیم با استفاده از روشهای خلاقانه ، بدیع و شکستن ساختارهای گذشته موجبات کاهش فاصله مدیریت شهری و شهروندان و افزایش اطلاعات آنها در زمینه مدیریت پسماند فراهم شود.
نرگس رجایی در پایان ضمن ابراز خشنودی از استقبال کاربران فضای مجازی از کمپین نوپای #پس_از_این تصریح کرد: با عنایت به فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان فاز نخست این کمپین با محوریت ماه محرم و فرهنگسازی در جهت جلوگیری از دورریز مواد غذایی، کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف وعدم رهاسازی پسماند در معابر به ویژه در اطراف موکب ها، هیات ها و تکیه های عزاداری اجرا می شود.
انتهای پیام/