مصطفی نصر اصفهانی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: برای اینکه یک رسانه تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد باید از تکنولوژی شناختی استفاده کند، دانشمندان وقتی میخواهند تصمیمگیری کنند قبل از آن تصمیم احساسی در ذهنشان ایجاد میشود که حاصل یک پردازش ذهنی است.
نصر اصفهانی در تعریف پردازش ذهنی عنوان کرد: پردازش ذهنی شامل یک مدل ذهنی و مجموعهای از اطلاعاتی است که شخص ادراک میکند، این اجزای تفکر، قابل تاثیرگذاری هستند که این اثرگذاریها از طریق رسانه صورت میگیرد.
عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه گفت: وقتی شهروند در اجتماع اطلاعاتی دریافت میکند همه اطلاعات را نمیتواند ادراک کند؛ چراکه اطلاعات زیادی در اطراف وجود دارد زمانی که ذهن یک شهروند را حساس میکنند تا اطلاعات جذب ادراکش شود به این اصطلاح پرایمینگ میگویند، به عنوان نمونه اگر از فرد بپرسند که از اول صبح چند گربه در خیابان مشاهده میکند آن فرد ذهنش درگیر شمارش گربهها میشود در صورتی که در روزهای عادی از کنار گربهها بیتفاوت میگذرد و این درگیری ذهن در حوزه پرایمینگ است.
وی درباره اثرگذاری رسانهها در احساسات افراد گفت: اطلاعات خاصی که در اختیار افراد قرار میگیرد و نحوه بیان این اطلاعات همه بر روی افراد اثرگذار هستند، زمانی که فرد فکر میکند این فکر منجر به احساساتی میشود و رابطه بین افکار و احساسات جایی است که رسانه میتواند در آن اثرگذار باشد و حتی در قسمت بعدی که رفتار به احساس تبدیل میشود رسانه میتواند به راحتی در پردازش هوش موثر باشد و روی فرد اثر بگذارد.
نصر اصفهانی بیان کرد: اینکه رسانهها علوم شناختی را به کار بگیرند کار جدیدی است و اگر کسانی از این تکنیک استفاده کنند به دلیل ذوق شخصی خودشان بوده یا آموزشهای موقتی که در یک استراتژی شناختی طراحی شده باشد، ولی اینکه کسی به طور حرفهای از این علم استفاده کند تا به حال چیزی دیده نشده است.
نصر اصفهانی افزود: برگزاری کنفرانسهای علوم شناختی برای ترویج این علم موثر بوده است، اینکه توجه افراد به مسأله علوم شناختی جلب شود خیلی خوشایند است، در ایران متخصصان حرفهای برای این حوزه کم دیده میشود، اما در خارج از کشور ایرانیهایی هستند که در این حوزه کار کردهاند، نکته دیگر این است که اگر توجه افراد به این موضوع جلب شود در افراد احساس نیاز ایجاد میشود و وقتی احساس نیاز در افراد به وجود آید به کارگیری بیشتر رسانهها برای ترویج این علم بیشتر به چشم میآید.
نصر اصفهانی افزود: علوم شناختی پیشرفت چشمگیری در ایران داشته است ولی استفاده از این علم در رسانههای ایران خیلی قوی نبوده است و رسانههای ایرانی را از این منظر ضعیف میبینیم. وقتی یک رسانه اطلاعاتی را منتشر میکند قرار نیست که همه مخاطبان آن رسانه تحت تاثیر قرار بگیرند و بلکه بخشی از افراد از محتوای رسانه متاثر میشوند شبکههای اجتماعی مجازی یا واقعی روی پویاییهای بعد از تولید محتوا و انتشار تاثیر میگذارند و یک بازخورد به خودمان میدهد و ما میتوانیم کارها را به خوبی انجام دهیم.
انتهای پیام/