به گزارش مشرق، سیدمرتضی میرباقری معاون سیما در یادداشت خود نگاهی به برنامهها و سریالهای نوروزی و رمضان اشاره کرده و از سریالها و برنامههای جدید تلویزیون در روزهای آینده خبر داده است:
پس از برنامههای نوروزی تلویزیون که طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان، بیش از 80 درصد بیننده داشتند، این آمار (80 درصد) در ویژه برنامههای ماه مبارک رمضان و همچنین برنامههای تابستانی سیما نیز حفظ شد. در این مقطع، آثار برجستهای از جمله سریال «نون خ» «گاندو» و برنامه «عصر جدید» روی آنتن تلویزیون رفت که رکورد تازهای را در جذب و جلب رضایت مخاطب ثبت کرد.
بیشتر بخوانید:
«بوی باران» زاییده ساختار کهنه نظارتی و تولید است
سریال بوی باران جلوههای گوناگون خشونت و فساد را ترویج میکند
نکته مهم این است که این رضایت از طریق مجموعههایی با موضوعهای ویژه و محتوای آموزنده به دست آمد و نه برنامههایی صرفاً سرگرمکننده.
اما با مروری بر برنامهها و سریالهای در حال تولید سیما میتوان پیشبینی کرد که جهش چشمگیر سیما در زمینه جذب مخاطب در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد و حتی پیشرفت میکند.
سیما از 6 ماهه دوم امسال بیش از 15 برنامه برند جدید را به تدریج روی آنتن میبرد که پیشبینی میشود برخی از آنها مخاطب قابل توجهی داشته باشند؛ این برنامهها عبارتند از: مسابقه ایرانشناسی «سبقت» از شبکه یک؛ نمایشی «عمو پورنگ» و برنامه «یار دبستانی من» از شبکه دو؛ «آبادان» «میدون» با موضوع توسعه کارآفرینی، «اعجوبههای کوچک» با محوریت استعدادیابی نوجوانان، «پلاسما یا ایرانیوم» در خصوص فناوری در شبکه سه.
«قالیچه پرنده» با موضوع حمایت از کسبوکار در شبکه پنج؛ جنگ خانوادگی با نام «شصت تا صد» مسابقات مهارت رانندگی با نام «دست فرمون» «تهمتن» با محوریت رقابت ورزشکاران مشهور و مسابقه استعدادیابی مجریان «مجریشو» و «خندوانه» از شبکه نسیم؛ مسابقه بزرگ مهارتی در شبکه آموزش؛ مسابقه بزرگ استعدادیابی «ضحی» در شبکه قرآن «سوریخ» با محوریت سبک زندگی و لیگ پزشکان در شبکه سلامت و مسابقه «لیگ مدارس» در شبکه امید.
این تولیدات جدید گواه رشد 200 درصدی تولید برنامههای استعدادیابی و مسابقههایی با تولید بزرگ را میدهد.
علاوه بر جُنگها و مجموعههایی در قالب مسابقات استعدادیابی که با هدف کشف استعدادها و خلاقیت نسل جوان تولید میشوند، میتوان به سریالهای در نوبت پخش هم اشاره کرد.
از جمله سریالهای قابل توجه سیما که در نوبت پخش قرار دارند، به ترتیب شبکهها میتوان به «ترور خاموش» با موضوع پروندههای ویژه و حساس امنیتی، قسمت دوم «محکومین» «87 متر» «آسمان هوای باران دارد» و سریال استراتژیک و انقلابی «نفوذ» و «پایتخت6» در شبکه یک سیما اشاره کرد.
شبکه دوم سیما نیز پخش چند سریال شاخص را در دستور کار قرار دارد که عبارتند از: «مرضیه» «از سرنوشت» «بچه مهندس 3» شبکه سه که هم اکنون در حال پخش سریال «دریا نزدیک است» است، این سریالها را در نوبت پخش دارد: «ستایش 3» «سرباز» «بهترین سالهای زندگی ما» و «فوق لیسانسهها».
ضمن اینکه تصویربرداری دو سریال الف ویژه «موسی(ع)» و «سلمان» در شش ماهه دوم سال آغاز خواهد شد که نقطه عطفی در تولید مجموعههای نمایشی خواهند بود.
همچنین سه سریال فاخر «طلاق» «جشن سربرون» «شارع الحمراء»(درباره مقاومت لبنان) در مرحله تولید و پیش تولید قرار دارند.
این جهش تولیدات در حالی است که سیما دو رویداد بزرگ فرهنگی رسانهای را نیز در پیش دارد و در تدارک آنهاست؛ سومین جشنواره فیلم و عکس مستند در آبانماه و ششمین جشنواره تلویزیونی جام جم در اسفندماه برگزار خواهند شد که هر کدام ظرفیتهای بزرگ و قابل اعتنایی است.
علاوه بر ستاد رسانهای رونق تولید که تا امروز دستاوردهای خوبی در راستای تحقق شعار سال داشته، موضوع عفاف و حجاب و امر مهم پاسداشت زبان و ادبیات فارسی؛ سه دستور کار جاری و ثابت معاونت سیما است.
تلویزیون همچنین برای مناسبتهای پیشرو برنامهریزیهایی دارد؛ از جمله آن تشکیل ستاد اربعین با 6 کمیته برای انعکاس هرچه باشکوهتر حماسه حسینی است. شبکههای سیما برای هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس نیز برای جدول پخش خود برنامههایی بیشبینی کردهاند.
باشد که انشاالله ماحصل تلاش همکارانم در 20 شبکه و کانال و مرکز تخصصی سیما مورد اقبال و رضایت مخاطبان واقع شود.