به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، موضوع بررسی لایحه شهرداری تهران در خصوص ساماندهی منابع آلاینده دیزلی در محیطهای کارگاهی و عمرانی شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت و صدراعظم نوری توضیحات مفصلی در این زمینه ارائه داد.
پس از صحبتهای نوری، حسن خلیلآبادی با عنوان مخالف با این لایحه، گفت: مخالف استانداردسازی ژنراتورها نیستیم باید توجه داشت سهم آنها در آلایندگی تهران زیاد نیست، موتورسیکلتها، خودروها و کارخانهها را رها کردهایم و ژنراتورها را مورد توجه قرار داده در حالی که این موارد بیشتر آلایندگی ایجاد میکنند.
در ادامه مجید فراهانی گفت: هر چند که سهم آلایندگی موتورهای دیزلی زمینی و ماشینآلات راهسازی کمتر است ولی باید توجه داشت مهمترین مطالبات تهرانیها ساماندهی این آلایندگیها به ویژه آلودگی صوتی است.
وی بیان داشت: بیشترین پیامی که در 137 و 1888 داشتهایم شکایت شهروندان از صدای گوشخراش ماشینهای عمرانی بوده و یک راه مقابله با این مسئله بازرسی و پیگیری قبل از اتفاق و دیگری پیشگیری و استانداردسازی و ضابطهمند کردن آن است.
رسولی نیز در ادامه بیان داشت: این لایحه ابهام دارد دو بار آن را خواندم و به نظرم ناظرین مورد تأیید نظام مهندسی اعم از حقوقی و حقیقی در این لایحه و دستورالعملها نادیده گرفته شدهاند و باید به این مسئله توجه داشت.
در ادامه محسن پورسیدآقایی معاون شهردار تهران در مورد لایحه ارائه شده اظهار داشت: از هیچ موضوع کوچکی نباید در زمینه آلودگی تهران عبور کرد چرا که این مسئله جدی بوده و شورای پنجم عزم جدی در مبارزه با آلودگیها داشته است امسال باید کارها را کاملتر کنیم و راه را ادامه دهیم.
وی افزود: آمار دقیقی از این موتورهای کارگاهی ندارم چرا که تا کنون دستورالعملی وجود نداشته تا کیفیت و کمیت آنها را ارزیابی کنیم.
وی بیان داشت: آنچه مشخص است این بوده که هزاران دستگاه در پروژههای ساختمانی استفاده میشود که آلودگی زیست محیطی و صوتی ایجاد میکند و از آنجایی که در کوچهها و خیابانهای فرعی مورد استفاده قرار میگیرد آثار زیست محیطی آن برای شهروندان بیشتر محسوس است. بنابر این شهرداری لایحهای در این زمینه به کمیسیون زیست و شورای شهر ارائه کرد.
وی افزود: شهرداری وظیفه نظارت بر این ماشینآلات و موتورهای ژنراتوری را باید داشته باشد و ناظرین نظام مهندسی طرف قرارداد با صاحب ملک هستند از طرفی شاید این ناظرین سابقه فعالیت محیط زیستی نداشته و کنترل نظارت اگر بر عهده آنها باشد چندان مؤثر نخواهد بود.
سرانجام لایحه ساماندهی منابع آلاینده دیزلی در محیطهای کارگاهی و عمرانی شهر تهران با 19 رأی موافق در شورای شهر به تصویب رسید.
انتهای پیام/