فارس من| آیا فرادید، پایانی برای مشکلات پوشش دهی اینترنت در کشور می‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تجربه ثابت کرده است که ایجاد بازار رقابت در دنیای دیجیتال موجب می‌شود تا فعالان در این عرصه به فکر افزایش کیفیت و بالابردن بهره وری باشند. اما اگر این بازار رقابت در فضایی شفاف و در معرض دید مردم باشد، موجب می شود تا فضایی برای رانت و رابطه وجود نداشته باشد؟

مشکلی که فقط محدود به یک منطقه نیست

ارائه سرویس اینترنت توسط شرکت های مختلف انجام می شود و در این میان، کیفیت نا مناسب برخی از سرویس های اینترنت، شکایات زیادی را به سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روانه کرده است.تعدادی از مخاطبان در سامانه «فارس من» اعلام کردند که از سرویس دهی اینترنت در منطقه محل سکونتشان ناراضی هستند. این مخاطبان نوشتند:«متاسفانه اینترنت مخابرات استان یزد با توجه به اینکه قیمت بسته‌های خود را افزایش داده است اما با سرعت بسیار پایین اقدام به عرضه اینترنت می‌کند»

در کنار این سوژه، تعداد زیادی از مخاطبان از گوشه و کنار ایران، درباره عرضه اینترنت و سرویس دهی نامناسب آن اعتراض داشتند. این اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز به گوش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید. تا جایی که محمد جواد آذری جهرمی در توئیتر به اختلال یک ساعته اینترنت واکنش نشان داد و خبر از تنبیه مدیران مسئول این اختلال داد.

هشتگ جدید وزیر #شفافیت

جهرمی پیش از این هم با هشتگ حق الناس قول داده بود تا مشکلات مردم را پیگیری کند که هشتگ جدیدی به توئیت‌های وی اضافه شد: هشتگ شفافیت.

شفافیت یکی از نیازهایی است که در جامعه و در نظام اقتصادی به شدت احساس می شود و به همین دلیل در هفته های اخیر  سامانه ای به نام فرادید برای سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شد تا همه بتوانند با نصب اپلیکیشن سلام بر روی تلفن های همراه، ارائه خدمات شبکه ای توسط اپراتورها را به راحتی مشاهده کنند.

 برای ایجاد این سامانه حدود ۶ هزار سنسور به شبکه متصل شده است و اپلیکیشن سلام نیز به عنوان یک اپلیکیشن بر بستر گوشی تلفن همراه فعالیت می کند و در آن اطلاعات اپراتورها به صورت کاملا شفاف مشخص است.

 

در مراسمی که به مناسبت راه اندازی این سامانه برگزار شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتورها مهلت ۴۵ روزه داد تا بتوانند سرویس های خود را بهبود دهند و البته در این مهلت ۴۵ روزه، سایر اپراتورها و ارائه دهنده خدمات هم می توانند عملکرد رقبای خود را ببینند.

 

اتصال ۶ هزار سنسور در شبکه برای سامانه فرادید

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد:  برای ایجاد این سامانه حدود ۶ هزار سنسور به شبکه متصل شده است و اپلیکیشن سلام نیز به عنوان یک اپلیکیشن بر بستر گوشی تلفن همراه فعالیت می کند و در آن اطلاعات اپراتورها به صورت کاملا شفاف مشخص است.

وی افزود: با رایزنی که با وزیر ارتباطات انجام شد، مهلت ۴۵ روزه ای برای اپراتورها در نظر گرفته شد تا پیش از آنکه مردم نیز این گزارش ها را دریافت کنند، اپراتورها فرصتی داشته باشند تا سرویس های خود را ارتقاء دهند.

 

فلاح جوشقانی در ادامه بیان کرد: سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات از سال ۹۵ با بودجه ۶۱ میلیارد ریالی فعالیت خود را شروع کرد و  البته سامانه فرادید برای این موضوع طراحی شده تا دیدی فراتر از دید معمول به تمام مردم ارائه دهد، همچنین از دیگر وظایف این سامانه ارائه هدفمند اطلاعات کیفی و هزینه‌ای برای انتخاب بهینه خدمات اینترنت توسط مردم است. 

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه،  عملکرد اپراتورها با شفافیت بیشتری به اطلاع مردم می رسد و افراد می‌توانند با آگاهی، سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنند.

همچنین، مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور نیز درباره این سامانه گفت: یکی از برنامه های این سازمان، نظارت دقیق بر عملکرد اپراتورها در استان های مختلف بوده است که بر این اساس و طی ارزیابی مرداد ماه، کیفیت ۳G در تمام شاخصه‌های ارزیابی شبکه‌ها دیده شده است.

دسترسی به فرادید از دو طریق

وی ادامه داد: برای دسترسی به این سامانه دو روش وب سایت و اپلیکیشن وجود داردکه از این دو طریق، اطلاعات تمامی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت در دسترس است.به این ترتیب بازار رقابتی شکل گرفته و اپراتورها برای ارتقای کیفیت تلاش می کنند.

حقی در ادامه گفت: این سامانه به لیست هزینه خدمات اپراتورها نیز متصل است و امکان مقایسه خدمات و هزینه ها برای مردم وجود دارد.

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور گفت: نصب سنجه‌های کنترل کیفیت در مراکز پرجمعیت هم از برنامه های توسعه این سامانه است.

مردم از همه مَحرم ترند

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شفافیت عملکرد موجب رضایتمندی مردم از فعالیت های اپراتورها و شرکت های ارائه دهنده خدمات است. جهرمی در توئیتر با اشاره به لزوم شفاف سازی نوشت: مردم را از همه مَحرم تر بدانیم.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درباره راه اندازی این سامانه  در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: شفاف‌سازی آمار کمک می‌کند  تا یک رقابت مثبت و سازنده بین شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس اینترنت به وجود بیاید و البته موجب می شود تا مشکلات شبکه ها از ریشه حل شود.

وی اضافه کرد: در این سامانه نه تنها اپراتورهای تلفن همراه بلکه اپراتورهای ثابت هم مورد بررسی قرار می‌گیرند و با شش هزار سنسور در کل شبکه رصد و داده های آنها مورد بررسی قرار می گیرد. 

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پس از اتمام مهلت ۴۵ روزه برای ارتقای کیفیت اپراتورها، تمامی مردم می توانند با آگاهی از هزینه ها و خدمات، سرویس خود را انتخاب کنند، البته وقتی مردم شاهد این باشند که یک شرکت در خدمات خود کیفیت لازم را ندارد، از آن خریداری نمی کنند و این چرخه موجب حذف شرکت‌های بی کیفیت می شود.

بر اساس این گزارش، ۱۸ مهرماه، آخرین مهلت برای این است که اپراتورها بتوانند پیش از دسترسی مردم به اطلاعات پوشش دهی شبکه و اینترنت در مناطق مختلف کشور، کیفیت خدمات را بهبود ببخشند و بازارشان را با قدرت حفظ کنند. باید دید، این اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا چه حد می تواند نتیجه داشته باشد و آیا  پایانی برای مشکلات و شکایات مردم در زمینه پوشش دهی نامناسب اینترنت می‌شود.

انتهای پیام/