به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی عبوری بعدازظهر امروز در نشست خبری همایش و نمایشگاه تخصصی تبیین نقش وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در قالب دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در دوران دفاع مقدس خدمات و پشتیبانی قابل توجهی انجام دادند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفت و حتما از قصور ما بوده است.
وی ادامه داد: امسال با تشکیل ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس، قصد داریم همایش و نمایشگاهی در حوزه افتخارآفرینیهای وزارت راه و ترابری سابق و مسکن و شهرسازی در دوران دفاع مقدس برگزار کنیم.
* جنگ تغییر شکل داده است
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: ایجاد توسعه فرهنگ آمادگی دفاعی در همه دستگاهها ضروری است، جنگ پایان نیافته و تغییر شکل داده است و امروز هم در حال مصاف هستیم و مهم رزمنده بودن و رزمنده ماندن است.
عبوری افزود: رهبر معظم انقلاب امروز فعالان جبهه اقتصادی را رزمنده میدانند، ما هم باید بدانیم هرگاه جهت شکست حصارهای اقتصادی دشمن هر کار تولیدی که انجام بدهیم، به تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کردهایم و کاری جهادی و بسیجی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه افتخارات برادران ما در دوران جنگ تحمیلی زیاد بوده است، گفت: امسال با دستور وزیر راه و شهرسازی و پیگیری بسیج وزارتخانه، نمایشگاه تبیین نقش وزارت راه و شهرسازی در دفاع مقدس برقرار میشود و تلاش میکنیم این نمایشگاه در سالهای آتی به صورت دائمی در محل باغموزه دفاع مقدس ایجاد شود.
* سه قرارگاه وزارت راه در دوران جنگ
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس به خاطر حجم آثار جنگ در وزارت راه در کنار همه فعالیتها سه اداره کل راه قدس در مهاباد، راه کربلا در اهواز و راه نجف در کرمانشاه تاسیس شد، همچنین اداره کل فنی مهندسی کربلا در اهواز و اداره کل فنی مهندسی نجف در ارومیه تاسیس شده بود.
عبوری با بیان اینکه 15 هزار نفر ایثارگر در وزارت راه و شهرسازی داریم، گفت: در اولین ساعات جنگ تحمیلی، وزارت راه درگیر مسائل جنگ شد و در همان ساعات اولیه به بنادر ما و فرودگاه مهرآباد حمله شد.
وی ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی بندر خرمشهر مورد هجوم دشمن قرار گرفت و تعدادی از همکاران ما در این بندر شهید و جانباز شدند. بندر امام خمینی(ره) در یک روز 70 بار بمباران شد و در دوران جنگ تحمیلی دیگر بنادر کار بندر خرمشهر را هم انجام میدادند.
* راه آهن 8 میلیون رزمنده را جابجا کرد
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ تحمیلی 8 میلیون نفر صندلی رزمنده جابجا کرد، ضمن آنکه 4 میلیون تن امکانات، تجهیزات و مایحتاج در آن ایام توسط راه آهن جابجا شد.
عبوری افزود: در دوران جنگ تحمیلی 5 رام قطار به بیمارستانهای متحرک تبدیل شدند و در آنها اتاق عمل و 100 تخت بیمارستانی تجهیز شد و امروز بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس از ما خواسته است واگنهایی در اختیار آنها قرار دهیم تا این بیمارستانها را شبیهسازی کنند.
* 120 کیلومتر راهآهن در 100 روز ساخته شد
وی افزود: شرکت راه آهن در کاری بینظیر پس از آنکه خرمشهر تصرف شد و راه آهن خرمشهر ـ اهواز به صورت کامل تخریب شد، با آزادسازی خرمشهر 120 کیلومتر راه آهن را 100 روزه بین خرمشهر و اهواز ریلگذاری و بهرهبرداری کردند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: اداره کل فنی مهندسی نجف و همچنین اداره کل کربلا در دوران جنگ تحمیلی 16 بیمارستان صحرایی ساخت.
عبوری بیان کرد: به هر حال تلاش میکنیم با برقراری این نمایشگاه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم البته قرار نیست این نمایشگاه هر سال برگزار شود، بلکه این پیش زمینه ایجاد نمایشگاه دائمی نقش وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس خواهد بود.
وی در باره هزینه نمایشگاه بیان کرد: این نمایشگاه چون به صورت تصاویر، عکس و بنر است هزینه زیادی نداشته است و ما تلاش میکنیم انتقال مفاهیم جنگ تحمیلی را به خوبی انجام دهیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ضروری است، افزود: رهبری فرمودند؛ ما 8 سال جنگیدیم و باید 80 سال روی آن کار کنیم و ما تلاش میکنیم برای آحاد مردم این نقشآفرینیها را تبیین کنیم.
انتهای پیام/